Hur gick det med detta projektet? Gjorde du någon ny mätning? Vad hade du för värden innan och efter i så fall?
Står inför samma arbete och är väldigt nyfiken.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag rev blåbetongväggar i min källare och totalt blev det ca 2 kubikmeter blåbetong. Jag tvättade alla väggar och golv efteråt för att få bort strålningen. Vintern efteråt ökade jag på ventilationen Och hoppades på att min tidigare radonvärde som var lite över gränsvärdet skulle komma ner till noll.
När jag fick det nya mätvärdet visade det sig att jag hade dubbelt så högt värde som det tillåtna.
När jag gjorde en ny koll med ett instrument visade det sig att radonet kom in via röret till fjärrvärmen och genom ett hål i källargrunden där det fanns en renslucka till avloppsröret.
bra ide att kolla varifrån radonet kommer innan man vidtar dyra ombyggnader och installerar radonpumpar.
Numera ligger jag långt under gränsvärdet.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
A
Hej ursäkta sen svar! Projektet gick mycket bra, tog bort all blåbetong och putsade om alla väggar, tvättade dom inte, och tog heller inte bort precis varje mm om de satt fast stenhårt.. Ny långtidsmätning visade 20-60 bq i årsmedel. Innan låg jag 150-180.
 
  • Gilla
bobman
  • Laddar…
nallepu skrev:
Jag rev blåbetongväggar i min källare och totalt blev det ca 2 kubikmeter blåbetong. Jag tvättade alla väggar och golv efteråt för att få bort strålningen. Vintern efteråt ökade jag på ventilationen Och hoppades på att min tidigare radonvärde som var lite över gränsvärdet skulle komma ner till noll.
När jag fick det nya mätvärdet visade det sig att jag hade dubbelt så högt värde som det tillåtna.
När jag gjorde en ny koll med ett instrument visade det sig att radonet kom in via röret till fjärrvärmen och genom ett hål i källargrunden där det fanns en renslucka till avloppsröret.
bra ide att kolla varifrån radonet kommer innan man vidtar dyra ombyggnader och installerar radonpumpar.
Numera ligger jag långt under gränsvärdet.
Hej, var fick du tag på instrument?
/Håkan
 
lindahl skrev:
Hej, var fick du tag på instrument?
/Håkan
Kolla med kommunen! Många kommuner har instrument, som kan lånas. Instrument med "sniffer"-funktion
hittar snabbt läckage via rörgravar och liknande.
 
klockan8 skrev:
Hej ursäkta sen svar! Projektet gick mycket bra, tog bort all blåbetong och putsade om alla väggar, tvättade dom inte, och tog heller inte bort precis varje mm om de satt fast stenhårt.. Ny långtidsmätning visade 20-60 bq i årsmedel. Innan låg jag 150-180.
Var det bara i källarn det fanns blå betong? Är det oftast där det finns eller kan det finnas på fler ställen i hus?
 
H
S Shoeboxrob skrev:
Är det oftast där det finns eller kan det finnas på fler ställen i hus?
Till 95% är det grund och källarväggar som innehåller blåbetong, i övrigt finns det hus med blåbetong i hela huset, men inte vanligt, för det mesta är det trä i ovandelen jag har så.
 
H Hjulbent skrev:
Till 95% är det grund och källarväggar som innehåller blåbetong, i övrigt finns det hus med blåbetong i hela huset, men inte vanligt, för det mesta är det trä i ovandelen jag har så.
Tack för svar, men vad brukar man då ersätta lättbetongen med och man tar bort den?
 
H
Att ta bort blåbetong i nederdelen är inget man ger sig på, det är stort och dyrt jobb och är inte ekonomiskt försvarbart. hur mycket värde har du, är det från väggarna eller markradon. För att få reda på om det finns markradon hos er, så har kommunen radonkartor att få
 
H Hjulbent skrev:
Att ta bort blåbetong i nederdelen är inget man ger sig på, det är stort och dyrt jobb och är inte ekonomiskt försvarbart. hur mycket värde har du, är det från väggarna eller markradon. För att få reda på om det finns markradon hos er, så har kommunen radonkartor att få
Är intresserad av ett hus där det kommer göras en undersökning vart radonet kommer ifrån. Huset är från 1962 och har lättbetong. En mätning var utförd för 20 år sedan och hade 358 bq/m3. (Förhöjd risk i källaren) Tänker att det säkert är just radon från lättbetong. Huset behöver renoveras, väggar osv. Eftersom personer har i denna tråd tagit bort sin blåbetong i källarn kanske det inte var så stor kostnad tänker jag.
 
S Shoeboxrob skrev:
Är intresserad av ett hus där det kommer göras en undersökning vart radonet kommer ifrån. Huset är från 1962 och har lättbetong. En mätning var utförd för 20 år sedan och hade 358 bq/m3. (Förhöjd risk i källaren) Tänker att det säkert är just radon från lättbetong. Huset behöver renoveras, väggar osv. Eftersom personer har i denna tråd tagit bort sin blåbetong i källarn kanske det inte var så stor kostnad tänker jag.
Beror till stor del på om väggarna är bärande eller inte.
 
H
Den satt då som en extra isolervägg på insidan och har inte med bärigheten att göra som en helmurad vägg har. 358 är lite högt värde, är det bara väggarna så gäller bara ventilation som åtgärd, är det från mark ( kolla med kommunen ) så ska det till en markradonsug och en sådan kan göras på olika sätt och går att få ner värdet rätt bra, men det finns fortfarande kvar i väggarna
 
Jag skulle säga att det är minst lika vanligt att yttermurar i källare är byggda med betonghålsten och eventuella innerväggar i källaren (ej bärande) samt innerskal innanför fasadtegel kan vara i blåbetongblock. Eftersom du har förhöjda värden i källaren skulle jag kontrollera markradon i första hand.

En annan sak att tänka på är att det förr var vanligt att använda (blå)betongkross som fyllnadsmaterial mellan eventuella betongvalv och t.ex. parkett. I ett område jag känner till så var 100-tals lägenheter byggda så, med 5-10 cm blåbetongkross under parketten och som fyllnadsmaterial vid ev pågjutningar..
 
  • Gilla
Keki och 1 till
  • Laddar…
A
S Shoeboxrob skrev:
Var det bara i källarn det fanns blå betong? Är det oftast där det finns eller kan det finnas på fler ställen i hus?

Jag kan meddela att u vårat hus satt de ca 10cm sprutat (?) på källarväggarnas insida.

Du kan prova genom att trycka/ skrapa med en mejsel. Materialet är mjukt och blå/lila/grå i tonen. Är de gjort någon radonmätning i huset? Är radonet under gränsvärdet kan de ju sitta kvar utan att skada något. I mitt fall var de under gränsvärdet men vi valde ändå att ta bort de i samband med renovering av källaren.

Detta var ganska lätt att få bort och är ej bärande! Lätt att lyfta upp m hink genom fönstret då de är mkt luft i materialet.

Använde en hammarborr och körde bara med slagfunktionen med en bilmeijsel.

Jag putsade källarna väggarna efteråt och målade vit silicatfärg. Blev kanon!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.