Jag hade valt BV och kopplat in garagegolvslingan på den med, så fantastiskt trevligt med golvvärme i garaget när man ställer in toksnöiga saker (bil/snöslunga/skoter/ATV/mm.)
 
Jo det blir så oavsett om det är lvvp jag väljer eller bv, men jag ska in till en åf för både bv och lvvp och fråga hur den nya lvvp fungerar,

Har direkt el i garagegolvet, så att det är underbart kan jag intyga! Det är bara jobbigt att betala elräkningen!

Lvvp är ju som en budget variant av bv så att garaget ska få sin del är helt klart. Diskussionen nu är hurvida lvvp har kommit ikapp bv i drift ekonomi
 
S
Man kan säkert hitta glädjesiffror för både BVP och LVVP, men det finns inte ens på kartan att en LVVP är effektivare än en BVP när det är minusgrader ute. Det är helt enkelt fysikaliskt omöjligt. Givetvis under förutsättning att konstruktionerna är likvärdigt påkostade.
 
Jag tolkar tabellen lite annorlunda...
Tittar vi på den första; PUHZ SW-50 så får du vid +7° 7.6kW när du tillför 1.96kW - cop 3.88

Vid -15° så tillför du 3.8kW och får ut 7.6kW - cop 2.0.....
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag tolkar tabellen lite annorlunda...
Tittar vi på den första; PUHZ SW-50 så får du vid +7° 7.6kW när du tillför 1.96kW - cop 3.88

Vid -15° så tillför du 3.8kW och får ut 7.6kW - cop 2.0.....
Kan det inte vara så att vid -15 så ger den 3.8kw men det står inget om tillförd effekt så cop är skrivet i luften. Men vi säger att det är samma, 1.96kw så blir det cop 1.93
 
Ja det blir ju bara gissningar..
Jag ville bara poängtera att man kanske ska läsa det finstilta också....;)
 
1,9kW är vid driftfallet A7/W35. Dvs 7 grader varmt ute och 35 grader ut från VP'n

Max drivström är 13A på samtliga av de tre större modellerna. Jag gissar att det är maximal startström som är 13A per fas, inte total ström vid max effekt på kompressorn.
 
Det står scop annars som man kan kolla. Vid kallt klimat 4,08. Dvs likvärdigt med Nibe pumpen. Nu är ju Nibe lite mer öppna och visar faktiskt cop vid olika temperaturer.
 
U Underline skrev:
Jo det blir så oavsett om det är lvvp jag väljer eller bv, men jag ska in till en åf för både bv och lvvp och fråga hur den nya lvvp fungerar,

Har direkt el i garagegolvet, så att det är underbart kan jag intyga! Det är bara jobbigt att betala elräkningen!

Lvvp är ju som en budget variant av bv så att garaget ska få sin del är helt klart. Diskussionen nu är hurvida lvvp har kommit ikapp bv i drift ekonomi
jag hade fortfarande kört bergvärme och satt konvektorelement i garaget så elslingan inte jobbade.

Kompressor på utsidan ogillar jag, ser bara billigt ut. Jag har en LV på garaget och frånluftsvärmepump i huset.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det står scop annars som man kan kolla. Vid kallt klimat 4,08. Dvs likvärdigt med Nibe pumpen. Nu är ju Nibe lite mer öppna och visar faktiskt cop vid olika temperaturer.
Vill du vara vänlig att länka till den pumpen så jag får se??
 
U Underline skrev:
Vill du vara vänlig att länka till den pumpen så jag får se??
 
  • Teknisk specifikation och energimärkning för värmepumpar med tabeller över driftsdata och effektivitetsklasser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av teknisk specifikation för värmepump, inkluderar effektdatatabeller och enhetsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du vara vänlig och förklara för mig hur man ska läsa detta, jag förstår tyvärr inte. 7/35.. vad är det för klassning??

Hittat vad det är för pump och den är ju någonstans ändå likvärdig i pris som den jag kollat på..

Tror jag ska göra så iallafall att kostar bergvärme 50-70' till så blir det nog luftvatten då dom pumparna är ändå någonstans ändå där, men är det 20-30' till blir det nog bv helt enkelt för att det är en beprövad lösning som man vet det funkar och jag betalar för säkerheten och driftsäkerheten.
 
U Underline skrev:
Bor utanför Skellefteå så -30 händer några gånger varje år. Men mestadels är det runt -10 till -15 eller varmare.
Jag tycker du har svaret här...
Bergvärme! (y)(y)(y)

Kamin kan du köpa begagnad för å spara in slanten där istället.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jo självklart är det "drömmen". Men jag vill gärna göra annat för slanten än bara värma huset billigt. Typ pilla bilarna jag byggde garaget för att göra, ha en mysig kamin att elda i och tycka livet är härligt om man känner sig frusen en dag,

Men tillbaka till ekonomi Att januari och februari är som 2 kallaste månaderna här är helt klart. Dom 2 senaste vintrarna (denna inkl) är det kallare än -15 ungefär sammanlagt 6 veckor. (3 veckor/ år) Längre är det nog troligen inte om det inte är brutalt och om jag då ska gå på att lvvp är dessutom kanske effektivare än bv resterande 49 veckorna (omän lite)... Jag vet inte hur mycket vikt man ska lägga på dom 3 veckorna då... Jag vet inte. Går det jämt ut (inom 5000:- över året lvvp förlorar) då med elräkningen så vet jag inte om det är bergvärme till varje pris. Även om jag bor i Skellefteå. Eller är jag snål då. Jag vette fan. Det är klurigt sånt här. Men det är ju som en här, minns inte vad hen hette, men man ska inte bry sig om allt går ihop ekonomiskt.

Bekvämligheten är densamma,
Ekonomin nu för tiden (om pumparna håller vad de lovar) är någorlunda densamma. Inköpspris är det som får bestämma helt enkelt om jag chansar med lvvp eller om jag får gå på det gamla trygga bergvärme. Jag har många släkt och vänner och alla rapporterar glada miner allihopa med bv så 20-30k extra tar jag säkerhet. Men 50-70k extra tar jag lvvp. Hur gör jag om det blir 40k extra då?? Ja det kan man undra ;)
 
Bergvärme är mycket svårt att motivera om du har nytt litet hus med låg förbrukning, samt att denna installation är dyrare, men LVVP är också dyr.

Vår FD35 är rejält varm luft i -25gr, och håller värmen utan problem..så LVVP borde ge bra effekt vid -15, och de dagar de är kallare för man spetsa med el.

Januari har varit kall, förbrukade 44% än förra året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.