hsd
Svart har under lång tid varit fasledare och brun tändtråd, sen har någon tyckt annat, genom tiderna har de olika färgerna bytt betydelse....
Tänk om det vore så i trafiken, helt plötsligt betyder rött kör och blått stanna....
 
hsd hsd skrev:
Svart har under lång tid varit fasledare och brun tändtråd, sen har någon tyckt annat, genom tiderna har de olika färgerna bytt betydelse....
Tänk om det vore så i trafiken, helt plötsligt betyder rött kör och blått stanna....
Blått??:cool:
 
Mikael_L
Ja. Eller rosa, eller ultraviolett.
Bara det att man plötsligt kastar om betydelsen, och/eller inför nya element
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja. Eller rosa, eller ultraviolett.
Bara det att man plötsligt kastar om betydelsen, och/eller inför nya element
Och när man ser den ultravioletta kabeln, då vet man att det är dags att sluta jobba.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och när man ser den ultravioletta kabeln, då vet man att det är dags att sluta jobba.
Nja, isåfall kommer man aldrig att veta när det är dags att sluta jobba
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Låt mig gissa att svaret kommer vara ”det är inte installerat av en behörig elektriker ingående i en firma med egenkontrollprogram”.
Fast om det är en behörig elektriker som är full på jobbet då, vore det helt ok då? :)
 
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
H
M Myckling skrev:
Blått??:cool:
Beroende på vad man gjort i trafiken så kan blått ljus betyda stanna redan nu
 
  • Två polisbilar med blåljus i mörkt stadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Om jag skall vara petig så betyder blått ljus egentligen bara att man skall vara uppmärksam på att polisen kommer/är där o eventuellt hålla undan.
Om man har en polis bakom sig o de blinkar med blått/rött ljus däremot, då skall man stanna.

Illustration av en polisbil med blått och rött blinkande ljus samt två poliser inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast om det är en behörig elektriker som är full på jobbet då, vore det helt ok då? :)
Strikt formellt så skulle det nog kunna vara tillåtet, såvida det inte står något om nykterhet i egenkontrollplanen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kan man inte göra jobbet på fyllan så kan man inte göra det nykter heller...
 
  • Gilla
  • Haha
Schäfer och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Svart har under lång tid varit fasledare och brun tändtråd, sen har någon tyckt annat, genom tiderna har de olika färgerna bytt betydelse....
Tänk om det vore så i trafiken, helt plötsligt betyder rött kör och blått stanna....

Ja? Om man kör mot rött och det börjar blinka blått så är det läge att stanna?
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
P PlankhusNiklas skrev:
Ja? Om man kör mot rött och det börjar blinka blått så är det läge att stanna?
Nja, blinkar det blått är det ett utryckningsfordon som uppmanar fri väg. Blinkar det däremot växelvis blått/rött då är det polisen som vill stoppa dig.
 
K knipo skrev:
[bild]
Ser jag en Saab 900 i backspegeln med två svartuniformerade personer blinkandes rött och blått kommer jag inte att stanna. Är något riktigt fel då..
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
M mendelsohn skrev:
En granne till syrran som sade sig vara bra på EL har varit hos henne och dragit fram till rörelsevakt och tre lampor.
Nu i efterhand har det visat sig att han var på fyllan, drack rejält med öl innan han vinglade hem.
Jag är inte bra på EL, men tog mig i alla fall en titt på det.

Som jag fattar är det kopplat enligt den bilden jag har ritat upp. Satt på egen ny säkring i det lilla "proppskåpet i garaget".

Är detta rätt gjort, ser ok ut om än lite väl ihoprörda kablar i den kopplingsdosan som då innehåller 4 olika wago.


Är brun, blå och jord in i vakten, sen en svart ut till en wago där det sitter tre andra bruna, en till varje lampa.
från lampan går den blå in/tillbaka till den wago där det sitter en blå till/från lampan.

Ska det rivas ner eller är det rätt kopplat???
Som alla andra skrivit komplettera gärna med bilder. Nu är det väl förmodligen ingen öldrickande granne som varit i farten, men de är inget fel i att du provar själv och frågar om råd när du inte får igång det (bara juridiskt). Får man fråga vilken ölsort som förtärdes? ;)
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
M
Garningen Garningen skrev:
Som alla andra skrivit komplettera gärna med bilder. Nu är det väl förmodligen ingen öldrickande granne som varit i farten, men de är inget fel i att du provar själv och frågar om råd när du inte får igång det (bara juridiskt). Får man fråga vilken ölsort som förtärdes? ;)
*host**host*
Man ska inte mäta garningen-trollet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.