R roli skrev:
Det är ett okänt antal polska byggarbetare som bor där. Vilket blir ett polakboende då de är polaker som bor i huset. Bilarnas antal varierar men ligger mellan 10-20 st.
Och det är just det där som gör ditt uttalande rasistiskt. Om det hade varit svenskar hade du inte skrivit ”svenskboende”.
Att anmärka på deras härkomst som en negativ egenskap eller för att förstärka en negativ situation är typiskt ett rasistiskt uppförande, oavsett om du avslutar meningen med ”men jag är inte rasist...”
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
J
tveksamt tveksamt skrev:
Och det är just det där som gör ditt uttalande rasistiskt. Om det hade varit svenskar hade du inte skrivit ”svenskboende”.
Att anmärka på deras härkomst som en negativ egenskap eller för att förstärka en negativ situation är typiskt ett rasistiskt uppförande, oavsett om du avslutar meningen med ”men jag är inte rasist...”
Såvitt jag vet är väl inte polacker annan ras än vanliga svennar? Vad jag förstått av debatten i Polen är de ganska antiinvandring där, samt antisemiter till viss del så det låter ganska likt en del svenska avarter. Vi har tom delat kung. Rent semantiskt borde det inte vara så rasistiskt. Jämför med norrmän. Kanske trångsynt på sin höjd.
 
J Jocke Best skrev:
Såvitt jag vet är väl inte polacker annan ras än vanliga svennar? Vad jag förstått av debatten i Polen är de ganska antiinvandring där, samt antisemiter till viss del så det låter ganska likt en del svenska avarter. Vi har tom delat kung. Rent semantiskt borde det inte vara så rasistiskt. Jämför med norrmän. Kanske trångsynt på sin höjd.
Rasism i ordets striktaste betydelse, nej. I den mer allmänt vedertagna betydelsen, ja.

Läs ex. Wikipedia: ”Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör.”

NE: ”Rasism är en åsikt som säger att jordens människor är olika mycket värda beroende på var de kommer ifrån och hur de ser ut.”

Jag håller dock i sak med om att mycket som idag läggs in i begreppet rasism inte strikt har med ras att göra, om än att andemeningen är densamma.


Tillbaka till ämnet så kanske låser jag alltid fast min bil i närmsta lyktstolpe. Ett schysst hänglås och en lång kätting bara så...
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Keyless funkar säkert (halv)bra på nya bilar under goda förhållanden (om vi undantar stöldproblemet) men på äldre bilar har det enligt min erfarenhet ofta varit strul med lås, ja, så jäkla gamla behöver de inte vara heller, och även kan de vara byggda i Tyskland, min 1.5 år gamla bil gick inte att stänga dörren på imorse pga kylan. Just keyless kommer jag inte skaffa på ett bra tag. Men jag gillar att rycka i dörren också för att se den är låst (vis av erfarenhet). Men jag har ett doorman lås hemma :) får se när det straffar sig för kvaliteten på det känns om möjligt sämre än på tyska bilar :D
 
Äh, de gamla bilarnas lås var i de flesta fall lika värdelösa. I början av min bilera med Opel och Volvo kunde de lite lätt slitna låsen ofta öppnas med diverse andra bilar nycklar av bara de var av samma fabrikat.:D
Vi är olika som person så gillar man Keyless kör på det och inte så tar man ett "vanligt" fjärrlås, enbart nyckel finns väl inte på nya bilar längre. Trots allt är det nog få bilar som stjäls med att man kopierar Keyless-signalen, men det har jag ingen statistik på utan gissar.
 
Grundregeln brukar vara att ju fler funktioner man bygger in destu fler haverier. Ju mer integrerade systemen blir destu svårare att reparera.

Jag har aldrig känt något behov av såna där elektriska rackerier...... men faktiskt skall Kadetten in på verkstad och få strömlåset bytt i morgon. Första problemet någonsin med låssystemet......Efter 320000 km under 35 års tid. Jag har förhinder och kan inte skruva själv den här gången.

Efter att ha läst om era stöldproblem så låter det ju som om man borde öppna strömfördelaren och ta med sig rotorn i fickan om man någon gång parkerar i en storstad i södra Sverige.....
 
richardtenggren
Tror dock att din Kadett skulle få stå kvar, troligen inte så eftertraktad bland ligorna ;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Finns det inte påsar gjorda i aluminum? För mig som gärna gömmer nyckeln på bilen när jag ska ut och träna t.ex., så är keyless ett problem :) Linda in i alu-folie går utmärkt, men bättre vore en återvinningsbar påse som jag kan stoppa nyckeln i och använda många gånger.

Några tips?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tror dock att din Kadett skulle få stå kvar, troligen inte så eftertraktad bland ligorna ;)
nä men kanske för småtjuvarna den går troligen att tjuvkoppla, saknar startspärr

t
 
M martinradbo skrev:
Finns det inte påsar gjorda i aluminum? För mig som gärna gömmer nyckeln på bilen när jag ska ut och träna t.ex., så är keyless ett problem :) Linda in i alu-folie går utmärkt, men bättre vore en återvinningsbar påse som jag kan stoppa nyckeln i och använda många gånger.

Några tips?
Se tidigare i tråden så finns bilder och diskussion om just sådana påsar.
 
N noupe skrev:
Se tidigare i tråden så finns bilder och diskussion om just sådana påsar.
Jag tänkte mer på en vanlig enkel 1-liters fryspåse fast i aluminium. Det som stod om tidigare såg ut som en lädergrej med massa avancerad teknik, fast jag kanske missförstod?
 
H heimlaga skrev:
Efter att ha läst om era stöldproblem så låter det ju som om man borde öppna strömfördelaren och ta med sig rotorn i fickan om man någon gång parkerar i en storstad i södra Sverige.....
Det räcker att ta med sig tändkabeln från tändspolen till fördelaren, det går utan verktyg. Men i moderna bilar går ju inte det heller.
 
H heimlaga skrev:
Efter att ha läst om era stöldproblem så låter det ju som om man borde öppna strömfördelaren och ta med sig rotorn i fickan om man någon gång parkerar i en storstad i södra Sverige.....
Det var länge sedan man kunde göra på modern bil....
 
Man får väl ta med triggivaren eller nåt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.