Ja jag har inte haft tid att kolla hur kabeldragningen är gjord. Har bara kollat vad det är för brytare och vilka färger som är kopplade var....

Men om inte det går att utföra med en shelly1 så har det ju ingen betydelse. Jag vill ju såklart att allt ska funka precis som det är nu, och att shellyn blir ytterligare en brytare.

Neutral och Fas finns tillgänglig.

Men borde det inte gå att sätta shellyn mellan brytare och lampa? Vid tryck på brytare, så slår shellyn till eller från, och styr jag shellyn med app så slår också shellyn till/från? Känns inte som det är mer komplicerat än så.
 
Redigerat:
C crazytok skrev:
Ja jag har inte haft tid att kolla hur kabeldragningen är gjord. Har bara kollat vad det är för brytare och vilka färger som är kopplade var....

Men om inte det går att utföra med en shelly1 så har det ju ingen betydelse. Jag vill ju såklart att allt ska funka precis som det är nu, och att shellyn blir ytterligare en brytare.

Neutral och Fas finns tillgänglig.

Men borde det inte gå att sätta shellyn mellan brytare och lampa? Vid tryck på brytare, så slår shellyn till eller från, och styr jag shellyn med app så slår också shellyn till/från? Känns inte som det är mer komplicerat än så.
Det som väl kan ställa till det är ju dimmrarna, är lite osäker på vad Shellyn behöver för att känna av "toggling" på switchporten men annars "borde" det fungera att använda nuvarande tändtråd som "switch" på shellyn och sedan även ha fas och nolla in i Shellyn såklart.

(Inser nu när jag tänker lite till att du då tappar dimmningsfunktionaliteten då Shelly kommer att skicka ut full spänning från sin matning till lampan vid tillslag)
 
Redigerat:
U unigas skrev:
(Inser nu när jag tänker lite till att du då tappar dimmningsfunktionaliteten då Shelly kommer att skicka ut full spänning från sin matning till lampan vid tillslag)
Ja det har du fasen rätt i. Hade någonstans i åtanke att det inte skulle vara ett problem om man sätter den Efter dimmern. Men det är klart, det är ju inte strömmen från dimmern som skickas vidare utan dimmrarna agerar ju bara brytare till shellyn. Attans... jaja, får använda den till något annat istället och vänta på att dom släpper en puck som är dimbar och bättre anpassad till min nuvarande installation istället! Det verkar ju som att det ska dyka upp till sommaren trots allt....
 
C crazytok skrev:
Ja det har du fasen rätt i. Hade någonstans i åtanke att det inte skulle vara ett problem om man sätter den Efter dimmern. Men det är klart, det är ju inte strömmen från dimmern som skickas vidare utan dimmrarna agerar ju bara brytare till shellyn. Attans... jaja, får använda den till något annat istället och vänta på att dom släpper en puck som är dimbar och bättre anpassad till min nuvarande installation istället! Det verkar ju som att det ska dyka upp till sommaren trots allt....
Nej, på Shelly 1 är är både in och utgången till reläet en separat krets. Så skickar du in en dimmrad spänning på 0:an så kommer samma signal ut på 1:an när reläet är tillslaget. Jag misstänker också, då Shellyn fungerar ner till 110VAC, att den dimmrade signalen på ingången även kommer ge en "etta".

Jag tycker du ska prova att koppla in Shellyn mellan dimmern och lampan och se hur det funkar.
 
  • Gilla
Doie och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt. Vilken produkt.... nu förstår jag innebörden med så många ingångar!

Då innebär det att jag måste separera insignalen som ska gå från dimmern till 0’an och vidare till lampan. Och drivningen av shellyn!

Men absolut, jag ska faktiskt prova!
 
vcx vcx skrev:
Nej, på Shelly 1 är är både in och utgången till reläet en separat krets. Så skickar du in en dimmrad spänning på 0:an så kommer samma signal ut på 1:an när reläet är tillslaget. Jag misstänker också, då Shellyn fungerar ner till 110VAC, att den dimmrade signalen på ingången även kommer ge en "etta".

Jag tycker du ska prova att koppla in Shellyn mellan dimmern och lampan och se hur det funkar.
Men...
Om man släckt lampan via dimmer eller brytare, hur ska då Shellyn kunna tända?
 
richardtenggren
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Shelly fortsätter att pumpa ut nya produkter!
Många likheter med Shelly 2 fast mindre format mm...
[länk]
Perfekt för att styra två brunnar till uttag också! :) även om man för samma pris får två ettor, men fördelen är väl energimätningen.
 
  • Gilla
Josul och 1 till
  • Laddar…
U unigas skrev:
Men...
Om man släckt lampan via dimmer eller brytare, hur ska då Shellyn kunna tända?
Mitt svar var en respons till påståendet att Shelly 1 inte klarar av att styra en dimmrad lampa, sen hur exakt man omsätter detta i verkligheten återkommer jag med när vi får se ett kopplingsschema... :cool:

En lösning kan ju vara att byta ut ena trappomkopplaren mot en korsomkopplare och sen kopplar man ett dubbelpoligt relä till Shellyn. Men som sagt, innan vi får se ett kopplingsschema är allt detta bara spekulationer.
 
Fyller på med mina erfarenheter (och tyckande). Hittade shelly av en slump och blev överraskad av priset, samma nivå för en WiFi brytare som för en lågpris 433mhz brytare!! Var tvungen att prova så jag beställde ett 4-pack från Shelly siten (visst har ni hittat den shopen?) 44.40 € för 4 st Shelly 1 inklusive frakt ger blotta 115kr/st hem i brevlådan. Att det dessutom går att köra helt utan controller gör dem väl ändå med lockande för någon som vill börja smått men ändå ha chansen att gå all in senare.

Har nu kört dem i test under 2 veckor i "produktion" i 4 dagar, inte haft ett enda problem ännu. Jag hade redan en Domoticz installation så jag har valt att styra dem via MQTT men har även testat grattis appen och direkt via browser, allt funkar precis enligt manualen. Jag har ett bra WiFi så inga problem med täckningen men i test så kan jag även konstatera att det är en stark signal när man har dem som AP också. Har satt fast IP på dem utanför DHCP spannet så inga konflikter ska ske.

Med den nya 2,5 samt "vägguttagspluggen" iof båda lite dyrare runt 200-ingen styck så saknas väl egentligen bara en bra 230-dimmer från dem så finns de viktigaste komponenterna för att styra åtminstone belysning och lite till.

Tja, en liten motvikt till de tidigare i tråden som inte gillat dem, jag håller inte med och efter över 40 z-wave moduler så kan jag konstatera att det inte alltid fungerar med dem lika bra som dessa shelly gjort hittills i alla fall, vem vet problemen kanske kommer men det lär vi få reda på med tiden.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Kul att du är nöjd med dina shellys. Har själv tänkt använda mig mycket av deras produkter, men inväntar just det du påtalade saknas. En bra dimmer. Det kommer till sommaren!

Hade gärna sett att dom tog fram en snyggare/smidigare temperatur sensor än den bollen som finns nu. För hade gärna haft även detta i alla rum (och gärna ute med). Och magnet kontakter till dörrar/fönster hade också varit bra. Men man kan inte få allt.... det verkar som det ska komma lite nya produkter till sommaren så vi får väl se vad det blir!

Nu har dom ju även lanserat möjligheten till att skapa scenarion direkt i appen. Smidigt om man inte vill ha en server lösning! (y)

Är väl egentligen bara en här som inte varit nöjd och han verkade inte sugen på att ta reda på felet eller varför det inte fungerade, så det kan lika gärna vara ”skit bakom spakarna” som produkten.

Min åsikt är att shelly enheterna är fruktansvärt prisvärda! Hur stabila dom är får tiden utvisa... :)
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Motorvärmaren och kupéfläkten styr vi med en shelly sedan drygt en månad tillbaka utan några som helst problem. Bilen är varm varje morgon. Mycket nöjd!
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Jag har bara kopplat in en av mina fyra Shelly 1 än så länge, resten har jag bara kört i min ”testbänk” kopplat in och kollat så dom funkar samt uppdaterat dom.
Den första hamnade i en fasadlampa och fungerar klockrent.
 
  • Eluttag och ledningar i en öppen fasadlampa, Shelly 1 installerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi har bara led armaturer i hela huset. 230V, 12V, 24V. Återfjädrande tryckknappar med dimfunktion. Puckar i dosorna. Vad ska man ha för Shelly? Går det ställa in dim-nivån på deras puckar likt plejd? Hur gör man med scenario vid t.ex. hemgång? Att vissa lampor ska tändas när man kommer hem om det är mörkt ute enligt astrour. Måste man ha någon rörelsesensor eller magnetkontakt på dörren? Eller kan man trigga att genom att telefonen är på hem wifit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.