Hej

Han som tapetserade hos oss anger nu i fakturan en materialkostnad på cirka 5000kr plus moms.
Det gäller cirka 45 kvadratmeter vägg, och krävde på vissa ställen lite spackling först.
Sen är det väl bara grundfärg (2 strykningar) och tapetklister som tillkommer (tapeterna hade vi själva köpt). Eller glömmer jag något? Kan det verkligen kosta 5000kronor plus moms?

Vad skulle ni säga vara ett rimligt materialpris för tapetsering av 45m2 vägg (tapeterna köpte vi som sagt själva)
 
Det lät mycket. Jag skulle nog be om en specificerad material faktura. Då kan man ju lättare bedöma om priset är rimmligt. Jag har oersonligen inte varit i närheten av de priserna när jag tapetserat. Men ett proffs väljer antagligen lite bättre material än vad jag gör.
 
Hade du fastpris eller löpande?
Låter som om han lagt moms på fullt butikspris inklusive moms...

Ex:
Sigma isotop 1562kr
Handspackel 467kr
Allgrund 1018kr
Tapetlim NW 415kr
Summa = 3462kr

Även om du lägger på ett antal spackelburkar, sopsäckar, rakblad etc. Så är detta fortfarande fullt butikspris på Alcros sortiment. Inklusive moms....

Dvs. Dyrt!!!
 
Anlitade målare för några år sedan, tapetsering av 3 rum, total väggyta ca 140 kvm, dessutom målning av tak i två av rummen, ca 30 kvm. Det var till hälften nya gipsväggar, så en hel del spackling.

Materialet (utom tapeterna och även limmet köpte jag till tapeterna) gick på ca 2500 om jag minns rätt. Jag kommer ihåg att jag blev positivt överraskad över materialkostnaden. Tror att det skulle blivit avsevärt mer om jag själv hade köpt materialet.
 
F Freddy_kruger skrev:
Hade du fastpris eller löpande?
Låter som om han lagt moms på fullt butikspris inklusive moms...

Ex:
Sigma isotop 1562kr
Handspackel 467kr
Allgrund 1018kr
Tapetlim NW 415kr
Summa = 3462kr

Även om du lägger på ett antal spackelburkar, sopsäckar, rakblad etc. Så är detta fortfarande fullt butikspris på Alcros sortiment. Inklusive moms....

Dvs. Dyrt!!!
Hur menar du nu?
Ska hantverkaren köpa materialet utan moms?
Jag driver eget själv och måste betala moms från mina leverantörer osv som jag sedan lägger på till kunden sen.
Sedemera får jag dra av för betalad moms kontra inkommande moms och det tror vanliga "svenssons" är att tälja guld med morakniv?
Att han/hon kan ha lagt moms på momsen låter konstigt för då har han/hon gjort ett bokföringsbrott som är svårt att bokföra.
Sen verkar det väldigt dyrt detta jobb endå men jag kan inte branschen så jag vet inte bara att jag köpte takfärg för 1100ink moms för 10L idag så det kan nog dra iväg en del är jag rädd?
 
Vad köper du för takfärg?
 
Det var en saftigt faktura även om tapetgrund som troligtvis användes istället för grundfärg ligger på dryga hundralappen litern.
Be om en spec,så får du klarhet.
 
Henke203 Henke203 skrev:
Hur menar du nu?
Ska hantverkaren köpa materialet utan moms?
Jag driver eget själv och måste betala moms från mina leverantörer osv som jag sedan lägger på till kunden sen.
Sedemera får jag dra av för betalad moms kontra inkommande moms och det tror vanliga "svenssons" är att tälja guld med morakniv?
Att han/hon kan ha lagt moms på momsen låter konstigt för då har han/hon gjort ett bokföringsbrott som är svårt att bokföra.
Sen verkar det väldigt dyrt detta jobb endå men jag kan inte branschen så jag vet inte bara att jag köpte takfärg för 1100ink moms för 10L idag så det kan nog dra iväg en del är jag rädd?
Hantverkaren har tagit priset på butikshyllan ex 1000kr ink moms. Lagt på moms och sålt den till kunden för 1250 ink moms.

Men i själva verket betalar företagaren 500 kr ex moms för färgen, slår på sitt påslag (15%) och givetvis momsen... dvs ~720kr ink moms borde färgen kosta...
 
garvin garvin skrev:
Vad köper du för takfärg?
Beckers tak och väggfärg
 
F Freddy_kruger skrev:
Hantverkaren har tagit priset på butikshyllan ex 1000kr ink moms. Lagt på moms och sålt den till kunden för 1250 ink moms.

Men i själva verket betalar företagaren 500 kr ex moms för färgen, slår på sitt påslag (15%) och givetvis momsen... dvs ~720kr ink moms borde färgen kosta...
Driver själv ett måleri och det är ganska oviktigt vad jag betalar för materialet. Det viktiga är ju att kunden inte betalar MER än vad den hade kunnat köpa samma produkt för själv.
 
  • Gilla
Henke203
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Hantverkaren har tagit priset på butikshyllan ex 1000kr ink moms. Lagt på moms och sålt den till kunden för 1250 ink moms.

Men i själva verket betalar företagaren 500 kr ex moms för färgen, slår på sitt påslag (15%) och givetvis momsen... dvs ~720kr ink moms borde färgen kosta...
Skapligt olagligt om man bokför det så?
Alltså det är bara staten som kan ta moms på skatter som i drivmedel.
Så här ska det vara: anskaffningspris 1000:- minus 20% är 800:- plus hans påslag 15% blir då 920:- plus moms är då 1150:-
 
Henke203 Henke203 skrev:
Skapligt olagligt om man bokför det så?
Alltså det är bara staten som kan ta moms på skatter som i drivmedel.
Så här ska det vara: anskaffningspris 1000:- minus 20% är 800:- plus hans påslag 15% blir då 920:- plus moms är då 1150:-
Kan ju tillägga att hantverkare har en bra rabatt på material som vi vanliga inte har en chans att få åtminstone 30% ofta mer så det lönar sig endå om dom inte joxar och lägger momsen på momsat belopp.
 
Inköpspriset har inget med vilken moms man lägger på att göra utan moms debiterar man efter det pris som man tar när man säljer en vara.
 
  • Gilla
Henke203 och 4 till
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Driver själv ett måleri och det är ganska oviktigt vad jag betalar för materialet. Det viktiga är ju att kunden inte betalar MER än vad den hade kunnat köpa samma produkt för själv.
Du har helt rätt, i det här fallet är materialet alldeles för dyrt för jobbet i fråga. Men hantverkaren kan ta vilket pris han vill för produkten, här tycks han ta mer än vad kunden själv hade fått betala i butiken...

Vad hantverkaren betalar är ointressant, men vanligtvis slår man på en procent på sitt inköpspris...
 
Henke203 Henke203 skrev:
Skapligt olagligt om man bokför det så?
Alltså det är bara staten som kan ta moms på skatter som i drivmedel.
Så här ska det vara: anskaffningspris 1000:- minus 20% är 800:- plus hans påslag 15% blir då 920:- plus moms är då 1150:-
Hantverkaren får sälja materialet till vilket pris han vill, här säljer han det väldigt dyrt, det är allt jag försöker påvisa.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.