Vi har problem med att kopplingarna till vattenledningarna fryser när det blir kallt. Kopplingen sitter inne i krypgrunden.
Hur värmer jag utrymmet bäst, utan att riskera kondens, och helst snarare torka? Det behöver ju bara bli ett par grader där inne..
 
Värmer du utrymmet så minskar den relativa fuktigheten och risken för kondens. Men enklast är kanske att sätta fast en värmekabel på vattenledningen och dra isolering runt? Det är ju bättre att värma där det riskerar att frysa istället för att värma hela utrymmet...
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hm smart.. Vi har ju värmekabel i ledningen, och det finns ju så att det räcker att linda runt också! Det ska jag testa! Tack!
 
Har löst det på två olika sätt för dels vår egen sommarstuga samt i svärföräldrarnas stuga.
Lösningen i vår egen stuga är värmekabel längs med vattenledningen (på utsidan slangen - går även att dra inne i slangen) och sen rörisolering. Hänger delvis "utomhus" under vår altan utan problem i temperaturer ner till åtminstone -20.
Värmekabeln är ansluten till en strömbrytare inne i huset, så vi drar bara igång den vid behov (minusgrader). När vi inte är i stugan så tömmer vi systemet - lätt gjort mha ett par ballofixer och ett T-rör :)
Hos svärföräldrarna har jag byggt en isolerad vägg (10cm isolering) som avgränsar den del av krypgrunden där vattenledningarna är dragna och sen installerat en frostvakt med termostat. Samt rörisolering på rören/kopplingarna där de ligger nära grundmuren.
 
Tack! Jag ska försöka att linda värmekabeln runt kopplingen till att börja med, och se om det räcker.
 
Glöm inte att isolera.
 
Vad bör jag använda för material att isolera med? Som klarar inte kondens utan att mögla?
 
L Lisa Aurell skrev:
Vad bör jag använda för material att isolera med? Som klarar inte kondens utan att mögla?
Rörisolering!
Finns hos tex Biltema, Byggmax och Classe Ohlson, så du behöver inte åka till nån rör-shop.
https://www.byggmax.se/rörisolering...MIy7O3ouWm4AIVDNOyCh3vbwrMEAQYASABEgIH__D_BwE
Om du har värmekabel så bör använda rörisolering för en större dimension än den som dina rör har.
 
Det är ju själva kopplingen som måste isoleras, finns rörisolering som passar en t-koppling?
D doubleH skrev:
Rörisolering!
Finns hos tex Biltema, Byggmax och Classe Ohlson, så du behöver inte åka till nån rör-shop.
[länk]
Om du har värmekabel så bör använda rörisolering för en större dimension än den som dina rör har.
 
Om det är en bit ovan mark och torrt så funkar det att vira minerallull eller liknande runt och fästa med ståltråd.
Annars finns t ex Armaflex som självhäftande remsor man lindar runt där det inte passar med färdiga rörskålar.
 
Ah, vad bra! Det är ovan mark, men jag tänker att det lätt blir kondens på kopplingen och därför möglar lätt? Men jag får hitta på en kreativ lösning.
 
Om du isolerar den så borde det inte bli kondens. Men om du är osäker så väljer du diffusionströg isolering typ rörskålar i cellplast och/eller armaflex eller nåt liknande.
 
Vad är det för kopplingar du skall isolera?
Vinklar eller T-rör...?
T-rör är enkla - bara att använda raka rörskålar (för lite större rördiameter) o karva ut för det "avgrenande" röret.
För vinklar finns det färdiga böjar om man inte kör med remsor som useless föreslår.
https://www.bauhaus.dk/thermaflex-rorskal-22-20-gra-pe-bojning.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.