Har nu klätt av väggen på insidan, inte en chans att den här fyller mer funktion än att hålla isoleringen där den ska va Stolpana är ju jättesmå i dimension, typ 2”2, och dem står inte ens mot något. Helt öppet in under golvet i kattvinden! Upptill verkar det ligga en 2”2 emellan toppen på stolparna och innertaket, alltså mot sponten under treetexen.

Avklädd vägg med smala stolpar och isolering mellan, synlig spånskiva och golvkonstruktion i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en person som visar en avklädd vägg och små dimensionerade stolpar med isolering och spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis avklädd inomhusvägg visar små dimensionerade stolpar och isolering, med synligt golv och takanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut mot ytterväggarna? Takstolarnas möte mot väggen tänker jag då på
 
J Jarlsgård skrev:
Hur ser det ut mot ytterväggarna? Takstolarnas möte mot väggen tänker jag då på
Hela insidan på kattvinden är också klädd i spont så kan ej se det om jag inte klär av. Men skulle gissa på att det är utsågat i takstolen så de ligger ovanpå ytterväggen och sen spikade fast. På vinden finns det inga spikplåtar någonstans så antar att det är ihopspikade bara.
 
Tittar man på sektionsritningen så ser man att det finns vertikala stödben som håller uppe takstolens högben. På det viset kan de senare göras klenare än vad som annars skulle vara fallet. Övervåningens golvbjälkar vilar på en hjärtvägg så stödbenen behövs inte för att hålla golvbjälkarna uppe. Tvärtom så skapar stödbenen en punktlast på golvbjälkarna. Den enda överkomliga lösningen är att växla av önskat antal stödben med en ny balk som vilar på två omgivande stödben enligt denna skiss:
3D-skiss av en takstol med stödben och golvbjälkar, som illustrerar konstruktionsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En förutsättning är att kvarvarande stödben och berörda golvbjälkar klarar de extra laster som blir resultatet. Detta måste man kontrollera liksom lämplig dimension på den avväxlande balken. Fotot på sektionsritningen är lite för dåligt för att fungera som unerlag för någon beräkning. Dessutom behövs uppgift om snözon (dvs husets plats).
 
J justusandersson skrev:
Tittar man på sektionsritningen så ser man att det finns vertikala stödben som håller uppe takstolens högben. På det viset kan de senare göras klenare än vad som annars skulle vara fallet. Övervåningens golvbjälkar vilar på en hjärtvägg så stödbenen behövs inte för att hålla golvbjälkarna uppe. Tvärtom så skapar stödbenen en punktlast på golvbjälkarna. Den enda överkomliga lösningen är att växla av önskat antal stödben med en ny balk som vilar på två omgivande stödben enligt denna skiss:
[bild]
En förutsättning är att kvarvarande stödben och berörda golvbjälkar klarar de extra laster som blir resultatet. Detta måste man kontrollera liksom lämplig dimension på den avväxlande balken. Fotot på sektionsritningen är lite för dåligt för att fungera som unerlag för någon beräkning. Dessutom behövs uppgift om snözon (dvs husets plats).

Om du tittar på bilderna jag laddade upp så står ju inte ens stödbenen i kattvindsväggen på golvbjälkarna? Dem ”hänger” ju bara där. skissen du bifogar beskriver ju dessutom bara den övre konstruktionen med vindsutrymme, det är ju inte där ”stöttorna” står utan på våningen under. Eller förstår jag dig helt fel nu?:thinking:
 
Det virke som du har frilagt är inga stödben. Dessa måste finnas bakom. Titta på ritningen.
 
J justusandersson skrev:
Det virke som du har frilagt är inga stödben. Dessa måste finnas bakom. Titta på ritningen.
Då är dem väääldigt väl gömda isåfall, för väggen är inte tjockare än såhär!

Vinklad vy av en oisolerad snedtakskonstruktion med synliga trätakstolar och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avslöjad väggsektion som visar träreglar och mörk isolering bakom en vit målad yta, tyder på en smal väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt ritningen kan du inte ta bort dem utan att växla av, men verkligheten verkar ju visa något annat?
 
Har du kollat så alla stöttor hänger fritt? Nu antar jag att du har det men tänker att takstolar brukar ju sitta med cc1200 mm och att de satt extra reglar imellan?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Enligt ritningen kan du inte ta bort dem utan att växla av, men verkligheten verkar ju visa något annat?
Ja och jag håller på verkligheten
 
J Jarlsgård skrev:
Har du kollat så alla stöttor hänger fritt? Nu antar jag att du har det men tänker att takstolar brukar ju sitta med cc1200 mm och att de satt extra reglar imellan?
Ja alla hänger fritt, men är spikade i botten i sidan mot golvet i kattvinden, antar att det är för att dem inte bara ska hänga ner. Men inte en enda stötta sitter i linje med någon av takstolarna eller någon bjälke i golvbjälklaget.
 
De pinnar som du har frilagt är ganska ny snabbvuxen gran utan bärande uppgift. De ursprungliga stödbenen bör ha varit T-märkt virke, antagligen av fur. Antingen är de borttagna eller så har de aldrig funnits, dvs att huset inte är byggt efter ritningarna. För att kunna bedöma konsekvenserna av det behöver man känna till 1) Måtten på de befintliga högbenen inklusive lutning och 2) Snözon. Jag har svårt att tro att de inte har funnits. Om huset är byggt 1959 så är det säkert gjort med statliga lån. Bostadsstyrelsen vakade som en hök över detta. Man var tvungen att skicka in ritningar och bygget kontrollerades. Att effekterna av de borttagna stödbenen inte har synts än genom ett insjunket tak kan bero på att snölasterna hittills inte kommit upp i nivå med de som anges i byggnormen. Dessa skall motsvara maxvärden under en 50-årsperiod.
 
J justusandersson skrev:
De pinnar som du har frilagt är ganska ny snabbvuxen gran utan bärande uppgift. De ursprungliga stödbenen bör ha varit T-märkt virke, antagligen av fur. Antingen är de borttagna eller så har de aldrig funnits, dvs att huset inte är byggt efter ritningarna. För att kunna bedöma konsekvenserna av det behöver man känna till 1) Måtten på de befintliga högbenen inklusive lutning och 2) Snözon. Jag har svårt att tro att de inte har funnits. Om huset är byggt 1959 så är det säkert gjort med statliga lån. Bostadsstyrelsen vakade som en hök över detta. Man var tvungen att skicka in ritningar och bygget kontrollerades. Att effekterna av de borttagna stödbenen inte har synts än genom ett insjunket tak kan bero på att snölasterna hittills inte kommit upp i nivå med de som anges i byggnormen. Dessa skall motsvara maxvärden under en 50-årsperiod.

Jag har gamla bilder som är ifrån slutet av -80 talet och då ser sovrummet likadant ut som det gör nu. Det satt 4 lager tapetpå treetexen när jag tog bort den och ALLA väggar på båda sidorna av huset som utgör kattvindar på samma sätt som denna ser exakt likadana ut avseende beklädnad och tjocklek. Så min gissning är att dem, enligt ritning, aldrig funnits. Känns ju väldigt dumt att ha tagit bort dem ochsatt dit klenare saker på nästan exakt samma ställe. Högbenen är 50x150mm. Längd oklart, men sitter med cc1200mm. Kanske kan vara så att de ritningarna hittat inte ens är de ritningarna som huset byggdes efter? Ingen aning. Men eftersom det ser ut som det gör borde det iallafall inte vara några som helst problem att ta bort dem.
 
Det är inte omöjligt att det inte är byggt som ritningen säger.

Tittar jag på mina ritningar (byggt 1964) så är det flera saker som inte stämmer. Tex har jag ingen matkällare under trappan som ritningen säger, inte 3 takfönster och sektionsritningen luras. Står att ena väggen i alla sovrum är bärande vilket man ser om man tittar på planlösningen inte stämmer utan det är bara 2 bärande balkar... Sånt kan vara svårt att hitta men ibland stämmer som sagt inte allt
 
Om du vet taklutningen och husets invändiga bredd kan jag räkna ut högbenens längd själv. Jag måste veta (på ett ungefär) var huset ligger för att bedöma snözon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.