Funkar otroligt bra! Blir att handla en till att sätta ute i fasadskåpet..

Finns en nästan ny Shelly till salu till begat pris, hör av er.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
richardtenggren
Funkade inte din shelly första dagen också? ;)
 
Jo en gång! Den ligger nu i ”bra att ha” lådan, vart en Plejd..
 
Ligger den inte på Tradera?
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
richardtenggren
Det hade ju varit ironiskt om plejden inte fungerar imorgon ;)

Men synd att du inte testade förslagen i tråden, samt försöka lösa värmeproblemen i teknikskåpet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Knepigt med de rapporterade problemen. Jag har haft avbrott i wifi ett par gånger på grund av strömavbrott men det har inte satt Shellyn ur spel. Ska se om jag får en stund över till helgen och laborera lite.
 
Orkar inte hålla på och jävlas, funkar det inte så orkar jag inte, känns lite rapplig överlag, Plejden känns otroligt mer solklar, jämförelsen Android/IOS är solklar..
 
Det var mest för eget intresse ;).
Men jag tycker som sagt att du ger shellyn obefogat dålig kritik med tanke på att ditt nätverk är medvetet allt annat än stabilt.
 
  • Gilla
Olatommy och 3 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Den sitter/satt 2cm från Mediaskåpet..det funkar nån gång, men oftast inte, vart Plejd istället, känns liiiite mer påkostad, men lite dyr, men funkar det så prisvärt...får se ikväll om det tänder:D
Hur lång "lease" har du ställt in din dhcp-server på? Risken är att tiden är så lång att shellyn försöker använda ett gammalt konfliktande IP när routern kommer igång igen. Nu kanske du inte vill testa mer, men att ställa ner lease-tiden borde lösa problemet, alternativt att ge den en statisk lease.
 
Redigerat:
  • Gilla
jontese och 1 till
  • Laddar…
Det är just precis det som är min huvudmisstanke att det är orsaken och att Shellyn sen flippar ur när det blir en IP-adresskonflikt. Det senare kan man ha åsikter om huruvida det är en bugg eller inte. Jag menar att den i och för sig borde klara av att tända/släcka även med IP-konflikt även om access till den från app och molntjänst naturligtvis inte fungerar så bra.
 
Men orka! Som sagt, Plug’n’play, annars skiter jag i det.

Kör Classes wi-fi brytare, aldrig en miss! Funkar perfekt att styra från andra sidan jorden utan problem, Mediaskåpet (wi-fi) slås på några minuter före motorvärmaren ska igång, funkar varje morgon.
 
C crazytok skrev:
Kan någon vänlig själ hjälpa mig hur man kopplar ihop detta? Har tre brytare i rummet, två är dimmer rattar, och en är en vanlig brytare (denna bild). Kanske är lättare att sätta den bakom en utav dimmrarna?

[bild]
Nyfniken Nyfniken skrev:
Rita up hur det är kopplat idag.
Hur tar jag reda på hur det är kopplat? Hur mäter jag det enklast? Koppla loss alla kablar och mäta med multimetern? :thinking:
 
Öppna dosor och titta vilka färger du hittar och vart de går.

Rita av kopplingsscheman på brytarna.
 
Hmm.... ok, detta är det jag kan bjuda på för tillfället. Men hur dom är ihopkopplade vet jag för tillfället inte. Då får jag ta multimetern och lossa kabel för kabel och mäta mig fram hur det sitter ihop, och jag antar att vi behöver veta det. Men först och främst, är det ens möjligt att koppla en Shelly1 till detta? Någon säger att det inte går, någon säger att det är svårt men inte omöjligt. :)

Schematiska diagram som visar tre olika kopplingsvarianter för elinstallation, möjlig anslutning för en Shelly1-enhet.
 
C crazytok skrev:
Hmm.... ok, detta är det jag kan bjuda på för tillfället. Men hur dom är ihopkopplade vet jag för tillfället inte. Då får jag ta multimetern och lossa kabel för kabel och mäta mig fram hur det sitter ihop, och jag antar att vi behöver veta det. Men först och främst, är det ens möjligt att koppla en Shelly1 till detta? Någon säger att det inte går, någon säger att det är svårt men inte omöjligt. :)

[bild]
Du visar en ofullständig koppling med två trappomkopplare och en korskopplare.
Ta och titta på hur en sådan koppling ser ut, Kjell & Co har ritningar.

Problemet är att du vill även styra Shellyn från knapparna, det betyder att du får dra om trådarna från de två brytarna så de går till styringången på Shellyn.

Utgången från Shelly kan sedan gå till den traditionella dimmern. Problemet som då kan uppstå är att du kan släcka ljuset med dimmern, men ej tända om du skulle ha släckt via Shellyn.

Shellyn ska som tidigare sagt ha både fas och neutralanslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.