BirgitS BirgitS skrev:
Nja, att något går sönder efter 8 år är väl inte ett måndagsexemplar, det var däremot diskmaskinen (Husqvarna) som efter något år krävde 2-3 besök av Electrolux servicetekniker för att fixa tre fel. Den köpte vi 2015. Inga problem med att få tag i kundtjänst och kort väntetid innan besöken.
Bara att gratulera då till turen med servicen, själv hade jag inte den turen
 
?????? Vi byggde vår kök 1984 med AEG och fortfarande efter 35 år fungerar glashäll och ugnen! Diskmaskin och kyl bytades efter 25 år
Jag har genom åren byt element i ugnen 4 st olika.
Förr var det kvalité.
 
gaggenau, Liebherr, Miele. Det anses som rolls Roys ;)
 
Jag upplever ofta att jag får vad jag betar för.
Som exempel så har jag valt Siemens vitvaror i kök där exempelvis den svindyra fläkten på insidan visade sig vara just gaggenau, men såklart BSH är stora så det handlar om att hitta rätt produkter hos dem.
Jag gjorde ett test på tvättmaskiner där jag fastnade för Bosch. I butik fick jag råd om en specifik Bosch maskin som jag upplevde hade en rank lucka samt odistinkta vred, allmänt inte i klass med vad jag väntade mig, men svaret fann jag på typskylten "made in spain". En bit bort fann jag maskinen vi sedan köpte, en "mesitestück" med samma känsla i material och knappar som i min audi. typskylten angav "made in germany", den maskinen köpte jag och det har under 8 år med den maskinen varit fullgott.
Beträffande köket så har BSH sänt ut tekniker till mig vid behov som varit superproffsiga samt kommit med proaktiva råd om hur vi på bästa sätt skall underhålla våra produkter. Förbruknings och underhållsmaterial hade teknikern med sig och priset var samma som i webbutiken. JAg betalar gärna en slant extra för tillgång till den servicen, det är mitt statement.
 
M Mr.Hammer skrev:
Spelar det ngn roll upptill eller nedtill?
Om du skall skära bort någon cm list är det lämpligt att göra det upptill. Kall luft (den i skåpet) "rinner" annars ut. Fysikens lagar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vår kyl och frys kommer från Electrolux, är 16 år gamla och tysta så det är väl i så fall ett tecken på att Electrolux är hög kvalité.
VAR hög kvalité! Säger inte att allt var bättre förr, men så var iaf fallet med vitvaror. I sommarstugan har vi ett riktigt bulligt retro Bosch kylskåp, har nog fyllt 50 med marginal. Funkar perfekt och drar inte mycket ström. Philips tvättmaskin -75 gick i över 20 år u.a, Elvita dito (Elons eget märke) har nu passerat t.o.m. detta.
 
Har en Cylinda torktumlare. Hade jättebra betyg på diverse webbsidor men känns väldigt plastig och låter väldigt högt när den jobbar. Grannen har en SIemels och den låter väldigt lite i förhållande.

Har Bosch diskmaskin, "super silence", som är allt annat då den har en inbyggd fläkt som startar precis när diskningen startar och håller låda hela tiden, även vid torkningen. Oerhört tröttsamt att lyssna på detta väsande ljud då vi har öppen planlösning och sitter mycket i köket och läser etc. Själva diskningen skvalpar så man knappt hör det. Har funderat på att knipsa fläkten, frågan är om maskinen i sig överlever. Känns dock inte som om vi bryr oss ;) Synd på en maskin för 8000 kr som ska vara "super silence".

Hqvarna har vi lite överallt i ugn, Micro, tvättmaskin Har hållit i 20 år snart. Går aldrig sönder. Snart kommer vi dock byta kyl o frys för är sååååå trött på att avfrosta frysen, med allt slabbande med vatten som förstör parkettgolvet.

/S
 
Det stämmer nog rätt bra att man får vad man betalar för om man köper de Tyska/Asiatiska premium modellerna och undviker värsta budget segmentet

Min Miele diskmaskin går som en klocka efter 8 års näst intill daglig användning. Så jag köpte en ny Miele diskmaskin till vårt hus som vi flyttar in i idag.

Köpte även SMEG kyl och frys (i deras vanliga serie/ej retro-stilen) som jag skall koppla in strax mest för inredningen kändes väl genomtänkt i mitt tycke stilrena exteriört. Har lite ångest nu, men vi får se hur det går.

Hade en Daewoo side-by-side kyl/frys i våran gamla lägenhet där kompressorn gick sönder precis lagom efter att garantitiden gått ut. Det var drygt att få service och reservdel, så vi fick leva utan frys i någon månad. Den var förhållandevis dyr i rostfritt men skulle nog slantat lite till och köpt en Samsung den gång.

Till samma lägenhet köpte vi en Bosch ultra-budget (3995:) diskmaskin på El-giganten med plast i "golvet" som enligt de som köpte lägenheten fungerar bra fortfarande efter 10+ år.

Köpte Electrolux kyl och frys till den nuvarande lägenheten i deras premium sortiment och haft små irriterande problem med detaljer såsom att LCD/kontrollpanelen lossnat lite i överkant och att (onödiga) aluminiumlister lossnat i inredningen. Frysen har dock gott grymt bra. Trodde i min enfald att Electrolux var top-notch och att de fortfarande tillverkades i Mariestads området.
 
Vi har kyl och frys från Samsung och då jag inte vet livslängden kan jag bara säga att vi gillar dem. Kylen har en grönsakslåda som verkligen håller frukt och grönt fräscht längre än om de ligger i den vanliga kyldelen. Fläkten är diskret och fungerar bra liksom belysningen. Har temperaturvisning på dörrarna, larm för öppen dörr.
 
  • Gilla
DYEUffe
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ang. vad som är vitvarornas Rolls Royce, så tänker jag på

Gaggenau [länk],
Boretti [länk]
Bertazzoni [länk]
Jag har aldrig förstått varför lyx i kök skall vara kallt, bart och opersonligt, utan krusiduller eller färger. Jag skulle aldrig kunna känns matlagningglädje i ett Gaggenaukök, och tror inte vi kommer se riktiga kockar ha dem hemma heller. Det känns mer som uppvisning av resurser hos någon som ändå aldrig lagar maten själv.

Hellre så här:
Varmt och inbjudande kök med personlig touch, träbjälkar i taket och öppen hyllförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller:
Lantligt kök med mönstrade kakel, trähyllor, kopparlampor och en pälsmatta på träbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man vill ju leva i sitt kök. Inte dö.
Mysigt kök med rustika träelement, öppna hyllor och gula golvplattor, med en vy mot en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus Westin och 2 till
  • Laddar…
M Marcus Lindberg skrev:
gaggenau, Liebherr, Miele. Det anses som rolls Roys ;)
Roys som i Roy och Rogers mack?
 
K Karldanaxel skrev:
Om du skall skära bort någon cm list är det lämpligt att göra det upptill. Kall luft (den i skåpet) "rinner" annars ut. Fysikens lagar.
Tack, det var lite så jag också tänkte
 
A AhaOhio skrev:
Vi byggde om köket helt och hållet för litet mer än fem år sedan. VI satte in kyl, frys, kombiugn och induktionshäll från Cylinda. Den vanliga ugnen fick bli Husqvarna.

Samtliga prylar från Cylinda (utom hällen!) har fått bytas ut och flera av dem (Kyl och Frys) under garantitiden.

För kyl-frys var det elektroniken som pajade så att de inte kylde alls. Det fanns inga delar att få heller (trots att det vid det laget inte gått så lång tid...) så de byttes ut.

Kombiugnen gick alldeles nyss i och med att gångjärnet till luckan brast. Som vanligt inga delar samt att Cylinda inte längre har motsvarande i sitt sortiment.

Så de är min förstakandidat för att hamna i läget "Dacia" (eller "Yugo") om man jämför med bilar.
Cylinda var bra rejäla prylar från Västergötland. Våra höll i oändlighet. Aldrig problem. Sen såldes det till nån fd öststatfabrik och Cylinda blev en dekal man satte på skräp...... synd. Men så är det med flera fd svenska varumärken
 
elpaco elpaco skrev:
Jag har aldrig förstått varför lyx i kök skall vara kallt, bart och opersonligt, utan krusiduller eller färger. Jag skulle aldrig kunna känns matlagningglädje i ett Gaggenaukök, och tror inte vi kommer se riktiga kockar ha dem hemma heller. Det känns mer som uppvisning av resurser hos någon som ändå aldrig lagar maten själv.

Hellre så här:
[bild]

Eller:
[bild]

Man vill ju leva i sitt kök. Inte dö.
[bild]
Gaggenau gör ”bara” vitvarorna, du kan sätta dem i ett kök med vilken stil du vill. Här sitter Gaggenau i ett grönt kök med ramlucka t ex.

Modernt grönt kök med ramluckor och Gaggenau inbyggda vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
L Leif i Skåne skrev:
?????? Vi byggde vår kök 1984 med AEG och fortfarande efter 35 år fungerar glashäll och ugnen! Diskmaskin och kyl bytades efter 25 år
Jag har genom åren byt element i ugnen 4 st olika.
Förr var det kvalité.
Nja, jag är uppväxt med bruna AEG från samma år och delar inte genomgående erfarenheterna. Diskmaskinen höll i några år. Ugnen värmde ojämnt och plattorna var långsamma, dessutom lossnade snart ugnshandtaget och övervärmen hängde olycksbådande ned i många år. Tvättmaskinen gick sönder inom några få år och krävde ständig service av allt som rörde sig (pumpbyten och allt vad det var). Till sist dödade lyckligtvis min mammas BH-bygel maskinen. Till AEGs försvar ska sägas att torktumlaren levde i över trettio år tills lagret började tjuta. Kyl och frys klarade sig också utmärkt tills de blev så bruna och fula att de inte kunde stå kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.