Hej!

får idag hem 7 fönster som ska monteras i mitt garage.

jag funderar lite på vart i "hålet" de ska placeras, enklast är väl att sätta dem i nivå med ytterpanelen och bara sätta foder sedan.

då slipper man sätta smygar på ena sidan iaf.

men hur blir det med isolering/imma m.m. om fönstret monteras i nivå med luftspalten?

säljaren tyckte jag skulle flytta in fönstret en bit och kanske sätta smygar av 45 eller 70mm virke först, och sedan trycka fönstret mot smygen...

det är 3 glas pvs fönster
115cm breda och 60cm höga.

monteras på ca 3 meters höjd (om det har nån betydelse)

garaget kommer ha nån slags låg grundvärme, kanske 5-10 grader, och sedan värmas upp när man vet att man ska nyttja det..

väggen är uppbyggd utifrån.

panel liggande dubbelfasspont 20mm
spikläkt 20mm
vindduk
regel 45mm
regel 145mm
regel 45mm
osb
plast
gips


långt inlägg angående en "enkel" fundering...

nån som har nå bra tips?
 
Sätt som du vill men fönster ska monteras liv med isoleringen om det ska vara korrekt.
Kan tänka mig om man sätter längre ut är risk för kondens och isbildning
 
då bör jag som säljaren sa, sätta iaf en 45mm smyg först.

och den smygen blir bara upptill samt på sidorna om jag tänker rätt..

nedtill ska ju underblecket sitta...


kanske blir snyggare med att inte ha fönstren jäms med panelen?
 
Snyggast blir med fönstren jäms med panelen. Se t.ex. tilläggsisolerade hus där man ofta vill (borde) flytta ut fönstren av kosmetiska skäl. Men 45 mm är inte så mycket så det ser nog också bra ut.
 
fy va svårt allt vart :D

kanske enkelt att först smälla upp 3 smygar, sedan ställa dit fönstret emot...
 
I

Låt spikläkten gå ut lite mot karm så kan du trycka fönstret mot läkten. Då blir det i liv med utegips/papp. Den kanalen har många bra videor om hur snickare brukar göra. Att det också pratas dalmål är ju en stor bonus
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 2 till
  • Laddar…
S sulfobus skrev:
Snyggast blir med fönstren jäms med panelen
Instämmer, så gjorde vi med de 8 fönstren i vårt lilla stall.
Upp med fodren, sedan ställa fönstren invändigt emot dem, skruva fast med fästbyglarna,
och därefter skumma. (Vi har ännu inte byggt några invändiga salningar)
Fönster installerat i vägg utan synliga invändiga salningar, med foder runt om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inställt fönster med metallfästbyglar mot trästolpe i ett stall utan invändiga salningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På garaget, med träfönster, satte vi fönstren lite längre in av någon anledning:
En vitmålad vägg med ett vitt fönster installerat i linje med fasaden, två stolar och ett bord framför och en träskärmvägg till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad som är snyggast är väl en smaksak. I liv med fasaden föredrar jag i alla fall.
 
Rickard.
Snyggast må va hänt men vad händer med fönstrets isoleringsvärde när halva tjockleken hamnar utanför isoleringen? Kanske inte spelar någon roll i ett stall men.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Kanske inte spelar någon roll i ett stall men
Eller i ett garage...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer, så gjorde vi med de 8 fönstren i vårt lilla stall.
Upp med fodren, sedan ställa fönstren invändigt emot dem, skruva fast med fästbyglarna,
och därefter skumma. (Vi har ännu inte byggt några invändiga salningar)
[bild]

[bild]

På garaget, med träfönster, satte vi fönstren lite längre in av någon anledning:
[bild]
Vad som är snyggast är väl en smaksak. I liv med fasaden föredrar jag i alla fall.
snyggt!

men är det ingen risk med att sätta fodren först..
tänker om skummet trycker ut dem eller så?

hade du kilar under fönstret när du skummade?
och var det inte svårt att få bort dem och "kompletteringsskumma" endast från insidan?

jag har aldrig monterat pvcfönster, men har sett när det gjorts.

så alla tips tas tacksamt emot!
 
Rickard.
Det jag menade är att många kör ingen eller enbart någon liten stödvärme i ett stall. Men köper man 3-glasfönster till ett garage så är det nog tänkt att man ska ha det varmt och välisorelat och då bör man nog inte aktivt försämra fönsterna som man betalat för.

Men det är såklart upp till var och en, Form eller funktion.

Nu rekomenderade du inget utan sa bara helt enkelt vad som du tyckte var snyggast och då håller jag med dig.

Det kanske finns något smart sätt att isolera runt fönsteret utanför för att få det bästa av båda?
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Jag satte upp reglar tvärs över samtliga hörn på utsidan. Tryckte fönstret emot dom linade in med kilar. Skruvade fast och fogade.
Läst att man ska foga varsamt med pvc fönster då dom kan bågna om fogskummet inte kan expandera bra.
Så på mitt fönster kröp det ut både innåt och utåt.
Skar bort överflöd och monterade foder osv..

Nyinstallerat fönster med reglar fästa tvärs över för stöd, monterat på en röd husvägg med synligt fogskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat fönster på röd vägg med synligt fogskum som kröp ut runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det jag menade är att många kör ingen eller enbart någon liten stödvärme i ett stall. Men köper man 3-glasfönster till ett garage så är det nog tänkt att man ska ha det varmt och välisorelat och då bör man nog inte aktivt försämra fönsterna som man betalat för.

Men det är såklart upp till var och en, Form eller funktion.

Nu rekomenderade du inget utan sa bara helt enkelt vad som du tyckte var snyggast och då håller jag med dig.

Det kanske finns något smart sätt att isolera runt fönsteret utanför för att få det bästa av båda?
kloka ord!

fönstren var dock billig (tror jag, inte fått faktura än) så tog 3 glas när det bara skulle skilja 100-200 per fönster.
hade tänkt 2 glas från början.

men visst vill jag ju inte försämra isoleringsvärdet om jag har möjlighet att påverka det.

jag får nog börja med att sätta utvändig smyg på 45-70mm
fodren blir väl enklare att montera snyggt när man har något annat än fönsterkarmen att spika i...
 
Rickard.
Tror inte du kan hitta något enklare med denna lösning, snarare tvärt om att det kräver mer av dig för att få salning och fönsterbleck att bli riktigt snygga. Nu är kanske inte fönsterna speciellt synliga.
 
det jag är orolig för är att "hålet" är för stort för fönstret så smyg gjort på 22mm virke blir för smalt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.