R roli skrev:
Går det att hitta några kyl/frusar idag som kommer att hålla lika länge som dessa har gjort?
Utifrån denna och andra trådar verkar svaret tyvärr vara ett bestämt nej!
 
  • Ledsen
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
J
Ingen har nämnt något om elektro helios? Eller är det vitvarornas Lada?

Såg att dom hade en modell som var 175cm hög.

Mina föräldrar har elektro helios som fungerat felfritt sen installationen 1993. Men med denna tråd har vi ju konstaterat att vitvarorna var bättre förr.
 
Min morbror har två fungerande frysboxar från 50-talet som står i ett kallförråd. Ska kolla vid tillfälle vad det är för fabrikat på dom...
 
Hejsan!

Din fråga är högst relevant men det finns nog lika många "sanningar" som det antal inlägg i din tråd eftersom allt är högst subjektivt. Men ska försöka komma med ett någorlunda "objektivt" tankebana som jag utgick ifrån när jag köpte vitvaror och som har fungerat för mig ("ta i trä", har köpt kompletta vitvaror till två kök de senaste 8 åren, 2011 och 2016). Ska tillägga att jag är lite av en prylnörd och lägger ner ganska mkt tid på sådana här saker.

Först snabba svar på dina frågor:
Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Som de flesta säger är Rolls Roycen: Gaggenau, Miele, Smeg och Gram etc. När det gäller vilka märken man skall undvika så skulle jag säga just dessa eftersom de oftast är onödigt dyra. Precis som med dyra bilmodeller så får man inte så mkt mer för pengarna än de vanliga premium-märkena, utan det är mer en status man betalar för. Sedan skall man undvika alla de olika märkenas BILLIGARE modeller, av den anledningen att man oftast får det man betalar för när det gäller de billigare spektrat.

Någon som har bättre eller sämre service än den andra?
Denna fråga kan jag inte svara rakt av på, eftersom det oftast beror på vart du köpt den, men vissa tillverkare har ju egna garantier på vissa komponenter osv. Jag räknar med att slippa i servicekostnader inom den tekniska livslängden, ca 10-15 år, sedan är det enligt mig ändå dags att köpa en ny (slits både på utsida och insida, anses omodern etc). Jag tycker att inköpspriset ska vara så "lågt" att det ändå inte ska löna sig att lägga kostnader på att laga den efter 10-15 år. Se till att ha bra hemförsäkring eller annan försäkring isf.

"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?
Vet inte vad som är svensktillverkat till 100%, kan ju vara ihopsatt i Sverige, så skulle inte satsa på att uppfylla detta. Jag brinner för klimatfrågan, men eftersom det idag inte finns så bra uppgifter gällande "klimatavtryck" utan egentligen bara energianvändning så är det väldigt svårt att väga in detta på ett "ärligt sätt", tyvärr!

Om vi fortsätter med biljämförelser så är enligt mig premiummärkena (alltså under lyxmärkena) de svenska och tyska; Electrolux & Husqvarna (inkl AEG) och Bosch & Siemens (BSG), precis som Volvo och Volkswagen. Här skulle jag utan tvekan gå på de tyska eftersom de har ett större utbud och oftast en lägre kostnad. MEN jag skulle verkligen vilja lyfta asiatiska märken; Samsung och LG bl.a. Det slog nämligen mig när jag tittade på detta att den asiatiska marknaden är enorm (om ni varit eller sett klipp från Japan/Tokyo så fattar ni vad jag menar) med otroligt många konsumenter och därmed modeller och utbud.

Därmed har de väldigt många funktioner till en oftast lägre kostnad och de är också troligtvis väldigt driftsäkra/hög kvalitet eftersom de lyckats massproducera allt, jmfr med all annan elektronik idag; man får nästan slänga det för att man tröttnar på det (eller råkar ha sönder det) innan de faktiskt går sönder "själva". Återigen, om vi jmfr med bilar så är många asiatiska bilar fulla med utrustning för en billigare peng och väldigt driftsäkra, men de brukar oftast se billiga ut. Med vitvaror är det som tur är inte fallet, enligt mig iaf. Sen ska man inte glömma att de asiatiska fabrikaten gör något som väldigt få europeiska gör (iaf svenska och tyska), nämligen air conditions/kylmaskiner/splittar och det är mer eller mindre ett kylskåp så de har koll på hela den tekniska biten på ett sätt som "vi" saknar (jag vet att det är en svensk uppfinning, men produktionsmässigt på konsumentsidan ligger de betydligt längre fram)

Problemet med asiatiska produkter att det kanske har lite dåligt rykte i Sverige (Norden/Europa) men jag köpte själv en LG kyl/frys och det är helt klart den bästa jag haft; utseendemässigt, funktionsmässigt, utrymmesmässigt (förhållande mellan frysvolym och kylvolym) och prismässigt. Har aldrig fått så mkt komplimanger för en vitvaru-produkt. Kollar man hos de vanliga varuhusen så kanske de inte har så många produkter från asiatiska leverantörer men de brukar inte ha några problem att se till att få fram det man vill ha så länge deras distributörer har det fabrikatet, detsamma gäller om man går till de mindre vitvaruhandlarna, såsom ELON. Min uppfattning är att de mindre är mer flexibla, men det det är bara att fråga!

Viktigt att lägga till för alla som ska köpa vitvaror är att man INTE ska stirra sig blind på att välja samma fabrikat på ALLA vitvaror. Alla fabrikat är olika bra på olika saker, ta det som respektive gör bäst utifrån era preferenser. Kolla på Prisjakt och läs så får ni en känsla för vilka som är bäst utifrån utseende, funktion och pris. Det man kan tänka på är att försöka hålla samma färg på de olika displayerna så man inte blandar rött, vitt och/eller blått ex.vis.
 
Gaggenau som har sagts tidigare är ett premiummärke.
 
Bosch/Siemens har i alla fall en jättebra kundserviceavdelning. Får snabba svar både på mail och telefon. Har fått ut reparatör 2 ggr, en gång på garantin och en gång som jag fick betala själv.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Som man frågar bör man ju få svar. När du nu undrade om vilka märken som ligger i samma intervall som RR. Det vill säga så dyrt att om du måste fråga har du inte råd. I relation till bilar är Mile, Liebherr och övriga tidigare nämnda som en tysk premiumbil. Men det är ju inte ett handbyggt mästerverk utan hänsyn till kostnader. Subzero, Wolf, Cove, Gaggenau, Bertazzoni, Boretti, är några märken som är klart dyrare än Mile. Gaggenaus kyl & frys kostar ca 100k per del. Men det finns än smalare och exklusivare märken. Främst italienska och US.
En vanlig bil kostar ca 300k en tysk premiumbil ca 600k och en RR 4-10m. Så om det nu är RR och ett antal 100k du tänker lägga på Vitvaror så är det inte Mile du skall köpa.
Själv har jag Siemens köpt lokalt. Både hällen i huset och stugan pajade. Den i huset under garanti och stugan efter garanti tid. Båda gångerna fick jag nya hällar. Andra gången för dom så klart värnar om kunderna. Dom nya har sedan gått i flera år. Om jag bara kunde peka och köpa skulle jag välja Wolf. Dom är snygga stilrena och en kvalitet som du inte hittar på stormarknaden. I bilar är väll det en Mercedes S klass eller BMW 7.
Sannolikheten att en kund som tittar på en RR i slutändan valde en Toyota Prius är ju rätt försumbar.

 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
nu blev det krångligt då Dacia kanske är en Rolls....åtminstone på värmepumpar får dom bra betyg
 
Enl. en servicemontör som bl.a servade Siemens så skulle Neff vara ett kononmärke. Rätt så nytt i Sverige men på G.
 
Miele är royce Royce för oss vanliga människor. Om man kan, köp alltid Miele. /Fredrik, jobbat 15 år på siba och elgElgigan
 
Antibakteriellt??? När vi bytte kyl/frys för 7 år sedan så ringde jag de tillverkare som var intressanta för oss och frågade. Mieles kundtjänst darrade varken på manschetten eller stämbanden när de sade "inget antibakteriellt i våra skåp". Miele fick det bli, och vi är mycket nöjda med funktion och drift. Numera är även tvätt och dammsugare Miele. Varje maskin som ersätts blir en Miele hos oss. Jag ser att mitt inlägg ser löjligt positivt ut, det är meningen.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fruktsallad
Liebherr? Var köper man detta och finns det folk som servar? När jag kollar efter återförsäljare så hamnar jag hos en i danmark?
 
Elgiganten har t.ex några modeller.
Borde finnas fler återförsäljare.
 
A
J JeLö skrev:
Ingen har nämnt något om elektro helios? Eller är det vitvarornas Lada?

Såg att dom hade en modell som var 175cm hög.

Mina föräldrar har elektro helios som fungerat felfritt sen installationen 1993. Men med denna tråd har vi ju konstaterat att vitvarorna var bättre förr.
Det är samma som husqvarna och electrolux, bara designskilnader
 
Snailman
Kyl och Frys håller jag mig till Samsung, har funkat bra och har slät baksida.
Ugn, så har ju Neff ugnslucka som skjuts in i ugnen på ett smidigt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.