24 555 läst · 165 svar
25k läst
165 svar
Hur skydda den nyckellösa bilen mot stöld?
Det är MYCKET smidigt när man kommer bärande på två matkassar och marken kring bilen är full av t.ex snöslask. Då är det bara att "sparka" med foten under kofångaren och bakluckan går upp så man kan ställa in matkassarna utan att de blev blöta i botten. Det tycker jag är bästa funktionen, om man sedan startar motorn med en knapp eller vrider en nyckel har mindre betydelse.T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, det är ju lite jobbigt att ta upp nyckel ur fickan. Det har varit en fantastisk utveckling med tex startknapp, men få se nu hur var det på min fars folkvagn från 1951? Jag har ett mycket klart minne av att den var utrustad med en startknapp
Jamen exakt så är det. Minns när klimatanläggningar började bli vanliga i bilar. De såldes som dyra tillval och många tyckte att det var tramsigt. "Hur ofta behöver man kyla en bil i Sverige med våra somrar."
Prova att sälja en bil idag utan klimatanläggning/AC ...
Prova att sälja en bil idag utan klimatanläggning/AC ...
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 664 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 664 inlägg
Visst, om man ska ha det till en bilnyckel. Men antag att man har lite kopparpasta över från bilen, några gamla kakburkar och några kommunikationsradioapparater som man vill kunna använda efter en EMP. Skulle kopparpastan hjälpa?Mikael_L skrev:
ni som tycker nyckellöst är trams, har ni servo/ac/värme/tak/rutlös bil? För de gick ju sååå bra innan allt detta kom!!!
Jag tycker nyckellöst är trevligt, behöver bara komma i närheten av handtaget på bilen så låses den upp (ja du behöver ha nyckeln på dig) och en knapp på handtaget om jag vill låsa den igen utan nyckel.
PLUS man slipper lätet från nycklarna när de hänger å dinglar i bilens tändningslås
Sen fjärrstart på det är en annan trevligt hjälpmedel, kyler ner bilen och stolarna på sommaren eller värmer kupén och stolarna på vintern
Jag tycker nyckellöst är trevligt, behöver bara komma i närheten av handtaget på bilen så låses den upp (ja du behöver ha nyckeln på dig) och en knapp på handtaget om jag vill låsa den igen utan nyckel.
PLUS man slipper lätet från nycklarna när de hänger å dinglar i bilens tändningslås
Sen fjärrstart på det är en annan trevligt hjälpmedel, kyler ner bilen och stolarna på sommaren eller värmer kupén och stolarna på vintern
Det har ju funnits ganska många problem genom åren runt tändningslåset som man nu slipper oroa sig över.T Thomas_Blekinge skrev:
Googla starttänd kontakt så lär det komma massa V.A.G. träffar tex.
Edit: Googlade på "ignited contact volkswagen" och fick 321.000 träffar (samma fel som ovan fast på engelska )
Nej, mina erfarenheter sträcker sig till tester och utveckling mot serieproduktion så kopparpasta är inte något man gärna använder då....C civilingenjören skrev:Har någon provat att stryka kopparpasta längs kanterna på plåtburkslock som ska användas som Faradays bur? Borde ge bättre konduktivitet så att en puls som träffar burken lättare flyter längs höljet och strålar ut på andra sidan i stället för att träffa locket och sedan stråla in i burken. (Kopparpasta används annars mest till bilbatteripoler. Innan man stryker på pastan måste givetvis eventuell lack eller oxid tas bort från de båda burkdelarna. Har ej experimenterat med detta själv.)
Däremot mycket en del tester med laird EMC lister och div ytbehandlingar, många gånger också i samband med IP-tätning vilket ställer till det en del med korrosion som på sikt gör att man får konstiga EMC-läckage.
Medlem
· Blekinge
· 10 281 inlägg
Kan inte låta bli att kommentera deta i dessa tider där mängder av bilar står på morgonen och blir varmkörda på tomgång.Tokslut skrev:
1. Olämplig metod då det går betydligt fortare att värma bilen under gång. Kallstartfasen blir faktiskt längre.
2. Onödig CO2-utsläpp. Nu kommer dom som säger: äsch, så lite, titta på kineserna då.
3. Det är faktiskt förbjudet i de flesta kommuner.
Men jag tror det är en gammal svensk ovana från en tid då bilarna var mycket sämre.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 281 inlägg
Dessa nämnda fel existerar endast i bilar med startspärr. Varje elektroniskt system har ett potential att gå sönder och det gäller för keyless som för startspärr. Ett väldesignat mekaniskt tändningslås skulle knappast behöva gå till elektronikdoktorn eller bli forcerat av busar.Tokslut skrev:
Men det är ju ingen som "jagar" de som bryter mot detta.......T Thomas_Blekinge skrev:
I närheten där jag bor finns det ett "polakboende" (nej , jag är inte rasist, men något måste man ju kallad det) där de varje morgon "varmkör" sina slitna dieselbilar. Där samlas avgaserna som dimman i "lytsen" när det inte blåser. Tror att de som bor runt omkring har gjort vad de kunnat men ändå är det tomgång på morgonen som gäller och ingen som kommer med böteslappen..............