J jagkanspika skrev:
Stort tack för all hjälp och alla tips! Jag ska höra mig för med elfirmor om dom kan hjälpa mig beställa hem. Om inte får jag väl läsa på om konvertering till LED eller helt enkelt stå ut tills köket renoveras nån gång i framtiden...

Lite irriterad blir jag på butikerna där man inte får handla. När dom har grejerna men vägrar ta betalt.
Är det inte enklare att köpa en ny fläkt, kostar från 500:-, då slipper du göra ren den gamla också
https://www.elgiganten.se/product/v...d_arS3Vtp20BJSslIxRoCHZUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Är det inte enklare att köpa en ny fläkt, kostar från 500:-, då slipper du göra ren den gamla också
[länk]
Det kanske det hade varit, men vi kommer renovera inom nåt år och vill ha en fungerande tills dess.
 
Nu har jag fått en reaktor beställd av en elfirma i närheten för 148 kr. Hoppas det löser det hela. Får den på fredag.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Nå, blev det ljus över spisen???
 
Sorry, glömt att skriva i helgen! Inget ljus än... Enligt elfirman jag beställt genom hade leverantören fel i sitt lagersaldo. Beräknad leverans är istället torsdag. Surt men den kommer åtminstone.
 
Nu har jag äntligen fått och installerat ny reaktor, men fortfarande inget ljus!! :(

Kan det vara själva lamphållaren då? Har mätt att jag får 230v efter strömbrytaren, men fortfarande bara 6v i uttaget. Får inte till någon mätning alls i eller runt reaktorn. Vet inte riktigt var jag ska peta...
 
Vad är det runda vita som sitter längst upp? Vad gör den? Översikt av öppen ljuskrona med elektriska ledningar och en rund vit dosa längst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var ju surt att den nya reaktorn inte löste problemet. Det kan ju inte vara så mycket mer än den, strömbrytaren och ev. sockeln till lampan som är involverad.

Den runda komponenten kan vara en kondensator till fläktmotorn.
 
Har begränsad tid att fortsätta med min kära köksfläkt. Men pillade lite igår kväll och då fick jag plötsligt ingen spänning efter strömbrytaren.. Kan hända att det är någon vajsing på den då? Eller kablarna i anslutning till den. Ska försöka felsöka mer i veckan.
 
Ohmmät över strömbrytarens anslutningar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.