H Husqvarna220Ac skrev:
Bergvärme är mycket svårt att motivera om du har nytt litet hus med låg förbrukning, samt att denna installation är dyrare, men LVVP är också dyr.

Vår FD35 är rejält varm luft i -25gr, och håller värmen utan problem..så LVVP borde ge bra effekt vid -15, och de dagar de är kallare för man spetsa med el.

Januari har varit kall, förbrukade 44% än förra året.
Exakt så jag tror med.. varför skulle en lvvp vara oduglig när många llvp håller bra värmen ner till många grader kall. men jag tror att huset är varmt på 12-15.000kw / år. Även om det är från 30 talet.

Men jag ska kolla runt lite på offerter så får vi se hur det blir
 
U Underline skrev:
Vill du vara vänlig och förklara för mig hur man ska läsa detta, jag förstår tyvärr inte. 7/35.. vad är det för klassning??

Hittat vad det är för pump och den är ju någonstans ändå likvärdig i pris som den jag kollat på..

Tror jag ska göra så iallafall att kostar bergvärme 50-70' till så blir det nog luftvatten då dom pumparna är ändå någonstans ändå där, men är det 20-30' till blir det nog bv helt enkelt för att det är en beprövad lösning som man vet det funkar och jag betalar för säkerheten och driftsäkerheten.
7/35 betyder 7 grader ute och 35 grader i värmesystemet. Men det är bättre att kolla på scop siffrorna. Eftersom Skellefteå är kallare än kallt klimat tror jag du får ett scop på strax över 3 på en luft vatten mot ett scop på strax över 5 med bergvärme.
Scop är en standardiserad metod för att ange verkningsgraden på värmepumpar så du kan ta ditt värmebehov och dela med scop värdet så får du förbrukningen.
 
Underline - det finns bara ett sätt att veta, ta in offerter! Och jämför. Generellt skulle jag säga att med 25MWh per år i värme så är det tveksam lönsamhet med bv, speciellt om du kan minska garagets förbrukning, men det är oöverträffad komfort och det är tyst. Du gillade ju inte ljud. Bvp:n kan brumma när kompressorn går men det brukar inte vara särskilt besvärande.

Sedan oavsett vad du väljer behöver du en kamin. Alltså något som värmer utan el. Du måste vara prepper på dina breddgrader. En bra vedkaminkännetecknas av att den är utvecklad och tillverkad i Danmark. Man blir glad av danska kaminer. Dessutom ger dom mycket värme och du kan få en med Svanen-märkning. Blir mindre aska också. Har du två plan så sätt in en Schiedel Isokern tvåpipig om det går och en dansk kamin på varje plan.

Detta är mycket pengar men du ångrar dig inte. Avstå ny bil i stället eller ställ in resan till Thailand.
 
Ja vi får se vad det landar på. Är helt överens om att det känns som att visst, bv är bästa... Men kan vara lite Overkill för min applikation


Finns det nåt sätt att värma ett rum åtminstone på övervåningen utan att vrida upp framledningstemperatur utan att lägga in golvvärme?? Typ ett element som fixar biffen?? Jag har nämligen sovrummet uppe och uppskattar när det är varmt och skönt i sovrummet. Hittade ett element på 1400watt vid "dt 30 grader" så då borde det ju vara den framledningstemperaturen. Men då kostar eländet 10' och då lägger jag hellre på nån krona och få golvvärme. Men finns det nåt med ungefär samma watt vid 35 grader framledningstemperatur??
 
Man kan sätta en fläktkonvektor, dom behöver inte lika hög framledningstemp för att värma
 
Dom verkar vara nåt som surrar. Så jag tackar för tipset och dom verkar ju värma bra. Det är bara jag och mitt agg mot surr :crysmile:

Det vore ju om man fick i några begagnade traditionella element. Uppe har man ju sällan gäster tänker jag. Även om dem kanske inte ger 100% pga låg temperatur men det väl ge nån watt värme iallafall. För nog borde lite värme leta sig upp om jag har lite varmare än jag har på nedre våning idag.
 
En stor vanlig radiator kan ju funka också. Vore bra med en fläktkonvektor där man i standardläge inte använder fläkten utan att den bara går vid extremkyla. Fast vet inte om det finns någon sådan modell.
 
S
Anledningen till att man "inte kan" koppla ett vanligt element till golvvärmevattnet är att arean på elementet är för liten i förhållande till temperaturen på vattnet. Ditt "delta T" är temperaturskillnaden mellan rumstemperaturen och elementtemperaturen. Ju mindre delta T desto större area behövs på elementet. Golvvärme värmer ju på väldigt många kvadratmeter och behöver därför inte så varmt vatten. Om du köper ett stort element som inte bara sitter under fönstret utan även så långt ut åt sidorna som möjligt så kanske arean räcker.

Jag tar mig friheten att upprepa mig: Bergvärme har bättre verkningsgrad än luftvärme och drar mindre el, i synnerhet då det är som kallast.

Visst är inköpspriset viktigt, men att känna att man är tvungen att elda när det är riktigt kallt blir i längden jobbigt. Att däremot myselda för att man vill är en njutning och då kommer du i praktiken elda oftare och därmed spara ännu mer el. Den psykologiska effekten av att vara tvingad är stor, även när det är självvalt.

Med nuvarande energipolitik så kommer elpriserna att gå mot kontinentala nivåer (över 3 kr/kWh) och därmed blir det än viktigare att ha högt COP. Bergvärme kommer därför löna sig bättre än vad nuvarande kalkyler indikerar. Vi har varit bortskämda med låga elpriser även vid köldknäppar, men med allt mer väderberoende elproduktion så kommer vi få skyhöga elpriser när det är kallt och vindstilla.

Bergvärme kan dessutom ha frikyla som är värt vartenda öre och lite till.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
U Underline skrev:
Ja vi får se vad det landar på. Är helt överens om att det känns som att visst, bv är bästa... Men kan vara lite Overkill för min applikation


Finns det nåt sätt att värma ett rum åtminstone på övervåningen utan att vrida upp framledningstemperatur utan att lägga in golvvärme?? Typ ett element som fixar biffen?? Jag har nämligen sovrummet uppe och uppskattar när det är varmt och skönt i sovrummet. Hittade ett element på 1400watt vid "dt 30 grader" så då borde det ju vara den framledningstemperaturen. Men då kostar eländet 10' och då lägger jag hellre på nån krona och få golvvärme. Men finns det nåt med ungefär samma watt vid 35 grader framledningstemperatur??
Nej det finns inga gratisluncher. Helt seriöst - är 200 papp mycket pengar för dig? Sitter du på pottkanten? Om du svara ja så förstår jag dig men då får du lida. Om du är typen som funderar på en ny pickis eller BMW så stryk det och köp en Dacia.

Alltså, det här med värme. Du säger att du skall bo kvar. Det är inget att fundera på, skaffa bergvärme. Du kan även börja med kamin om det är enklare för i norra sverige behöver du detta som backup.

Dt står för differentialtemperatur. Dvs om du vill ha 20 grader inne så ger elementet 1400W vid 50 grader framledning. Man brukar räkna 50 Wattper kvm i nya välisolerade hus och 70 Watt för äldre hus eller i Norrland. Generellt säger jag att sätt in element av typen 22K 60 cm höga och gör elementet 20 cm smalare än fönstrets bredd så stämmer det någorlunda. Elementen kostar 2-3 tusen styck av hyfsad kvalitet plus montering. Med stora radiatorer med konvektorplåtar kan du h¨lla nere framledningen.

Alltså, jag säger inte att du skall ta SMS-lån, men nästan. Strunta i allt tills du fått bergvärme, det är en sådan ofattbar standardhöjning att det inte är sant. Sluta tvätta dig, sluta ät, bara se till att du får bergvärme. Enda undantaget är om kommunen erbjuder i princip gratis fjärrvärme men det tillhör undantagen.

Och köp inte kaminer som kostar under 10 papp. Se till att dom är Svanenmärkta. Även om du inte bryr dig om miljön så är bra kaminer så oerhört mycket bekvämare att sköta. Brinner bra utan ständiga justeringar och asktömning efter 4 IKEA-kassar ved. Har provat så jag vet.
 
  • Gilla
ansgar46 och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Helt seriöst - är 200 papp mycket pengar för dig? S
Det är väl mycket pengar för majoriteten av befolkningen..
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det är väl mycket pengar för majoriteten av befolkningen..
Exakt. Det är mer än hälften av årsinkomst för en vanlig knegare

Nä jag är inte på pottkanten nu. Men en jag är snart på pottkanten om man resonerar som du Anders gör. Att man tar en sak bara för att det är status. Betalar vad som helst för att få något som inte är värt investeringen om man jämför med alternativen.

Det finns 150' att köpa uppvärmning för. Om man ska summera tråden...
1: jag är inte helt fel ute om min idé att det är inte helt fel med kamin. Det är en klok investering.
2: bergvärme vore önskvärt. Men lvvp verkar ha en spec som är inte helt oduglig ändå, och jag som har behov av runt 25-30.000kwh är inte helt jätte stort behov av dunder effektiv cop till vilket pris som helst, visar vore bv önskvärt men lvvp är ett alternativ om bv skenar iväg i inköpspris.
 
Redigerat:
Du sparar väl 4-5':- per år på bergvärme jämfört med luft-vatten värmepump.
 
Ja och hälften av det "tjänar" jag in på att jag även kommer ha råd med kamin och leker med inställningarna för temperaturerna när lvvp slutar fungera optimalt. Men även om dom där 5' finns där kommer jag ändå inte märka nåt .Det är precis som folk som säger åt rökare "du hade haft råd med en Ferrari om du aldrig börjat röka" visst... Men vars är din Ferrari :crysmile::crysmile::crysmile:


Så helt enkelt. Inget man behöver ligga sömnlös över. Priset får avgöra (y)
 
Vad kostar en lvvp?
En bvp går loss på ~60-70kkr när det är dags för byte.
 
75+ montering komplett med innerdel. Vet inte vilken kostnad det är för byte av utedel men hör ju om 20-25 år gamla bv pumpar men vet den äldsta llvp som jag vet om är igång är typ 18 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.