Det är svårt att jämföra. En FTX ger bara förvärmd tilluft och avluften kan inte bli kallare än vad det är ute.
En FLVP ger både värme och varmvatten och moderna aggregat som kyler luften till flera minusgrader 'suger ur' mer energi ur frånluften än vad FTX'en gör.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bosch/IVT har en nyutvecklad liten pump som skulle kunna vara ett alternativ.
Jag föreslår F730 istället för F370 eftersom F730 är betydligt bättre. Men också dyrare..
Hu tänker du att F730 ska värma luften samtidigt som den gör varmvatten eller avfrostar? Inget roligt om man har luftvärme och den pumpar ut kalldrag i huset. F370 har inte det problemet.
 
J Josth skrev:
Hu tänker du att F730 ska värma luften samtidigt som den gör varmvatten eller avfrostar? Inget roligt om man har luftvärme och den pumpar ut kalldrag i huset. F370 har inte det problemet.
Förstår inte riktigt vad du menar. Min tanke var att man kopplar radiatorkretsen till ett vattanbatteri i luftvärmesystemet
 
Det är så jag TROR att systemet fungerar nu.
 
G Gilgo skrev:
Är det IVT Vent 302 du tänker på? Antar att det är i stort sett samma som Bosch Compress 3000 EW.

Dyrare är ju ok om man kan räkna hem merkostnaden på rimlig tid.

Funderade lite runt effektiviteten. När man läser antyds det att ett FTX aggregat har högre effektivitet än en FLVP. Betyder det att en FLVP som återvinner värmen och sedan skickar ut den till ett fläktaggregat ger sämre effektivitet än ett FTX-aggregat med extra vattenbatteri? Förutsatt naturligtvis att FTX-aggregatet har kapacitet nog att flytta tillräckligt med luft för att värma huset.
Ett konventionellt FTX värmer bara tilluften med frånluften och har i princip bara fläkten som förbrukare. Det är alltså inte ett värmesystem. Kör man FTX behövs värme tillföras på något sätt.
T.ex.
Direktverkande el
Luft-Vatten värmepump
Bergvärme
Fjärrvärme
Ved

T.ex. luft-vatten värmepump och FTX är något effektivare än en frånluftsvärmepump men det är ett visst överlapp beroende på vilka komponenter man väljer
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar. Min tanke var att man kopplar radiatorkretsen till ett vattanbatteri i luftvärmesystemet
Men gör man det på en F730 blir ju luftvärme-aggregatet kallt under tiden den gör varmvatten eller avfrostar. F370 har inte detta problem utan kan hela tiden mata värme till aggregatet så att luften aldrig blir kall. Tänk efter hur F750+SAM40 fungerar fast i en större skala med mer värmebehov.
 
Om man upplever det som ett problem så kanske man kan komplettera med en liten tank som håller uppe värmen i värmesystemet under tiden VP'n gör varmvatten?
Samma problem finns ju på nästan alla mark-/luft-vattenvärmepumpar också. Men visst, har man ett vattenburet distributionssystem så märker man normalt sett aldrig av det, men med luftvärme så skulle man kanske störas lite mer av att det drar kallt en kvart då och då...
 
Människor är väldigt känsliga för kalldrag och det går inte ha ett luftvärmeaggregat som blåser kallt på vinterhalvåret i varje fall. F750 har en liten inbyggd volymtank för SAM40 men det räcker inte har det visat sig utan man behöver en tank till bredvid F750. I detta fall pratar vi om ett värmebehov minst tre ggr så stort. Kanske en ackumulator på 200 liter bredvid F730 skulle räcka? Har inte räknat på det. Det tar upp mer golvyta i tvättrummet. Frågan om TS tycker det får plats i så fall?
 
Kan tycka att det aset som står där nu tar upp tillräckligt med plats. Gissar 60+40cm i bredd och ca 2m högt. En ack-tank utöver det känns inte så roligt.
Men frågan är väl ändå i slutändan om man kan räkna hem en F750 + ev. acktank kontra en F370 (eller liknande IVT, Bosch etc.)?
 
Körde gamla versionen av NIBE's dimensioneringsprogram som jag har och jämförde där F370 med F750 (F730 finns inte med). F750 skulle öka energibesparingen med ca 3450 kWh/år jämfört med F370 i ert hus. (Sedan ger F370 drygt 1000 kWh/år energibesparing jämfört med 310P med orginalkompressor). F730 kostar ca 30 tkr mer än F370 plus kostnad acktank extra cirkulationspump och lite rör med arbete. Kanske en återbetalningstid på 8-9 år och sedan går man med vinst.
 
En viktig sak jag glömde fråga tidigare är på vilken värmekurva och förskjutning som 310P står inställd på nu? Det kan eventuellt påverka mycket.
 
Det får jag kolla upp. Har inte kollat det, håller på att samla frågor till säljaren.
 
Jag ska köra REC VP i mitt hus, installeras vilken vecka som helst. Det är ett FTX med kopplad luft-vatten värmepump. Där finns det vattenburen tillsatsvärme på tilluften som tillval, hoppas man slipper kall luft på vintern
;)
Inbyggnadsbredd är ca 60+40 men tilkommer en liten utedel

Jag kör golvvärme också även om det troligtvis inte behövs
 
Utedel kan jag leva med.

Kikade lite på specen på ett Alig 250 aggregat. Antyder att jag behöver ett luftflöde på strax över 130l/s. Antar att ett högre luftflöde med lägre temp är skönare än lågt luftflöde med högre temp.

Som vanligt när man börjar nysta i saker får man massa ideer. Helt plötsligt dök en tanke om solpaneler upp i huvudet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.