Den lokala butiken anlitar reparationsgubbe som kommer på studs. Samtliga vitvaror köpte jag då huset var nytt för 13 år sedan och de inhandlades lokalt, i detta fall Elon-anslutet. Kyl/frysenheten byttes efter ca 9 år där TH täckte ett par tusen. Tvättmaskinen byttes efter 12 år då jag inte ville kosta på reparation på en så gammal maskin. Resten av vitvarorna fungerar fortfarande. Jag väljer produkter i mellanklasskiktet, företrädesvis med 5 års garanti samt vad butiken då har i lager.

När jag bodde i storstaden var det betydligt besvärligare med service både kostnadsmässigt och tidsmässigt. Det är inte billigare på landet - men mindre komplicerat.

Fanns det rollsroyce-slösning skulle jag definitivt välja det. I min barndom hade vi en fungerande Wascator som var över 30 år när huset såldes ...
 
Redigerat:
om jag får säga mitt så är cylinda, en dacia i sammanhanget. den går kanske men låter mkt och hur kul är det med ett vinande ljud när man vill äta i köket.....

kanske en Miele eller Smeg räknas som top notch...

hade en Gram ett tag också... den började brinna baktill... :/....
 
  • Gilla
  • Ledsen
Träbocken och 1 till
  • Laddar…
Hur många tillverkare finns det av vitvaror och komponenter till dom egentligen? Det funkar väl som i de flesta andra branscher att man plockar ihop några standardkomponenter eller färdiga produkter och tar ett valfritt varumärke ur koncernen och klistrar på?
 
Jag tror inte antalet tillverkare har nån betydelse när allt är finansiellt styrt och aktieägarna vill ha ut maximal del av kakan hela tiden. Förr tillbaks kunde en tillverkare vara familjestartad och det rullat på i decennier och många långt upp på 70-80tal. Sen började hysterin och det köptes upp och ägarna är idag inga stolta familjer längre som kan skriva under på att de tillverkar saker som håller utan ägarna är sådana som bara vill ha mycket tillbaks på minsta möjliga insättning.
Detta är ju det största problemet oavsett om det handlar om vitvaror eller nåt annat.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Problemet när man ska välja utifrån varumärke är ju att det finns några få stora koncerner som äger en massa varumärken. Betalar man för ett 'dyrt' varumärke så kan man ju få exakt samma produkt som säljs för en tredjedel av priset under ett annat namn. Så själva varumärket säger ju i princip ingenting nu för tiden...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nä så är det ju som jag var inne på. De tjänar bara mer på de "dyrare" märkena..........
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Så återknyter man till rubriken så är en Rolls Royce ungefär samma sak som en Mini och en Dacia är typ en Infiniti... ;)
 
J
Ibland brukar jag fantisera om en värld utan ekonomer. Föreställer mig att väldigt många av världens bekymmer hade varit lite mindre då.
 
  • Gilla
Pen och 12 till
  • Laddar…
J
Givetvis är vårt kök byggt efter någon konstig standard som bara husqvarna använt sig av (180cm hög kyl och frys), så jag hade inte så mycket att välja på enligt den lokala handlaren. Men 19500:- var nån tusenlapp mer än jag räknat med!
Såg nu på elons hemsida att dom även hade electrolux med den höjden för 16000:-
Är det sämre kvalite eller bara sämre provision på dom eftersom han bara ville sälja husqvarna?
 
J JeLö skrev:
Givetvis är vårt kök byggt efter någon konstig standard som bara husqvarna använt sig av (180cm hög kyl och frys), så jag hade inte så mycket att välja på enligt den lokala handlaren. Men 19500:- var nån tusenlapp mer än jag räknat med!
Såg nu på elons hemsida att dom även hade electrolux med den höjden för 16000:-
Är det sämre kvalite eller bara sämre provision på dom eftersom han bara ville sälja husqvarna?
Samma saker i, bara etiketten skiljer. Husqvarna är inte riktigt bra, om jag får tycka.... tur att garantin gällde när kylen sa upp sig helt.
 
A
Jag bedömer att det som kommer närmast RollsRoyce statusen i dag är Liebherr. de delar vissa komponenter med Miele.
tillverkade i Tyskland.
all de övriga märkena här i tråden är gjorda med helt annan teknik i Ungern, Turkiet, Korea och Frankrike.och de kommer inte in i mitt hus.
 
  • Gilla
ja73 och 5 till
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Generellt när det gäller service så brukar det vara enklast att få service på välkända och vanligt förekommande modeller/märke.
Under garanti är det viktigt såklart. Utanför garanti blir det nästan alltid för dyrt även om det finns service att tillgå.
 
Ja jag skulle nog säga Miele gällande vitvaror. Kör visserligen både smeg asko och Miele .
Asko på diskmaskin. Tyst och lugn. Metall helt invändigt på armar och hölje.
Smeg på spis. Hade lite inkörningsproblem i början men gjorde felanmälan på nätet. Efter någon dag kom en tekniker och fixade.
Kyl och frys Miele. Men har stått där några år innan vi köpte huset.
Väntar på att kyl och frys från Miele skall rasa samman så vi kan köpa ett smeg istället mest för designen.
Men kvalitetsmässigt så i mina bekantskaper säger de flesta Miele.
 
J
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ang. vad som är vitvarornas Rolls Royce, så tänker jag på

Gaggenau [länk],
Boretti [länk]
Bertazzoni [länk]
Oj, får kanske formulera om frågan. Är nog bara en toyota jag är ute efter...
Som en uppdatering ska jag kolla med handlaren i grannkommunen också, ifall det bara är husqvarna som gäller eller electrolux är samma sak.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.