Kommit in på en svetskurs via Folkuniversitetet 5 måndagskvällar. Man kan öva på skrot men det känns tråkigt.. Någon som har tips på nyttig vardagsgrejor man kan göra??
Bild för uppmärksamhet
Svetsad metallfigur föreställande en hund med stora öron, gjord av bitar av skrot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Stövelknekt, eldgaffel, skohylla, ställ för vinter/sommarhjul till bilen...
Tänk efter, vad behöver du för smågrejer?
Och en eldhund är ju faktiskt ingen dum idé om du har öppen spis :)
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Ett snyggt staket runt hela tomten. Det borde hålla dig sysselsatt...
 
  • Haha
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
FreQa FreQa skrev:
Kommit in på en svetskurs via Folkuniversitetet 5 måndagskvällar. Man kan öva på skrot men det känns tråkigt.. Någon som har tips på nyttig vardagsgrejor man kan göra??
Bild för uppmärksamhet
[bild]
Den klassiska är väl verktygslådan... Själv hade jag gjort en pall till verkstan.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Den klassiska är väl verktygslådan... Själv hade jag gjort en pall till verkstan.
Verktygslåda, hur gör man den i metall?
 
FreQa FreQa skrev:
Verktygslåda, hur gör man den i metall?
Tja det är väl mer plåtbearbetning, och inte så mycket svets ..

Jag hade valt något enkelt, och förkasta inte att svetsa på skrotbitar, speciellt om det är en ren nybörjarkurs ..
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
När jag uppvaktade min tilltänkta hustru, konstaterade svärfarsan, "du får inte dotran om du inte lär dig svetsa". Jag lärde mig svetsa, men jag måste ha svetsat dåligt, det höll inte mer än åtta år. Men det är bra att kunna svetsa, då kan man bli statsminister.
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 8 till
  • Laddar…
Cheesen
FreQa FreQa skrev:
Verktygslåda, hur gör man den i metall?
Numer är dom ju i plast och slagtåliga och billiga men för 25 år sen var det vanligt att mekanikern började sin anställning med att tillverka en dylik
Plastverktygslåda med bärhandtag i grå färg, liknar traditionell verktygslåda i plåt.
Fast då i plåt och rör. Den drog man sen runt industrin med olika verktyg för olika projekt.
Konstruktionen är inte så märkvärdig, 6-8 plåtbitar som man sätter ihop och ett rör. Som svetsprojekt är det ett bra sätt att öva på.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Är det en nybörjarkurs kanske det inte ens finns möjlighet att tillverka nåt alls..............
 
FreQa FreQa skrev:
Kommit in på en svetskurs via Folkuniversitetet 5 måndagskvällar. Man kan öva på skrot men det känns tråkigt.. Någon som har tips på nyttig vardagsgrejor man kan göra??
Bild för uppmärksamhet
Var går kursen?
 
Som nybörjare skulle jag börja enkelt, t.ex med att kapa plattjärn i 45 grader och svetsa ihop i 90 grader. Det kan vara svårt nog med fogberedning och värmedeformationer.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Dessutom har du ju 3 "stora" svetsmetoder; TIG/MIG/pinne (tack, vi struntar i diskussionen om semantiken, alla fattar vad vi pratar om) och ska du prova alla kommer du inte lära dig mycket på 5 kvällar .. De har ju dessutom olika användningsområden vilket gör det svårt att välja projekt om man inte vet vad du ska svetsa med .. :)
 
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dessutom har du ju 3 "stora" svetsmetoder; TIG/MIG/pinne
Glöm inte gas! ;)

En klassisk grej (när man lär sig svetsa i plåt iaf) är t.ex. att svetsa ihop en kub som sedan skall provtryckas. Inte så upphetsande, men poängen är ju att du skall lära dig att svetsa och då är vissa övningar betydligt mer lärorika än att bygga nyttiga vardagsgrejor. Så är det en vettig kurs får du specifika övningar som skall göras och gås igenom, rätt meningslöst att låta kursdeltagarna svetsa loss hej vilt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Om det bara står nybörjarkurs i svetsning (ospecificerat vad för slags svetsning) så brukar det vara mig-svetsning som avses (eller mag om man ska vara petig). Svetsa med gas görs nog i vääääldigt liten utsträckning idag :)
 
S Stefan1972 skrev:
Är det en nybörjarkurs kanske det inte ens finns möjlighet att tillverka nåt alls..............
Jo det finns möjlighet under 5 kvällar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.