T tobben87 skrev:
Hur menar du med "Mellan tummen och pekfingret offert", borrade och installerade för bergvärme i December 2018. Då fick jag ett fast pris på hålet, inga rörliga kostnader. Vad har du fått för offert? Jag la till 20meter när de ändå va här och borrade, tror de landade på typ 5000kr efter rot extra. Så väl värt pengarna. Huset är 140m2 och installatören föreslog ett hål på 160m, jag valde att borra 180m för att ha lite hängslen och livrem, framtida bättre pumpar, eller utbyggnad av huset.
Dom har inte varit hit och kollat och gjort en ordentlig kalkyl över vilken energi som dom tror mitt hus + garage behöver för att hålla värmen. Utan att djupet på borrhål kan variera och om vad som behövs för att koppla in och dra rör osv för att verkligen koppla in det så alla rum får värme. Ja denna kalkyl är helt enkelt en som är mellan tummen och pekfingret. Det kan likväl bli 180kkr samtidigt som det kan bli 140kkr. Ingen vet
 
När man räknar på borrhål så räknar installatören på aktivt borrhål, dvs vilken nivå grundvattnet förväntas ligga på. Hela poängen med borrhålet är att kollektorslangen ska vara inbäddad med grundvatten för effektiv överföring av energi från berget till brinet i kollektorn. Rent generellt är det aldrig fel att dra till några meter extra på hålet, man borrar bara en gång. Pumpen är lättare att byta, bara kolla historiskt så låg ett hål för 10-15år sedan sällan över 100meter, då man räknade att pumpen skulle täcka viss % av förbrukningen och sedan skulle elpatronen ta resten. Byter man dessa pumpar idag så är pumpen mer effektiv och med ett för grunt hål så finns risken att man fryser hålet eller att pumpen inte kan få ut önskad mängd energi ur hålet. Så ne, jag tycker inte du skjuter dig själv i foten om du borrar säg 20-40meter extra, beroende på vad installatören har lagt in för marginaler i sin beräkning samt vad du förväntar dig eventuellt kan hända med utbyggnader etc i framtiden. Är som sagt en ganska marginell extrakostnad att borra de lilla extra. Ta in minst tre offerter och jämför med. Tänk även på att IVT kräver minst två servicar för att deras "garanti" ska gälla under 6år eller va de nu e. Varje service kostar minst 2500kr, nibe har inga sådana krav. Så tänk på att räkna in sådana kostnader under pumpens livslängd. Kolla även vad saker så som nätanslutning för kontroll/styrning av pumpen etc kostar extra. Alla småkostnader kan snabbt rinna iväg.
 
U Underline skrev:
får en mer tungdriven anläggning
Nä 200 meter är tvärlugnt.
Jag har 240 meter borra, men då valde jag 35mm cu på brinekretsen.

Be om meterpris utöver offert så kan du ta ställning då.
Djupare hål = varmare brine = lägre driftskostnad.
 
Jag är ju hopplös. Jag har vridit på problemet upp som ned ännu en gång *skrattar*

Jag känner jag har fått bra me info om bergvärme, det känns som en riktig, bra, långlivad och suverän eluppvärmning som håller mitt hus varmt många år framöver med en låg löpande kostnad. Men dyr i installation, det är väl som det enda negativa.

Men jag gillar att vrida och vända på saker och ting för att få bästa möjliga lösning för mig. Jag har även nu börjar fundera på om jag ska sätta in en liten luft/vatten i garaget, det är det enda den ska värma, och håller den garaget 10+ när det är kallt, super.
Sedan in med en kamin / kakelugn i huset, ha en elpanna som värmer vatten burna golvvärmen (komfort och frys skydd. Kanske en som har 2 effektlägen. Ett på 5-700watt bara för komfort men då när en rumstermostat slår till (14 grader kanske) så går den upp några snäpp för att hålla huset varmt) om jag inte känner för att elda den dagen / eldningen räcker inte för att värma huset så får elpannan gå lite hårdare. Och det går sätta en till liten luft vatten till huset sen om elpannan får gå mycket / hårt om några år.
 
Ska du bara värma garaget är en luft-luft värmepump en bättre investering. Ofta bättre cop och betydligt snabbare på attöka upp temperaturen tillfälligt
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Om du kan tänka dig att lägga golvvärme i huset så ska du såklart satsa på bergvärmepump.
Du får mycket bra ekonomi om du inte behöver upp i 60 eller 70 grader på radiatorvattnet.
Golvvärmen behöver inte med än 40 typ.

Sen kan du ha en vanlig kamin för myseldning när du har strömavbrott.

//AA
 
T
Underline, nu kommer ett långt inlägg :)

Du verkar ju redan ha bestämt dig för att lägga in golvvärme själv och byta golven så den kostnaden blir ju densamma oavsett om den ska matas med BVP eller LVVP och ingår inte i kalkylen. Kopplingen mellan olika värmepumpstyper är den samma så det är heller ingen skillnad.

Du säger att du haft en förbrukning på 9 000 kWh (huset) plus 10 000 kWh för garaget men huset har ju haft en LLVP som gett lite "bonus" så förmodligen är huset inte lika välisolerat som garaget utan behöver mer värme än 9 000 kWh på ett år. Det går ju att räkna ut behovet om man vet mer om isoleringen, ytor och så vidare men tills vidare kan man vi anta att det rör sig om ca 30-50% mer i huset vilket betyder 12-14 000 kWh/år.
Sammantaget betyder det att man ska dimensionera för ca 22-24 000 kWh värme.
Det är vad du behöver få en offert för och firman ska utgå ifrån när de rekommenderar borrhålsdjup och effekt.

Först några frågor då du verkar ha massor med idéer och funderingar kring olika installationer i de olika delarna.

Vad är huvudsyftet med att byta uppvärmningssystem? Spara pengar, smidighet, det gamla är "slut"...?
Vad värderar du mest av låg investeringskostnad, låg driftskostnad, smidighet i installation/drift/underhåll, hur mycket tid vill du lägga på drift, hantering etc?
Hur lång tid tänker du bo kvar i huset? Dvs hur mycket kan du tänka dig att investera nu för att det ska bli billigare sen?
Hur stort är problemet med elavbrott, vad säger tillverkarna av BVP, LVVP, LLVP etc om risken med detta?

Det är lätt att man har för många alternativ och "vilda" idéer inledningsvis och hoppar mellan de olika alternativen utan att ha riktig koll på vad helhetslösningen ska bli och de olika kostnaderna är - både på lång och kort sikt. Att göra en halvmesyr nu som ska uppdateras/bytas senare kan bli dyrt.

Om du har en LLVP(som måste bytas snart) idag och ändå tänkt installera golvvärme så ger det väl inte så mycket att sätta in en ny LLVP utan dimensionera BVP/LVVP för hela behovet.

Ett golvvärmesystem, oavsett uppvärmningsmetod, är ju ganska "trögt" och det tar några timmar innan en ändring får genomslag på upplevd värme i rummet - å andra sidan är golven varma och det känns varmare med en lägre faktisk rumstemperatur än t ex uppvärmning med radiatorer. Det finns en risk att systemet slutar skicka ut värme om du eldar och rumstermostaten säger att det är varmt vilket ger en hackig värmetillförsel - det här är mindre problem om man har utegivare som mer ser till utomhustemperatur.

Vi flyttade in i ett hus på 100 kvm + 100 kvm källare som hade en elkassett på 13 kW kopplad till den oanvända oljepannan. Tanten som bodde här innan hade en förbrukning på ca 25 000 kWh/år för uppvärmning och varmvatten och vi har nu ca 9 000 kWh/år för uppvärmning inkl varmvatten med en familj på 2 vuxna och 2 tonårsbarn som inte sparar på disk/duschar/osv.
Det har gett oss en minskad förbrukning på 15-16 000 kWh/år vilket i runda slängar är 15 tkr.
Vi lät sätta in en BVP på 12 kW och borrade för detta 200 m (190m aktivt). Detta var dimensionerat för att vi byggt till 100 kvm övervåning så totalt värmer vi nu 210 kvm bostad och 100 kvm källare.
Borrningen görs bara en gång och det blir dyrt om man måste borra ett till hål för att man inte tog i "tillräckligt" första gången - att borra lite mer när man ändå borrar är inte så stor kostnad. Det blir marginellt mer tungdrivet som du skriver med 20-40 m extra hål och något som cirkualtionspumpen i en BVP är anpassad för.

Hela installationen offererades till ca 175 tkr och en tredjedel av detta accepterar SKV som arbetskostnad (schablon) som kan användas för ROT. Alltså kostade det oss ca 146 tkr och då ingick "allt" inkl en extra radiator i pannrummet, nedmontering och bortforsling av gamla pannan och oljetanken.

Vår kalkyl ger oss alltså en återbetalningstid på ca 10 år (146/15) för merkostnaden om vi antar att elpriset är det samma och vi inte tar hänsyn till att pengarna kunde förräntat sig (vi lånade inte för att göra detta).

Om jag vore du skulle jag försöka titta på ett par alternativ som är rimliga och börja titta på kostnader och arbetsinsats, både initialt och under drift för att se vad det faktiskt kostar med dem.
Vad kostar en BVP-installation och vad blir månadskostnaden?
Vad kostar en LVVP inkl. installation och hur mycket kostar elen normalt och när det måste skjutas till med elpatron?
Vad kostar en "liten" LVVP till garaget, en ny LLVP till huset och en kamin/kakelugn samt ved för att elda (räkna då med anskaffningskostnad + arbetskostnad) och fundera på hur mycket tid du får lägga på hantering.
Om du sätter in en vedpanna och acctank och räknar med att bara elda - vad kostar det med anskaffning, installation och senare med vedkostnaden? (inkl arbete för hantering av ved och den tid du lägger på att elda). En cirkulationspump på 12v och batteribackup är bra i detta fallet.
Finns plats för acctankar på 1-2 kubik, vedpanna och vedupplag?
Kommer något av alternativen vara svårhanterligt om du åker bort/under elavbrott/om du blir sängliggande en vecka eller mer?

När jag växte upp hade vi en stor acctank och en vedpanna för meterved som matades 2-3 gånger/dag under vintern med separat varmvattenberedare för sommarbruk vilket gjorde att vi (jag och pappa) la 5-6 helger om året på att fälla träd, köra hem, kapa och klyva samt stapla upp det.

När du ställt upp de olika alternativen och ser hur mycket tid och pengar du kommer att få lägga på dem under 10 år så är det enklare att fatta ett beslut. Enkelhet och utan eget arbete kan värderas högt för vissa, mer eget arbete och lägre kostnad kan vara viktigt för andra.

Att det sen kan vara mysigt att ha en braskamin för trivseleldning är en annan sak och kanske inget som man ska räkna med att man eldar i dagligen, kostnaden är inte försumbar för att installera den, men kan vara jätteviktigt om man räknar med att få elavbrott några gånger om året.

Vi har både öppen spis och braskamin i nya våningen som vi bara eldar i för känslans skull - aldrig för att det är kallt i huset.

Lycka till med dina funderingar.
 
  • Gilla
jeppe42 och 2 till
  • Laddar…
Tackar för ditt långa inlägg. Mycket bra funderingar.

Jag är 30 år och har inga som helst planer att flytta, så jag räknar egentligen att bo här i 30 år säger vi bara så vi har något att räkna med. Jag vill ha ett nytt uppvärmningssystem för att få lägre kostnader, egentligen det stora men även bekvämligheten att det faktiskt ska orka värma mitt hus till en bekväm värme då jag har har väldigt golvkallt. När jag ändå bröt upp golvet så slår jag 2 flugor i en smäll med vattenburen golvvärme.

Sen har jag absolut inga stora problem med ström avbrott. Vi har inga stora problem med sånt. Men man vet aldrig tänker jag. Man hör ju om att vissa i sthlm hade problem med ström avbrott i 1.5 vecka efter stormen som var 2018 så varför skulle det inte kunna bli samma sak hos mig??

Jag värderar väl såhär när det gäller investeringskostnaden: 100.000 kr vore önskvärt, det räknar jag hem på 6 år. Så dom pengarna är jag villig att ge direkt utan att blinka Är det bara så bra så (ger en kostnadseffektiv uppvärmning bergvärme/ lvvp är till för att sänka kostnader!) , 150.000 finns om det systemet för 150.000 betalar sig på 10 år men det är lite mer än vad jag egentligen vill ge då jag värderar kamin inte helt oviktig.

Kamin är för mysfaktor och sänka kostnader men även för att det vore bra vid långa (sällsynt men finns) strömavbrott. Arbetsinsatsen är ringa viktig. Är det kallt (läs -17 och kallare så känns det som att det "arbetet" vore bara ett rent nöje om det räcker med 3-4 timmar varje dag skulle hjälpa med el räkning, men jag vill inte slava i nå 9 månader och 6-7H om dagen med den.

Detta om en halvmesyr nu och halvmesyr igen blir dyrt i längden är jag hundra procent med på, jag vill investera i minst 10-15 år i framtiden, detta är det krav jag kommer ställa på lvvp. Innan en smäll på 50k för en ny utedel blir acceptabel, då är kanske lvvp ännu effektivare i 10 år än bvp jag sätter i nu är?? annars får det vara, 20 år livslängd kommer jag nog kräva på bvp innan den får lov att bytas. Annars kommer jag inte vara nöjd med den heller. Verkligt cop över hela året kommer jag vilja ha på 3 till bvp och 2.5 på lvvp +kamin för att det ska vara bra i mina ögon. (Bvp har jag högre krav på om det ska vara värt mer kostnaden)

Att temperaturen åker upp och ner för golvvärme är inga som helst problem. Bara det pendlar mellan 15-24 är inga problem. Inget jag besväras av.

LLvp vill jag inte ha, det lever om och blåser. Såna mekaniska ljud har jag lärt mig hata. Om det låter lite i garaget är inga problem bara ljudet kommer från en maskin som sparar mig pengar och inte orsakar nå problem för mig är den förlåten.

Liten lvvp i garaget och kamin är struket. Det är inte intressant längre. Kollat upp det och det är struket.

Lvvp och bvp är för att spara pengar och eget arbete (en ren uppvärmning för att spara pengar dvs) och det beror på hur lång återbetalning tid blir vilken modell det blir. Är bvp så mycket bättre att spara pengar att det är mer pengar att investera, men samma återbetalningstid, då blir det bvp. Men är det inte det. Att det är istället för lvvp kanske 6 år (beroende på hur effektiv dem är i verkligheten i mitt temperatur område) är bergvärme 10 vet jag ej. Man är kluven
 
Redigerat:
Som du strular ;)

Min prio ett när vi bytte värmesystem var att den ska sköta sig själv till 100%.
Jag kunde enbart ha köpt en ny flisbrännare och behållt pannan, men kostar mig tid att sköta pannan samt att jobba i skogen (inte ens min skog) allt för att spara några kronor.
Tröttnade på det och en värmepump åkte in.

Bryr mig inte det minsta när och om det betalar sig. Inte heller tycker man att en semesterresa ska betala sig eller en ny bil.

Gör det som är bekvämast. Du som bor i norr, där passar bergvärme bra.
 
T
Hej igen! :)

När det gäller återbetalningstid så har de kalkyler jag sett visat liknande siffror för BVP och LVVP. Lägre besparing med en LVVP men även lägre investering så det blir "jämnt upp". Lite beroende på ditt totala energibehov och om du lånar pengar så kan det röra sig om 7-10 år innan månatliga kostnadssänkningen är lika stor som investeringen.

Det som kan vara värt att titta på då är om man kan "stå ut" med utedelen för en LVVP, dels utseende dels ljudet. Jag har några boende i vårt område som ställt en, i mina ögon, skitful plåtlåda utanför sitt hus ut mot gatan vilket jag inte skulle ha velat ha. Bekanta hade en granne som hade en utedel som vette mot deras uteplats vilket var OK i de flesta fall men ibland var det lite störande med det susande/brummande ljudet.

Båda de här sakerna kan man lösa om man bor avskilt genom att ställa utedelen lite "åt sidan" och kanske bortanför ett garage från uteplatsen sett.

Sen kommer man till det tekniska och ekonomiska - kommer en LLVP att kunna producera värme när det kryper ner under - 20 och isf med vilken COP? Blir det 1 kWh in och 1 kWh ut? Hur lång tid gäller det där man bor?

Om man räknar med en "livstid" på pumparna på 20 år, vilken blir billigast att köpa ny nästa gång? Om man redan borrat så ska man "bara" köpa en ny BVP så om den är väsentligt billigare än en LVVP så kan det vara rimligt att ta hänsyn till. Förnyelse av LVVP brukar man säga kostar som nyinstallation då det inte är så mycket som återanvänds (se

När det gäller att få hjälp med frågan om dimensionering av pumpens storlek och, i förekommande fall, borrhålsdjup så har återförsäljare ganska bra koll på hur stora maskiner som krävs med hänsyn taget till den ort du bor på och på ditt värmebehov.
Det som kan vara bra som konsument att tänka på är att de för 10-15 år sedan rekommenderade att en BVP skulle täcka 75-80 % av effektbehovet och sedan skjuta till med elpatron för resten. Detta för att kompressorn inte skulle slå på och av för mycket, vilket var problem när man hade kompressorer som var konstruerade för konstantdrift. Det gav dock effekten att det kostade mer el när den var som dyrast på vintern.
Numera har man dels tagit fram kompressorer som är konstruerade för många till- och frånslag dels har man varvtalsstyrda värmepumpar så säg åt den som ger dig en offert att du vill att de ska dimensionera för 100 % täckning av värmebehovet.

Ta in flera offerter från olika entreprenörer och gärna på både BVP och LVVP från alla så du kan göra en bra jämförelse mellan dem. Det finns bra guider på nätet om vad som bör ingå i offerterna eller så startar du en ny tråd här på forumet för att få hjälp.
Vi hade 4 entreprenörer här som representerade olika fabrikat, och en som jobbade med flera fabrikat så vi fick se lite skilda varianter. Vi valde till slut inte de som var billigast men inte de som var dyrast heller utan de som kunde på bästa sätt förklara varför de rekommenderade en viss lösning/dimensionering men även visade att de hade förstått våra behov (t ex ta hänsyn till kommande utbyggnad).

Du kan läsa på om skillnaderna på energimyndighetens sida (och på forum på nätet förstås...;)) :
http://www.energimyndigheten.se/tester/uppvarmning-och-varmvatten/
 
Jo jag bor avsides så jag har inga problem, utedel kommer att vätta mot skog så träden tror jag ej kommer ha nåt emot en utedel. Annars får dom leva med det iallafall *skrattar*

Man skulle ha vetat hur verkliga cop värdet på en modern lvvp pump. Det är egentligen det som det står och faller med.. men jag håller med om att det sitter fula värmepumpar på både ett och annat hus efter vägarna här i landet. Men min kommer nog inte många att behöva se om det blir en sådan.

Jag ska ta och fara och lyssna vad olika försäljare har att säga om olika saker och ting. En som jobbar för det lokala brunnsborrarbolaget satte då in ett visst märke, vill inte säga vilket men det får mig då att känna att det specifika bv märket har ett visst försprång iallafall.

Det som det står och faller med är hur pass mycket lvvp har knappat in på bv, är dom så mycket sämre än bv så blir det ju bv, men är det typ 4-5k varje år jag spar på elräkningen... Då värderar jag en kamin högre (tar jag lvvp så har jag råd med kamin, tar jag bv så har jag inte råd med kamin).

Men tack för dina synpunkter. Jag uppskattar det verkligen
 
S
Även jag vill varmt rekommendera bergvärme. Bra effektivitet även när det är kallt och "underhållsfritt".

Om du till slut bestämmer dig för bergvärme så lägg till några tusen för Frikyla. Det är helt enkelt en extra slinga för brinevätskan som cirkulerar i en konvektor som kyler huset när det är som varmast. Min frikyla sänker inte temperaturen inne så mycket men hos mig känns det svalt när man går in medans det känns varmare när jag går in i andra hus. Konvektorn kondenserar vatten ur luften så den måste sitta vid badrum/yttervägg. Köp en magnetventil vid cirkulationspumpen som hindrar brinevätskan från att cirkulera även på vintern.

Eftersom bergvärmen ändå värmer så effektivt så diskar jag i varmvatten. Det går snabbare och sköljningarna blir effektivare. Jag kommer nog koppla in även tvättmaskinen till varmvattnet sen.

Om du inte är färdig med golven så passa på att installera VVC, Varm Vatten Cirkulation. Jag förstår inte varför det byggs hus utan det.

Jag hade en massa tankar på att ha solfångare, vattenmantlad kamin och andra "specialare". Efter att ha pratat med installatör/säljare av värmesystem så insåg jag att det blir komplicerat och därmed dyrt. Det slutade med att jag har en standard bergvärmepump, men med en lite större separat tank för varmvattnet. Kaminen är en vanlig modell, som dessutom är snygg till skillnad från de flesta vattenmantlade. Det enda jag gjorde speciellt var att jag satte ett utsug till FTX-ventilationen alldeles ovanför kaminen. Då får man ut, i bästa fall, 80% av den värmen i resten av huset istället för att bara vardagsrummet blir helt överhettat. Utsuget är normalt stängt när jag inte eldar.

Dock har jag dragit fram slangar till kaminen så om den dagen kommer så slipper jag bygga om halva huset för att kunna ställa dit en vattenmantlad kamin.
 
Hej

En fundering har du möjlighet att installera jordvärme ?
För mig kostade 500 m jordvärme slang installerat och klart ca 20-21 000 kr istället för att borra.
Nu hade jag tillgång på blöt mark så resultatet blev kanonbra.

Du kan fundera på det i alla fall.
 
Ja det låter som att du har en fin anläggning.

Låter bra med frikyla. Nåt jag troligen kommer sätta in då jag är inte trivs i så varmt. Jag tar hellre -25 och snö storm än plus 25 och strålande sol.

Łvvp har ju samma bekvämlighet som bergvärme för mig som kan "gömma undan" utedelen. Frågan är ju hur effektiv lvvp tex ecodan zubadan är i ner till 10 grader kyla, hur effektiv den är i 15 grader kyla. För då en vanlig vinter är det bara 2 veckor så är som lvvp inte orkar värma med en effektiv cop. Men då kanske det går ställa in en värme på 5 grader i garaget, och 15 grader i huset då lvvp skulle gå som elpatron så eldar jag upp 20-24 grader i huset med hjälp av kamin. Jag har så pass gynsam planlösning så en simpel fläkt på ett ställe mellan över och undervåning skulle värme spridningen bli fullständig i huset.
För 3 vintrar sedan var det väl typ aldrig kallare än -5 så då hade man ju varit vinnare med lvvp nästan ju.

Men bergvärme är ju det bästa för mig. Men jag tror på att det är så att tekniken på luftvärmepumparna går med stormsteg framåt. Så är bergvärmen värd merkostnaden?? Jag ska se om man ska få fram cop värdet vid strängare kyla på en lvvp

För som jag ser det nu:

Plusgrader kör lvvp ifrån bv med en cop på 5 med bergvärme på 3
Mellan noll och -7 är dem neck and neck,
-7 till - 15 är bv nån cop framför. Men lvvp är ändå inte helt oduglig ner till -15
-17 och nedåt börjar den övergå till en ren elpatron. Men det är kanske 2-3 veckor av året. Men då har jag ju kamin och värmer huset till en kostnad av lite ved till en kostnad av... Ja vad blir det när man räknar COP?? 5 kanske??

Och bv har cop på 3 hela året

Men jag vet inte om jag har fel angående mina uppskattade copvärden

Det känns konstigt att säga det i år då det varit nån månad kallare än -20... Så frågan om uppvärmning är ganska påtaglig haha
 
B bevakare skrev:
Hej

En fundering har du möjlighet att installera jordvärme ?
För mig kostade 500 m jordvärme slang installerat och klart ca 20-21 000 kr istället för att borra.
Nu hade jag tillgång på blöt mark så resultatet blev kanonbra.

Du kan fundera på det i alla fall.
Jo det hade ju varit en bra idé. Tyvärr har jag inte nog stor tomt så det är tyvärr inte någon idé för mig. Men är ju inte helt fel om man hade haft möjligheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.