Krilleman
B belrain skrev:
Vi har kollat med Arla om detta, och svaret var att yougurt kan man äta alltså vikt. Mjölk däremot som man enbart kan dricka mäts i volym...
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror det är någon lagstiftning.
Yoghurt/fil är mat och ska därmed vägas.
Mjölk är en dryck och mäts i volym.
Men bönderna får väl endå betalt per kilo om jag inte minns helt fel...

Edit:

Hittade en bra bild som svar på min egen undran:

Kor står vid en mjölkrobot i en ladugård, vilket illustrerar modern mjölkproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, vikten är ju mer exakt än volymen som kan ändras beroende på temperatur, luftinblandning och annat.
 
Här i stan hade vi tidigare en handlare som gjorde reklam för en stor 3 dl grädde!
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Jag har också noterat allmänt minskande förpackningar till samma pris, snus, dricka, kaffe mm

Sedan brukar jag kolla på jämförelsepris och irriterat mig på att olika leverantörer jämför pris på olika sätt för samma produkt, ex:

Kattsand: per liter eller per kilo (svårt att veta specifik vikt på sanden)
Ägg: per styck eller per kilo

Personliga favoriten är denna, bindor: per styck eller LITER
då infinner sig genast frågan, vilken liter är det som avses? Liter material binda, eller mensblod i uppsugningsförmåga????

Det är inte alltid lätt att vara konsument...
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 4 till
  • Laddar…
Jordgubbar säljs både på volym och vikt. En del säljer dom till och med styckevis...

Skylt som annonserar "Svenska jordgubbar 2 st för 50:-" vid en gatuförsäljning av jordgubbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 18 till
  • Laddar…
I par är det ju, inte styckevis.
 
Man kanske kan köpa en för 25:- om man förhandlar lite?
 
Roligast tycker jag After eight är. I de små svarta "påsarna" som varje bit ligger i finns ett litet urtag för att man ska kunna ta tag i chokladbiten. Men, nu är chokladbitarna så små så urtaget inte längre funkar!
 
  • Gilla
  • Haha
Cheesen och 20 till
  • Laddar…
ord är överflödiga:

Toblerone chokladkakor före och efter designändring, översta bilden visar original med tätare trianglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
Magnus E K och 25 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Man gör det svårt att jämföra så kunderna tvekar och tar det som är dyrare.

Sen en sak som stör mig är att dom anger portioner för antingen barn eller för folk utan magsäck. Man känner sig hyffsat fet när man trycker 2/3 delar av en Karins familjelasagne när de står klart o tydligt "räcker till hela familjen"
För oss räcker den till hela familjen....
Men man ska givetvis ha grönsaker till också.
 
ylven ylven skrev:
Jag har också noterat allmänt minskande förpackningar till samma pris, snus, dricka, kaffe mm

Sedan brukar jag kolla på jämförelsepris och irriterat mig på att olika leverantörer jämför pris på olika sätt för samma produkt, ex:

Kattsand: per liter eller per kilo (svårt att veta specifik vikt på sanden)
Ägg: per styck eller per kilo

Personliga favoriten är denna, bindor: per styck eller LITER
då infinner sig genast frågan, vilken liter är det som avses? Liter material binda, eller mensblod i uppsugningsförmåga????

Det är inte alltid lätt att vara konsument...
Ägg är också knepigt, är det små, mellan eller stora ägg? Tror faktiskt jag föredrar jämförelsepris/kg där
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går en trend med att minska förpackningarna, ta samma pris, som en dold prishöjning.

Jag är medveten om detta, och tänker på det, eller kollar jämförpris. På halvkilos kaffe har det pågått ett bra tag, och Gevalia är nu nere på 425gr på halvkilos kaffe, imorse när jag tog fram ett par olika paket så insåg jag hur löjligt det dessutom ser ut, jämfört med Arvid Nordquist som fortfarande håller på att ett halvkilo ska vara 500g.

Vilka fler kapar bort lite av innehållet?
Marabou har kommit ner till 180g på "200 g chokladkakor", 300g chipspåsar har börjat vara 275g och 250g
Kronkyckling och någon fler har 900g i en påse som de antagligen hoppas kunden ska uppfatta som enkilos.

När kommer mjölkförpackningar drabbas?
Stannar det med 260g kaffe i halvkilos kaffepaket och 625ml mjölk i enliterstetror?
[bild]
Skulle precis säga samma sak. Riktigt dåligt att ändra förpackning utan att ändra pris eller skylta tydligt. Det är väl faktiskt olagligt?
 
Hittade en till precis: Ketchup, felix har 485g i halvkilosförpackningen och 980g i kilos.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
engs
Kollar alltid kg-priset eller motsvarande, om det inte är noga med vilket märke eller ursprung det är. Men när det gäller kaffet har jag istället för att bry mig om kg-priset bojkottat alla som inte håller fast vid 1/2-kilot. Oftast blir det Arvid Nordquist.
 
  • Gilla
jnse och 7 till
  • Laddar…
M
Jag har också irriterat mig över detta, men har kommit på en annan sak som är mer irriterande.

Varför står det inte på förpackningen vilken kemcoktail man kan förvänta sig att få från varje produkt?
Jag menar fröbesprutning, besprutning under växttiden, mediciner, tvätt, efterbehandling och sådant.

Jo visst fasiken vet jag också varför - men det är ändå ganska sjukt att ingen vill veta det.

Frågan är i alla fall för mig betydligt mer intressant än att jag får 10g mindre choklad för pengarna :)
 
  • Gilla
Griffeltavlan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.