S
J JeLö skrev:
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
Kan bara hålla med dig, har också husqvarna/elektrolux och det är bara problem. Riktigt skit.
 
  • Gilla
rowe och 1 till
  • Laddar…
Undvik IKEA och Wirlpool (som levererar IKEAS vitvaror) de är absolut sämst.
Miele gör bästa tvättmaskinerna och Liebherr bästa kyl/frys. Gaggenaus dyrare ugnar är erkänt bra.
Gaggenau, Bosch och Siemens är samma företag och kvaliteten är lite skiftande mellan olika modeller. Siemens toppmodeller och Gaggenau är ofta samma.

SMEG är snygga men håller dåligt, alla "billiga" märken typ Matsui/Indesit/Invita/Scandomestic är rent skräp och det är omöjligt att hitta reservdelar

(En sann historia: En kompis sökte jobb på Whirlpools "aftermarket avdelning" och de hade som målsättning att dubbla deras omsättning under de kommande åren. Min kompis frågade då om inte kvaliteten måste sänkas på det de levererar om de skall sälja mer reservdelar?
Deras holländske chef svarade då "Well they have been over-engineered")
 
  • Gilla
granis70 och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag inte någon premiss om "kvalité-" eller "budget-" märke längre då de inte verkar spela någon roll i dagsläget och de känns lika dåliga båda två... Samsung har ju rätt gott rykte vad det verkar och blir nog det nästa gång det är dags för det...

Vi köpte en dyr fin Miele tvättmaskin som inte tömde vatten och det tog två veckor innan vi fick tag på reparatör och han "fixade" och sen hände samma sak dagen efter han varit här igen. Ny reparatör och sen faktura på att det var "skärp i pumpen" trots att både jag och reparatören innan rensat pumpen. Nåväl, fakturan drogs tillbaka och efter en massa tjafs fick vi lämna tillbaka maskinen. Vi köpte en Hoover istället som fungerat nu i sex år utan problem...

Mikrovågsugnen lade av (inbyggd från IKEA) och vi hade en reparatör på plats dagen efter som direkt bytte ut den (till nyare modell t.o.m.) och dessutom lånade dammsugare och städade efter sig (Miele reparatören tog inte ens av sig skorna).

Så, bra eller dåligt, men service är väldigt viktigt för mig och då väljer jag heller IKEA framför Miele nästa gång...
 
Vad som kanske är viktigast är att köpa varor som har 5-år garanti samt att köpa installationen också. Om det blir fel, så blir det ingen beskyllning på fel i installationen. Har haft strul med ny Bosch diskmaskin och var tvungen att köra det till butiken för att få åtgärdad (samma vecka som det var köpt). Jag har Ikea kyl- och frys kombination som har fungerat okay. Hade litet ljud i början men den försvann med bättre kontroll av att det var installerad vågrätt. Ugn och spishäll från Ikea har varit bra. Cylinda tvättmaskin, med 5-års garanti hade service behov efter 4 år, inget strul med servicen. Det var köpt och installerad av Elon. Någon tipsade om det här med garantitiden att det brukar vara hälften av den förväntade livslängden. Det stämmer säkerligen inte men det ger en indikation av tillverkarens villighet att stå för kvaliteten i sin produkt.
 
Varför ska man behöva betala för att nån stoppar i stickproppen till kylskåpet? Eller rättare sagt, varför ska tillverkarens serviceavdelning ifrågasätta om den är isatt på rätt sätt?
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Borde finnas mängder med trådar om detta men lyckades inte hitta någon bra.

Fysen lade tyvärr av i går kväll, och kylen krånglar till och från den med. Då grejerna är 13år gamla blir det nytt paket.
Men vitvaror är inget jag brukar köpa och har noll koll på detta. När min mormor sålde vitvaror var det cylinda som gällde, men detta är 30år sen och idag finns det mängder med fler tillverkare.

Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?
Hur la den av? Tvärstannade den eller var det över tid? Min brorsas kyl och frys gick sönder i somras med ett par dagars mellanrum. Han köpte ny termostat för ett par hundra och nu rullar de igen som om inget hänt... Kanske värt att prova? Eller så är det inte det om grejerna känns gamla av andra anledningar...
 
J JeLö skrev:
Oj, får kanske formulera om frågan. Är nog bara en toyota jag är ute efter...
Som en uppdatering ska jag kolla med handlaren i grannkommunen också, ifall det bara är husqvarna som gäller eller electrolux är samma sak.
Nu gäller mitt svar en diskmaskin, tvätt o tork men vi har Cylinda. Diskmaskinen ärdet tystaste jag hört, diskar fantastiskt. Kolla runt på nätet vad du vill ha ut av vitvarorna t ex hur mycket det ska rymmas, lådor eller hyllor, fasta eller justerbara hyllor etc. sedan ringer du din lokala vitvaruhandlare, eller åker dit så klart, och berättar dina behov, säger vad du hittat och vad de anserom varorna. De brukar vara angelägna om nöjda kunder som återkommer och pratar väl om dem. Lycka till
 
J JeLö skrev:
Borde finnas mängder med trådar om detta men lyckades inte hitta någon bra.

Fysen lade tyvärr av i går kväll, och kylen krånglar till och från den med. Då grejerna är 13år gamla blir det nytt paket.
Men vitvaror är inget jag brukar köpa och har noll koll på detta. När min mormor sålde vitvaror var det cylinda som gällde, men detta är 30år sen och idag finns det mängder med fler tillverkare.

Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?
Jag köpte Cylinda kyl, frys, tvättmaskin, torktumlare, köksfläkt till min förra bostad ~2015. Allt fungerade perfekt under tiden vi använde det.
I min nuvarande bostad har vi bara Miele och det håller också riktigt bra, förutom vinkylen som strular med att slå av och på hela tiden..
En bekant jobbar i en vitvarubutik och har bara avrått mig från märket Smeg, dom har mycket reklamationer av deras produkter.
 
Byggde nytt hus för drygt 3 år sedan. Funderade då på att lägga till pengar så Husqvarnaprodukterna kunde väljas bort och Bosch kunde tas istället. Tyvärr blev det för dyrt att välja Bosch. Något vi ångrar. Har haft Bosch i det gamla huset tvättstuga länge utan problem.
Så får jag välja igen blir det Bosch eller Miele.
 
BirgitS
T tanker skrev:
Undvik IKEA och Wirlpool (som levererar IKEAS vitvaror) de är absolut sämst.
Det är många år sen Ikea slutade med Whirlpool-varor och övergick till Electrolux, och nu har de visst börjat med något som är från Bosch också.

Har en Whirlpool-mikro från 90-talet som fortfarande går utan problem efter mer än 20 år.
 
J
Ringde till handlaren i grannkommunen, där jag tidigare bott och handlat. Visade sig vara min gamla bugg-instruktör som svarade, så henne litar jag på.
Det som skilde mellan Husqvarna och Electrolux var design och lite småfinesser. Kunde te.x. vara smartare förvaringsfack eller liknande. I övrigt samma komponenter så kvaliten skulle inte skilja.
Förklarade felen för henne och dom uppkom och det skulle inte vara lönt att ha dit reparatör. Skulle bli för dyrt.
 
Det mesta numera är samma skit, finns undantag, t ex Fjäråskupan vad gäller köksfläktar, RR.

Gasspisar är Bertazzoni de bästa.
Enl en som jobbat mycket med virvaror, är De Dietrich superbra.
 
E
Vi har Siemens på alla vitvaror. Har funkat perfekt i 10 år hittills.
 
  • Gilla
Byggare Bob 1966
  • Laddar…
Håll dig undan från allt vad Elektrolyx och Husqvarna heter, skitprodukter och en eftermarknad som iiinte riktigt håller måttet.
Siemens/Bosch är nog Toyotan du letar efter.
 
Kolla vad det är för garantier och hur de faktiskt fungerar innan köp.
Jag har köpt Miele tvättmaskin och diskmaskin. när tvättmaskinens motoer brann efter knappt tre år så tänkte jag att det är inga problem, det står på maskinen att den ska hålla i 25 år.
Miele gör överhuvudtaget inte någonting åt detta, de hänvisar till hemförsäkringen.
Samsung har trevlig service och där var det ingent snack när lagret till trumman gett upp efter två år, de kom och hämtade den och jag förhoppningsvis tillbaks den imorgon.
Undvik Miele så undviker du problem om det går sönder.
 
  • Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.