GlennB GlennB skrev:
4-5m låter som en dålig enstegs-slunga snarare.

Min Simplicity sno-away S5 från 1976 klarar utan problem att kasta >10m den med (lite beroende på snötyp förstås), men det klart, den är ju tvåstegs precis som vissa märken skryter om idag 2019, och den är bara använd varje vinter i 43 år så..

Om grannen medvetet kastar in snön på ens tomt kan man väl blir sur, men om det bara hade rört sej om "slängar" medans man ställer om utkastet spelar det ju mindre roll.. (jo jag vet folk som stör sej på det med)
Allt beror ju på hur stor slunga man har...
Förlåt, kunde inte låta bli :)
 
  • Traktor med snöslunga i arbete på en snötäckt väg i disigt vinterlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Jahaja , den dan grannen kommer med en sån :thinking:
 
Jag fick ta ett snack med min knepiga granne igår. Han har skottat sin garageuppfart och då lagt över snön på min tomt över en gemensam låg häck. Det har hänt tre gånger.

Jag sa till honom att han fick sluta med det och då urskuldade han sig att han trodde han lagt snön i häcken. Inte fan låg snön i häcken.
Men han skulle i alla fall sluta.

Jag har haft min bil stående ett tag ute på gatan utefter vår häck ca 2 -3 meter från kanten på hans garageuppfart. Han har då helt sonika lagt snö från sin tomt ute på gatan mellan uppfartskanten och ända fram till fronten på min bil. Så den är igenskottad med ett par kubikmeter snö.

Jag sa till honom att jag tyckte det var ett mycket märkligt beteende att skotta fast sin grannens bil på det här sätt. Jag har aldrig sett något sådant förut.
Då frågade han var han skulle lägga snön istället.
"Inte mitt problem".

Nu håller ju snön på att smälta så jag låter det bero, men nästa gång ska jag upplysa honom att det inte är tillåtet att lägga snö ute på gatan. Också en knepig granne...
 
Precis som man skottar med spade/snöräv så är det nånstans på tomten man får sätta snön.
Men det är inte alls ovanligt att folk med snöslunga har uppfattningen att man får sluta snön dit snöslungan når.
Så är det så klart inte, kan man inte slunga till lämplig plats på första kastet får man helt enkelt gå flera ggr tills det är slungat till rätt plats
 
T
T Toppy skrev:
Allt beror ju på hur stor slunga man har...
Förlåt, kunde inte låta bli :)
Har TS granne en sådan alltså? Coolt!
 
E
P protorion skrev:
Jag känner igen det där med knepig granne och snöröjning.. Skönt att det gick bra.
Lite OT.. men jag fick påhälsning av en granne (inte min knepiga) som glatt proklamerade att vår kommun svarat på hans klagomål med att den limpa som kommunen lagt upp utanför min tomt, är mitt ansvar. 15Mx80CMx2M. :D
Tur att det var den lättsamma grannen..
Så gör snöplogaren hos oss oxå ibland, när de kör uppför backen trycker de ut allt till stenkanten/häcken (ingen trottoar, ingen tomt in-utfart).
På väg nerför backen på vår sida plogar de så brett som plogbladet är och lämnar i värsta fall 1,5 meter snö + trottoar som vi blir tvungna att skotta.
Och då måste vi skotta hela längden för vår utfart samt ett antal meter extra så brevbäraren kommer fram till brevlådan.
Utöver det så har vår lilla tomt samfällighetens största garageuppfart....
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Grannen tyckte det var för jobbigt att skotta sin parkering för hand. Han har nu investerat i en snöslunga , snön sprätter han iväg över min tomt + att den landar mot mitt hus ! (10-12 m)
Vad har jag för juridiska rättigheter att stoppa detta tilltag ?
Jag har haft en granne som envisades med att lägga sin snö på min tomt. Vi delade på en uppfart och då skall man väl dela på snön också. Men i stället fick jag dessutom ta emot hela rasket från grannarnas vändplan (som rymmer 5 bilar) på min tomt. När det var riktigt mycket snö, kom en annan "hjälpsam" granne och öste på samma sätt med sin traktor. Jag byggde för med ett enkelt staket, men sedan rände grannen iväg med sin snösläde ut på vägen och tryckte in sin snö på vår tomt därifrån. Jag hade börjat med att prata med honom, men inget hjälpte. Du må tro att jag blev glad när jag såg en skylt med Till salu på deras tomt!

Huvudregeln är att varje fastighet tar hand om sin egen snö. Det finns ingen uttrycklig bestämmelse om det: Det handlar om en allmän rättslig princip som även gäller för dagvatten bland annat.
Jag räder dig att inte ge efter med en centimeter. Då tar han bara mera så småningom.

Det är bara bra att du känner till dina rättigheter, vare sig du behöver ta i eller inte.
Om du är medlem i Villaägarnas riksförbund, kan du diskutera frågan där.
Du kan också vända dig till Kronofogden och begära särskild handläggning (obs "särskild") för att få bort en snöhög som grannen lagt på din tomt. (Det där är tveeggat: en del bryr sig inte, och då händer det inget mer. Andra blir lagom skrämda. I värsta fall hinner snön smälta innan fogden får arslet ur vagnen.)

För mina nya grannar, som är helt normala, har jag från början klargjort att: var och en tar hand om sin egen snö, vi hjälps åt med snöröjningen, med respekt för den privata äganderätten. Det fungerar. Min nya granne skiner som en sol när jag kör med min snöslunga.
(Min slunga kastar bara 5-6 meter, men jag ångrar att jag inte köpte en som kastar dubbelt så långt. Honda heter dom.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Cheesen
C Cider skrev:
.
(Min slunga kastar bara 5-6 meter, men jag ångrar att jag inte köpte en som kastar dubbelt så långt. Honda heter dom.)
Du vet väl att man kan modifiera impellern rätt enkelt... Då får man hondafart på snön.
 
M Myckling skrev:
Eller så väntar man till våren och tar fram en riktig snöslunga. :D
[media]
[länk]
Ååååååhhhh, en SÅN vill jag ha!!!
 
D

Gå till 5:48

 
Redigerat:
Det går inte att titta på videon. 2/3 av bilden är nån suddig massa som flimrar i olika färger.
 
T Toppy skrev:
Allt beror ju på hur stor slunga man har...
Förlåt, kunde inte låta bli :)

En sån körde jag i lumpen...
 
  • Gilla
Toppy
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Vem är TK? Trådkaparen?
Hahaha. Detta måste börjas med med tanke på alla TK som finns på detta forum :rofl:
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du vet väl att man kan modifiera impellern rätt enkelt... Då får man hondafart på snön.
Kan man? Kan kvinna det också? Hur då?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.