H hempularen skrev:
Den första offerten innehöll ju golvörme med nödvändig jordfelsbrytare. Har du det i den här också?

Om du skall ha något eluttag i rummet krävs också jordfelsbrytare. Men rummet är så litet att det nog inte finns någon godkänd plats för uttag (minst 120 cm från duschen).
Jordfelsbrytare finns redan ca 1 meter bort (en vägg i vägen) och golvvärme är med i nya offerten med så de är nästan identiska båda med sthlmsdusch förutom att den nya är betydligt billigare och även med kakel/klinkers.

Däremot tycker jag fortfarande det är rätt dyrt. Rotavdrag nu är på totalt 27328 kr vilket betyder att arbetskostnaden innan avdrag är på 91k. Han säger att han beräknat på drygt två veckors arbete så säg 100h. Det ger 910 kr/h. Enligt google brukar hantverkare ta ca 500 kr/h bara.
 
P perlundstrom skrev:
Jordfelsbrytare finns redan ca 1 meter bort (en vägg i vägen) och golvvärme är med i nya offerten med så de är nästan identiska båda med sthlmsdusch förutom att den nya är betydligt billigare och även med kakel/klinkers.

Däremot tycker jag fortfarande det är rätt dyrt. Rotavdrag nu är på totalt 27328 kr vilket betyder att arbetskostnaden innan avdrag är på 91k. Han säger att han beräknat på drygt två veckors arbete så säg 100h. Det ger 910 kr/h. Enligt google brukar hantverkare ta ca 500 kr/h bara.
Då är ju dock frågan om det är en eller två hantverkare. För är det 2 så är det ju en låg arbetskostnad. Sen kan elektriker, rörmokare å sånt göra att det sticker iväg lite. Har han dessutom gett dig ett fast pris så sticker det iväg lite.

Vad jag kan läsa ut så tycker jag priset är mer än bra!
 
J Jarlsgård skrev:
Då är ju dock frågan om det är en eller två hantverkare. För är det 2 så är det ju en låg arbetskostnad. Sen kan elektriker, rörmokare å sånt göra att det sticker iväg lite. Har han dessutom gett dig ett fast pris så sticker det iväg lite.

Vad jag kan läsa ut så tycker jag priset är mer än bra!
Ja med tanke på vad den första erbjöd för pris så är det här mycket bättre. Det här priset ser också rätt rimligt ut med tanke på vad jag sett andra få betala.
Man ryms inte mer än 1 person i taget skulle jag säga då toaletten är på 1,2 kvm. Jag tycker han jag pratat med sist verkar väldigt vettig och kunnig så skulle något annat företag vara lite billigare bara skulle jag ändå välja han jag är i kontakt med nu. Det ända jag egentligen tycker är lurigt är att man som konsument har väldigt svårt att veta vad det bör kosta och om man betalar 10k för mycket eller ej. Det man kan göra är väl främst att ta in flera offerter och jämföra.

Jag har fått klartecken nu från snickaren kring mina funderingar och inköp av stockholmsduschdörren ingår inte i priset så det blir ca 80k då totalt för mig att betala. Men med golvvärme, kakel/klinkers, bila golv + ny brunn och allt så låter det inte helt orimligt ändå. Även rören som går längs väggen ska läggas ner i golvet för att snygga upp och lite småsaker som att slipa + måla om taket är medräknat.

Tack för alla svar! Planerat att det ska bli klart med nya toan i början av september. Jag ska försöka komma ihåg att lägga ut före/efter bilder.
 
Det som många lurar sig på är att bara för att det är ett litet utrymme så tänker man att det ska bli billigare men det är ju fortfarande lika mycket som ska göras som i ett större. På sätt å vis är ett litet nästan jobbigare just pga de tajta utrymmena.

Sen är det klart att materialen blir billigare då det går åt mindre.

En vän till mig har precis renoverat sitt badrum på ca 4kvm och fick betala 120k efter rot tror jag. Då var väggarna redan uppreglade/klädda och det enda materialet som ingick var golvvärme (el), spottar i taket och tätskikt. Allt annat stod de själva för. Så med det i bakhuvudet tycker jag det är ett riktigt bra pris :)
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Du skriver att enl. google så borde timpenningen ligga på ca 500 kr (nu förutsätter jag att priserna du skrivit om är inkl. moms?).

Plattsättare och badrumsfirmor i största allmänhet brukar nog ligga högre i dagsläget.

Men detta är ju ett fast pris du fått. Det innebär att hantverkaren måste lägga in en riskpremie. I ett projekt som gäller så tajta utrymmen som här så kan jag tänka mig att riskpremien ligger på 20 - 25 %. Skall alltså täcka om det av någon anledning tar längre tid än planerat.

I priset har du också tid för elektriker och rörläggare om detta är en seriös byggare. Är han oseriös så gör han eljobbet själv, olagligt. VVS är visserligen inte olagligt att göra utan certifiering, men en seriös byggare tar in en riktig VVS firma för den delen. El o VVS har ofta en avsevärt högre timdebitering.
 
H hempularen skrev:
Du skriver att enl. google så borde timpenningen ligga på ca 500 kr (nu förutsätter jag att priserna du skrivit om är inkl. moms?).

Plattsättare och badrumsfirmor i största allmänhet brukar nog ligga högre i dagsläget.

Men detta är ju ett fast pris du fått. Det innebär att hantverkaren måste lägga in en riskpremie. I ett projekt som gäller så tajta utrymmen som här så kan jag tänka mig att riskpremien ligger på 20 - 25 %. Skall alltså täcka om det av någon anledning tar längre tid än planerat.

I priset har du också tid för elektriker och rörläggare om detta är en seriös byggare. Är han oseriös så gör han eljobbet själv, olagligt. VVS är visserligen inte olagligt att göra utan certifiering, men en seriös byggare tar in en riktig VVS firma för den delen. El o VVS har ofta en avsevärt högre timdebitering.
Är det vanligt med ett löpande pris istället för fast? Så står jag för risken ifall något oväntat dyker upp som tar extra tid. Eftersom de redan lagt på ett ordentligt påslag för att något oväntat ska hända så skulle jag gärna stå för risken istället.
De ska ta in elektriker och för VVS. Om de har högre ersättning kanske de ligger på 900 kr/h då? Då större delen av arbetet (80h?) ändå utförs av snickare som tar 600 kr/h ger det att arbetet måste ta ca 35-40 % längre tid än beräknat för alla inblandade om det ska gå jämnt ut med offerten. Skulle det mot förmodan ta längre tid än så pga något oväntat så skulle jag gärna står för det med en löpande räkning istället. Då med möjlighet att jag kan spara in ca 25k före rot om arbetet går som tänkt utan problem. Mycket påslag tycker jag, men jag vill inte hålla på och vara en besvärlig kund så de kanske drar sig ur heller. Det jag vill helst är att det skulle finnas mer transparens så att man som kund vet om man får ett rimligt pris och vet vad man betalar för.
Om de skriver på offerten att de lägger på ett riskpåslag på 35-40 % i extra kostnad då det ofta händer något oförutsett, då vet man om det och kan välja att ta löpande eller fast pris t.ex.
 
Ja min personliga uppfattning är att det är bättre med löpande räkning.

MEN då måste ett antal villkor vara uppfyllda. Det måste vara en hantverkare som jag antingen har en lång "relation" med, och vet att det är en BRA och seriös hantverkare. Eller en som har väldigt bra referenser. Och då skall det vara äkta referenser. Inte något som står på referensidorna hos brabyggare eller annan hantverkaförmedling. Det skall vara en person som arbetat hos en vän eller kollega, och där jag vet att vännen/kollegan är kunnig nog att avgöra att hantverkaren är bra.

En första förutsättning är att det måste vara en hantverkare som jag vet är ärlig med tidrapporteringen. Jag måste kunna lita på att inte får extra timmar uppsatta på mitt projekt (tyvärr annars rätt vanligt), och det skall vara en hantverkare med hög beläggning. Det skall inte vara frestande att göra den där flytspacklingen lite extra noga så att jobbet drar ut till nästa vecka, när jag kanske får ett nytt uppdrag. En bra hantverkare har så hög beläggning att de inte vill maska hos dig, det ger bara problem med nästa kund.

Den här typen av hantverkare får man normalt bara tag i via personliga referenser, och det är ömsesidigt. En bra hantverkare vill vara lika noga med att välja sina kunder som du är med att välja hantverkare. Ledtiden för en bra hantverkare är ofta 6 - 20 månader. Ett litet badrum kanske de kan stoppa in om ett halvår (men då får man vara beredd på att de bara kan komma några timmar då och då under en längre tid), men de har ofta fulla orderböcker 2 år framåt. Och man får också räkna med att tdplanen blir ungefärlig "jag kommer när jag är klar med Pettersons badrum".
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Blev det några bilder på resultatet?
 
lunarayo lunarayo skrev:
Blev det några bilder på resultatet?
Glömde helt bort att visa här, men det är klart och resultatet blev bra. Skjutdörren ut mot hallen är lite trög bara, men överlag är allt väldigt välgjort.
 
  • Gilla
Aive Asperk och 7 till
  • Laddar…
Var det en dusch på toan innan renovering?
 
T twoody skrev:
Var det en dusch på toan innan renovering?
Nej, så det blev en stor renovering. Flytt av toalettavlopp, nedgrävning av rör från köksdelen (stora grå röret), bygga avlopp till dusch osv. Tyvärr var det svårt att flytta någon av väggarna för att bygga ut, annars hade det varit skönt med en lite större toalett där i uthyrningslägenheten.
 
P perlundstrom skrev:
Glömde helt bort att visa här, men det är klart och resultatet blev bra. Skjutdörren ut mot hallen är lite trög bara, men överlag är allt väldigt välgjort.
[media]
Wow!
 
Ja en riktig Tokyo lösning
Men godkänt av ett försäkrings bolag kan det inte vara.
 
T twoody skrev:
Ja en riktig Tokyo lösning
Men godkänt av ett försäkrings bolag kan det inte vara.
En från förenings försäkringsbolag (jag har samma) var faktiskt och kollade på vattenskadan från lägenheten uppifrån då lite av skadan gick ner till oss också. Han hade två synpunkter kring renoveringen även om det inte var den han var där för att kolla på. Vi ändrade kring de två saker han hade synpunkter på. Den stora förändringen var kring dörren. Den första planen var att ha ett duschdrapperi som var större än dörren med god marginal på alla sidor, även längst golvet. Försäkringskillen godkände inte det pga att duschen är för nära trädörren mot hallen och att det då kanske kan komma ut vatten ovanför drapperiet eller att man är slarvig med det och det inte blir tätt vid varje duschning.
Men att ta bort trädörren och sätta dit en skjutdörr istället var okej pga att skjutdörren går på insidan så även om man spolar vatten runtomkring hela toalettutrymmet nu kommer inget ut i hallen hur man än gör. Skjutdörren går in i en u-list när man stänger den.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
En fördel med den dörren är ju också att det kommer in lite ljus.
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.