Har precis skrivit kontrakt på ett hus. I huset sitter det en gammal Nibe 310P med ett fläktaggregat dockat på sidan. Antar att det är ett FTX aggregat som är dockat med FLVP. Huset har en lite udda lösning med luftkanaler i golvet som skall sköta all uppvärmning. Det finns golvvärme i ett badrum och jag TROR det finns i hallen vid entren också. I vardagsrummet finns en kamin också.

Tvättstugan är original från 1983 och behöver renoveras, i samband med det så måste FLVP och fläktaggregatet lyftas ut för att kunna byta golv. Min tanke är att det då kanske är lika gott att byta ut det gamla och få in något nyare effektivare. Men jag blir inte klok på vad vi ska hitta på.

Skall man köra på en FLVP och FTX? Eller FTX med tillsatsvärmare och en separat VVB? Eller en LLVP + FTX + VVB? Verkar även finnas varianter där man löser allt i ett som t.ex. Nibe F470.

Huset är 132m2, enplan med gjuten platta. 3glas fönster överallt och för sin ålder ganska välisolerat. Kommer inte ihåg energiförbrukningen i huvudet. Specad driftskostnad är ca 33000kr/år, oklart hur mycket uppvärmningen står för.

Tacksam för lite tips och ideer på vettiga lösningar.
 
Nibe 310 är en FLVP, inte ett FTX. Både FLVP och FTX återvinner värme ur frånluften, så man kan inte ha båda.
Däremot kan man komplettera en FLVP med ett värmebatteri som värmer tilluften. Då blir det i princip samma funktion som en FTX, fast lite mer komplicerat...

Eftersom du har luftburen värme så behöver luften värmas en hel del. Då funkar det inte så bra med FTX.
Hur mycket jobb är det att bygga bort den luftburna värmen helt och dra vattenburen värme?
 
Jag är helt på det klara med skillnaden mellan FLVP och FTX. I nuvarande utförande är det båda. Jag gissar att det sitter ett vattenbatteri i FTX som är kopplat till FLVP för att ge extra värme i tilluften. Osäker på hur dom har kopplat ihop alla rör på vinden, ser ut som fan i tvättstugan åtminstone med ett råttbo med ventilationsrör.

Tror inte att bygga om huset till vattenburet är någon hit. Mycket jobb och vi måste ändå behålla t.ex. FTX för ventilation.
 
Hur är det kopplat om du har både FTX och FLVP? När frånluften passerar ett av aggregaten kyls den ner, så det borde inte funka att mata nästa aggregat med den luften? Vad är det för prylar förutom 310'an?
 
Det är ett stort as till fläktaggregat dockat på sidan av 310:an. Är osäker på hur det ser ut invändigt. Det kanske är så att 310:an suger luft och värmer vatten, vattenkretsen är sedan kopplad till fläktaggregatet som kanske inte riktigt är ett FTX men det ser onekligen ut så. Fläktaggregatet blåser sedan den varma luften via golvkanalerna. Var fläktaggregatet tar sin luft vet jag inte riktigt. En teori skulle kunna vara att 310:an tar inneluften och fläktaggregatet vindsluften. Det är någon lösning i huset där man ska dra luften genom vinden och på vägen få någon extra grad värme.
 
Det är nog säkert så att 310P suger ut frånluften och värmer vatten som även går till fläktaggregatet. Detta aggregat hämtar ca 1/3 av sin luft utifrån via någon ventil upptill på fasaden och ca 2/3 av sin luft från något ventilgaller upptill i entréhallen eller vardagsrummet. Krävs stort luftflöde för att värma ett hus. Det är också lite knepigt med luftvärme, finns egentligen ingen ny effektivare lösning än den ni har, åtminstone om det ska ta samma golvyta i anspråk. Man kan även komplettera med en luftluftvärmepump i huset om planlösningen är någorlunda öppen. Det blir dock ingen perfekt värmelösning i och med att vissa rum kan få det lite svalare.
 
Troligtvis är det som du tror är FTX bara ett tilluftsaggregat typ SAM40. Det kan också vara någon form av luftvärmeaggregat med cirkulation etc.

Man kan byta ut mot t.ex. Nibe F750+SAM40

Eller försöka sig på en energieffektivare luft-vatten värmepump och konventionell FTX med vattenburen eftervärmare. Lite beroende på hur systemet ser ut.

Jag föreslår att du ritar upp en layout på hur värmesystemet ser ut och är kopplat så kan vi lista ut vad som är en klok förbättring
 
I bilden med planlösningen är röda streck tilluft och det blåa frånluft. Kanske har missat någon tilluft i tv-hörnan. Det bör finnas en där med. Blåa strecket i hallen är strax ovan huvudhöjd. Vänstra halvan av huset har tak till nock, gissar 3,2-3,5m.

Andra bilden är original broschyr från 1983. Det illustrerar hur systemet är tänkt att fungera. Vad jag hört så gör det ingen direkt skillnad att dra luften via luftspalten i taket. Kanske funkar bättre med en modern värmepump?

Hittade uppvärmningskostnaden som var specad till 17000kr/år. 2 vuxna och 2 stora barn
 
  • Schematisk bild av ventilationssystem i en byggnad med markerade till- och frånluftsströmmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning med röda streck som markerar tilluftsvägar och ett blått streck som visar frånluft i en hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant att se! Vet de som experimenterat med solvärmd friskluft in i huset men visste att det faktiskt byggts sådana hus från start. På vintern med snö på taket ger det knappast något men vår och höst kan det säkert ge hyfsad en energibesparing. Ett luftvärme-aggregat arbetar med betydligt högre luftflöden än vad ett tilluftsaggregat med förvärmning gör och därför passar t.ex. inte SAM40 utan det behövs t.ex. Alig VB250L. En uppvärmningskostnad på 17000 skulle jag inte alls vara bekymrad för. Med dagens elpriser motsvarar det en förbrukning på 10-11.000 kWh/år vilket är bra för ett hus som ändå funnits ett tag.
 
Så kokar man ned det lite kanske fläktaggregatet som står där är ok men att den vansinnigt fula rördragningen behöver snyggas till.
310:an som måste lyftas ut för renovering av tvättstugan får nog inte komma tillbaka. Den är 16 år gammal så vilken dag som helst rasar väl kompressorn på den. Det lär kosta en slant att ta väck den och sedan återmontera. Känns vettigare att byta ut den då. Eller löser man det själv? Det är väl bara vatten in/ut, elanslutning och ventilationsrören?

Frågan är väl då om det mest rationella är en ny FLVP?

Taket funderar jag lite smått på att måla om svart. Nu är det mer gråaktigt. Bör ge en gnutta mer värme.
 
Ja, installera en frånluftsvärmepump är väldigt simpelt. En stor anledning till att dom är så populära.

Om den funkar hade jag nog återanvänt den men beroende på hur inkopplingen är utförd kanske en F730 vore en bra ersättare.

Väldigt intressant att se hur huset är uppbyggt, kul!
 
Ja försök få reda på mer om fläktaggregatet och gärna vad det var för värmepump innan 310P. Kompressor får man räkna med att byta efter 10-15 år. Kostar runt 15-20 tkr. Man bör då byta till 360P reservdelskompressor + expansionsventil istället. Sedan kan cirkulationspumpen och fläkten bli dåliga men kostar inte så mycket att byta och man kan fixa själv. Den väger ca 200 kg så det inget man själv bär ut genom dörren utan det krävs några som hjälps åt. Tittar man på ny FLVP är väl NIBE F370 närmast och har ett modernt snyggt styrsystem men energibesparingen blir bara aningen högre, kanske 1000 kWh/år bättre än med 310P med orginalkompressor.
 
Ska se om jag kan få reda på något om fläktaggregatet.

Om jag löser att demontera 310:an själv och sedan återmontera kan den få vara kvar tills den rasar. Annars åker den nog på återvinning ;) Den lever trots allt på lånad tid.

Är helt öppen för andra fabrikat också.
 
Bosch/IVT har en nyutvecklad liten pump som skulle kunna vara ett alternativ.

Jag föreslår F730 istället för F370 eftersom F730 är betydligt bättre. Men också dyrare..
 
Är det IVT Vent 302 du tänker på? Antar att det är i stort sett samma som Bosch Compress 3000 EW.

Dyrare är ju ok om man kan räkna hem merkostnaden på rimlig tid.

Funderade lite runt effektiviteten. När man läser antyds det att ett FTX aggregat har högre effektivitet än en FLVP. Betyder det att en FLVP som återvinner värmen och sedan skickar ut den till ett fläktaggregat ger sämre effektivitet än ett FTX-aggregat med extra vattenbatteri? Förutsatt naturligtvis att FTX-aggregatet har kapacitet nog att flytta tillräckligt med luft för att värma huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.