Hej

Jag och min sambo ska totalrenovera vårt sovrum och för att få lite extra plats planerar vi att antingen riva helt, alternativt flytta bak väggen som utgör väggen mot kattvinden i vårt sovrum.

Vi är garanterat inte de första och jag är främst ute efter för att se hur andra med liknande konstruktion har gjort för att kunna få lite tips och råd hur vi själva bör göra.

Min tanke, är att man flyttar in väggen. Utrymmet bakom är ca. 1 meter och vi skulle behöva få bak den åtminstone halvvägs. På vinden, sätta typ dubbla 2”4 eller liknande upp mot nock för att styva upp takstolarna lite för att försöka förhindra att de faller utåt.(?) Jag har försökt så gott jag kan att bifoga en liten skiss Bilderna är på de ursprungliga ritningarna av huset.

Min kusin som jobbar som arkitekt menar dock på att väggen är bärande och att även bjälklaget i golvet hänger ihop med takstolarna som en del i en ram och att det kan ha negativa effekter att ta bort den. I mina ögon tycker jag dock enligt ritningen att det ser ut att vara stående mot bjälklaget och att takstolen stöttar på dem. Väggen är inklädd i treetex och råspont, skall kläs av imorgon för att försöka se närmare på hur det är konstruerat. Skulle säga att rummet utgör 3/5-delar av längden utmed taket på den sidan av huset. Med förvaringsutrymme emellan till nästa rum. Så väggen står ej utmed hela sidan av den sidan på huset.

Huset är byggt -59 och är trästomme med tegelfasad. Alla väger, ytter som inner, är byggda i kraftigt spontat plank. ca. 50mm tjockt.

Tips, idéer och erfarenheter mottages gärna

En ritning av en hussektion med markeringar som indikerar en planerad väggflytt för att expandera ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av ett hus med måttangivelser som visar husets sektion med väggar, tak och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hus där en vägg i sovrummet är markerad med rött som planeras att flyttas för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dessa stödben finns där av en anledning. Denna anledning är att kunna använda klenare virke i överramen (45º bjälken) Eller snarare att slippa gå upp i limträ dimensioner för överramen. viktmässigt är det säkerligen inga problem, men vid konstruktion av takstolar så värderar man framförallt vindlaster där överramen skall motstå viss mängd av vindlast under längre period.

Med detta sagt så finns det säkerligen lösningar för att ev växla av för lasten med en limträbalk som stöttar upp för de borttagna stödbenen, eller att öka på överramens dimension genom invändig eller utvändig komplettering.

Om jag vore du skulle jag anlita en konstruktör för några tusenlappar för att få till en säker lösning.
 
H
Jag öppnade upp kattvinden i 2 rum.
Växlade av uppe på vinden.
Har mansardtak.
 
  • Vindutrymme omvandlat till en del av rummet, med snedtak ovanför säng och vit dörr till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med öppen kattvind och mansardtak, säng och strålkastare, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
H
Bra med garderob bredvid sängen.
Plus Ikea kökslådor 2 st under sängen.
 
Hallerudsbo. Nu skiljer ju sig konstruktionen rätt mycket på våra respektive tak, men hur växlade du av på vinden menar du?
 
Bygglov eller bygganmälan för att ändra eller ta bort delar av en bärande konstruktion. krävs, kolla med kommunen.
 
  • Gilla
mrmixter
  • Laddar…
H HSP skrev:
Bygglov eller bygganmälan för att ändra eller ta bort delar av en bärande konstruktion. krävs, kolla med kommunen.

Jag är medveten om det
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Dessa stödben finns där av en anledning. Denna anledning är att kunna använda klenare virke i överramen (45º bjälken) Eller snarare att slippa gå upp i limträ dimensioner för överramen. viktmässigt är det säkerligen inga problem, men vid konstruktion av takstolar så värderar man framförallt vindlaster där överramen skall motstå viss mängd av vindlast under längre period.

Med detta sagt så finns det säkerligen lösningar för att ev växla av för lasten med en limträbalk som stöttar upp för de borttagna stödbenen, eller att öka på överramens dimension genom invändig eller utvändig komplettering.

Om jag vore du skulle jag anlita en konstruktör för några tusenlappar för att få till en säker lösning.
Jag förstår varför stödbenen finns där. Det jag är nyfiken på är vad som har behövts för att kunna avlasta på annat sätt. Och jag vet att jag troligtvis inte kommer få något bra svar på det här, men åtminstone hur andra gått till väga Vad anser du vara klent virke? Takstolen är i 150x50mm med ett cc på ca 1 meter. Antalet takstolar som hade berörts av detta är 2 av 8 stycken, alltså inte hela sidan på huset. Det tycker jag att man borde kunna kompensera lätt på ett annat sätt. Men jag är å andra sidan ingen konstruktör
 
H
La en regel på vinden mellan de stolarna som inte påvärkades.
Sen 2*6 upp på alla stolar för att stärka upp.
Limträ balk i lådan under där spottarna sitter med stolpe på sidan av sängen som limträ stöder på.
Lite lättare att växla av mitt tak.
 
Vill du flytta bak för att kunna få sängen längre in under taket eller för att få till bättre förvaring?

Ett alternativ hade om det är det sistnämnda varit att låta stödbenen vara kvar och sedan fälla in typ garderober mellan dem :) men det kanske inte alls är vad ni är ute efter!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
La en regel på vinden mellan de stolarna som inte påvärkades.
Sen 2*6 upp på alla stolar för att stärka upp.
Limträ balk i lådan under där spottarna sitter med stolpe på sidan av sängen som limträ stöder på.
Lite lättare att växla av mitt tak.
Okej, ja det är ju som sagt en helt annan konstruktion.

Du har med all säkerhet en betydligt större spännvidd än vad vi har också och då behöver det ju va grövre konstruktion också.
 
J Jarlsgård skrev:
Vill du flytta bak för att kunna få sängen längre in under taket eller för att få till bättre förvaring?

Ett alternativ hade om det är det sistnämnda varit att låta stödbenen vara kvar och sedan fälla in typ garderober mellan dem :) men det kanske inte alls är vad ni är ute efter!
Det är för att få bak sängen längre och få plats med fullstora garderobsstommar mot väggen inåt i huset Det räcker med att flytta bak 2 stycken stöttor till takstolarna ungefär halvvägs för att allt ska få en rimlig plats. Det borde i mitt huvud inte vara allt för komplicerat
 
Misstänkte nästan det. Då blir det säkerligen en fråga om att växla av stöttorna men frågan är hur mkt utrymme det tar och om det blir något bra!
 
J Jarlsgård skrev:
Misstänkte nästan det. Då blir det säkerligen en fråga om att växla av stöttorna men frågan är hur mkt utrymme det tar och om det blir något bra!
Växla av? Jag ska klä av väggen inifrån idag. Kan ta mer bilder efteråt!
 
Ja växla av. Dvs om du vill ta bort stödbenen så är det inte helt omöjligt att du får sätta en avväxling där istället för att ta vikten. Är inte säkert att det blir/är konstruktionsmässigt möjligt att sätta nya stödben >60cm längre in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.