Tomture61
Grannen tyckte det var för jobbigt att skotta sin parkering för hand. Han har nu investerat i en snöslunga , snön sprätter han iväg över min tomt + att den landar mot mitt hus ! (10-12 m)
Vad har jag för juridiska rättigheter att stoppa detta tilltag ?
 
BigR
Juridiska rättigheter? Varför börja i den änden?

Varför pratar du helt enkelt inte med honom. Snön ska naturligtvis inte lämpas över till grannen, oavsett om man har spade, traktor eller snöslunga.
 
  • Gilla
Prenum och 8 till
  • Laddar…
Har du pratat med grannen?
 
  • Gilla
magnuse74 och 3 till
  • Laddar…
Prata med han och be han rikta utkastarn någon annan stans..??
Juridiska rättigheter?
Glad att jag inte har dig som granne.
 
  • Gilla
Arkstedt och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Har du pratat med grannen?
Han är en knepig granne , beter sig inte som andra !
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Han är en knepig granne , beter sig inte som andra !
Sådana grannar är aldrig roliga. Då förstår jag dig.
Haft liknande i förra huset..
Men jg tror ändå att du bör börja med att prata med han
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Rent juridiskt så får han inte tippa snö utanför sin fastighet. Samma regler som för trädgårdavfall, dagvatten, etc.

Plan- och bygglagen 8 kap
15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Låt han skjuta snön på din tomt i utbyte mot att han även skottar din uppfart.
 
  • Gilla
Prenum och 6 till
  • Laddar…
Det är inte tillåtet att skjuta in snön på din tomt så det är bara att säga till grannen att sluta med detta.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
BigR
Det är väl också skillnad på vart på tomten snön hamnar. Har man en stor gräsmatta som sluttar bort från huset gör det inte så mycket om grannen lägger sin snö där, men om han skjuter upp den på ditt hus eller annan yta du själv rensar så är det ju inte ok.

Går det inte att prata alls med honom?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan ju vilja ha lite koll på vad det juridiska kan säga, innan man pratar med grannen...

Men det är mig veterligen inte detaljreglerat i någon lag. I kap 3 jordabalken finns det lagar om vad som gäller mellan grannar, du kan försöka uttolka något där.


Men steg ett är ju alltså att snacka lite med grannen, och även om det går segt tycker jag inte ens då att det är läge att börja snacka om lagar och sånt. Mer lämpligt är väl i så fall att avsluta med något i stil med "Jag kan inte tänka mig annat än att det är emot lagen att lämpa över det man inte vill ha till en grannes tomt!, Vad tror du själv, om jag t.ex. nästa höst lämpar över alla nedfallna löv på din tomt, så ska det väl ändå inte gå till."
 
  • Gilla
fia_mstd och 7 till
  • Laddar…
Jag är rätt säker på att det finns någon regel som säger att du måste ta hand om ditt dagvatten själv och att det inte får orsaka din grannen några problem. Snö blir ju så småningom dagvatten och att då lägga över det till grannen skulle tom kunna vara olagligt men har inget lagrum att hänvisa till. Kan även stå något i din kommuns lokala ordningsstadgar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tomture61
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan ju vilja ha lite koll på vad det juridiska kan säga, innan man pratar med grannen...

Men det är mig veterligen inte detaljreglerat i någon lag. I kap 3 jordabalken finns det lagar om vad som gäller mellan grannar, du kan försöka uttolka något där.


Men steg ett är ju alltså att snacka lite med grannen, och även om det går segt tycker jag inte ens då att det är läge att börja snacka om lagar och sånt. Mer lämpligt är väl i så fall att avsluta med något i stil med "Jag kan inte tänka mig annat än att det är emot lagen att lämpa över det man inte vill ha till en grannes tomt!, Vad tror du själv, om jag t.ex. nästa höst lämpar över alla nedfallna löv på din tomt, så ska det väl ändå inte gå till."
Mer rädd att han kommer att skuta sönder ngt fönster för mig , inte ovanligt med sten/grus/is i snön.
 
Redigerat:
wildeside
Gör polisanmälan och lämna in en stämnings ansökan till tingsrätten!
Eller prata med honom så kanske ni kan skapa en grannsämja!
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Hur kan finns fundera på om han får göra så här? Hans snö ska absolut inte bli ditt problem om inte du gett tillåtelse till det (Jag låter mina grannar göra detta t.ex.) Sen att det flyger mot ditt hus, tillåter du detta har du satt dig i en situation där han kommer fortsätta att köra över dig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.