Känns lite som man lika gärna kan låta nyckeln sitta i hela tiden...... blir som nyckellöst det med ;)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag undrar verkligen vad man vinna med en key-less bil? Är det svårare att vrida om en nyckel än att trycka på en startknapp?
Det är MYCKET smidigt när man kommer bärande på två matkassar och marken kring bilen är full av t.ex snöslask. Då är det bara att "sparka" med foten under kofångaren och bakluckan går upp så man kan ställa in matkassarna utan att de blev blöta i botten. Det tycker jag är bästa funktionen, om man sedan startar motorn med en knapp eller vrider en nyckel har mindre betydelse.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är ju lite jobbigt att ta upp nyckel ur fickan. Det har varit en fantastisk utveckling med tex startknapp, men få se nu hur var det på min fars folkvagn från 1951? Jag har ett mycket klart minne av att den var utrustad med en startknapp :rofl:
 
Först "hittar man på" en "lösning" och sedan skapar man ett "behov" som man säljer med mördande reklam till dom som blint går på alla försäljningstrix.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jamen exakt så är det. Minns när klimatanläggningar började bli vanliga i bilar. De såldes som dyra tillval och många tyckte att det var tramsigt. "Hur ofta behöver man kyla en bil i Sverige med våra somrar."

Prova att sälja en bil idag utan klimatanläggning/AC ...
 
R roli skrev:
Nej, bilen stannar inte (det vore ju farligt...) dock kommer det upp en varning om att nyckeln har lämnat bilen
I min bil står det ibland ”Nyckel hittas inte”
Men den startar lika glatt ändå
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
I min bil står det ibland ”Nyckel hittas inte”
Men den startar lika glatt ändå
:thinking:
 
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det bli onödigt kladdigt att sen ha i fickorna, tycker jag ... :thinking:
Visst, om man ska ha det till en bilnyckel. Men antag att man har lite kopparpasta över från bilen, några gamla kakburkar och några kommunikationsradioapparater som man vill kunna använda efter en EMP. Skulle kopparpastan hjälpa?
 
ni som tycker nyckellöst är trams, har ni servo/ac/värme/tak/rutlös bil? För de gick ju sååå bra innan allt detta kom!!! ;)

Jag tycker nyckellöst är trevligt, behöver bara komma i närheten av handtaget på bilen så låses den upp (ja du behöver ha nyckeln på dig) och en knapp på handtaget om jag vill låsa den igen utan nyckel.

PLUS man slipper lätet från nycklarna när de hänger å dinglar i bilens tändningslås :strong:

Sen fjärrstart på det är en annan trevligt hjälpmedel, kyler ner bilen och stolarna på sommaren eller värmer kupén och stolarna på vintern :love:
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag undrar verkligen vad man vinna med en key-less bil? Är det svårare att vrida om en nyckel än att trycka på en startknapp?
Det har ju funnits ganska många problem genom åren runt tändningslåset som man nu slipper oroa sig över.

Googla starttänd kontakt så lär det komma massa V.A.G. träffar tex. ;)

Edit: Googlade på "ignited contact volkswagen" och fick 321.000 träffar :seenoevil: (samma fel som ovan fast på engelska ;) )
 
C civilingenjören skrev:
Har någon provat att stryka kopparpasta längs kanterna på plåtburkslock som ska användas som Faradays bur? Borde ge bättre konduktivitet så att en puls som träffar burken lättare flyter längs höljet och strålar ut på andra sidan i stället för att träffa locket och sedan stråla in i burken. (Kopparpasta används annars mest till bilbatteripoler. Innan man stryker på pastan måste givetvis eventuell lack eller oxid tas bort från de båda burkdelarna. Har ej experimenterat med detta själv.)
Nej, mina erfarenheter sträcker sig till tester och utveckling mot serieproduktion så kopparpasta är inte något man gärna använder då....
Däremot mycket en del tester med laird EMC lister och div ytbehandlingar, många gånger också i samband med IP-tätning vilket ställer till det en del med korrosion som på sikt gör att man får konstiga EMC-läckage.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Sen fjärrstart på det är en annan trevligt hjälpmedel, kyler ner bilen och stolarna på sommaren eller värmer kupén och stolarna på vintern :love:
Kan inte låta bli att kommentera deta i dessa tider där mängder av bilar står på morgonen och blir varmkörda på tomgång.
1. Olämplig metod då det går betydligt fortare att värma bilen under gång. Kallstartfasen blir faktiskt längre.
2. Onödig CO2-utsläpp. Nu kommer dom som säger: äsch, så lite, titta på kineserna då.
3. Det är faktiskt förbjudet i de flesta kommuner.

Men jag tror det är en gammal svensk ovana från en tid då bilarna var mycket sämre.
 
Redigerat:
Tokslut Tokslut skrev:
Det har ju funnits ganska många problem genom åren runt tändningslåset som man nu slipper oroa sig över.
Dessa nämnda fel existerar endast i bilar med startspärr. Varje elektroniskt system har ett potential att gå sönder och det gäller för keyless som för startspärr. Ett väldesignat mekaniskt tändningslås skulle knappast behöva gå till elektronikdoktorn eller bli forcerat av busar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
.
3. Det är faktiskt förbjudet i de flesta kommuner.
Men det är ju ingen som "jagar" de som bryter mot detta.......
I närheten där jag bor finns det ett "polakboende" (nej , jag är inte rasist, men något måste man ju kallad det) där de varje morgon "varmkör" sina slitna dieselbilar. Där samlas avgaserna som dimman i "lytsen" när det inte blåser. Tror att de som bor runt omkring har gjort vad de kunnat men ändå är det tomgång på morgonen som gäller och ingen som kommer med böteslappen..............
 
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
R roli skrev:
I närheten där jag bor finns det ett "polakboende" (nej , jag är inte rasist, men något måste man ju kallad det)
Vad sägs om att kalla det hus? Lägenhet? Gård?
Varför blanda in personernas härkomst/nationalitet/skostorlek/hårfärgöver huvud taget?
 
  • Gilla
Soldan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.