J
Borde finnas mängder med trådar om detta men lyckades inte hitta någon bra.

Fysen lade tyvärr av i går kväll, och kylen krånglar till och från den med. Då grejerna är 13år gamla blir det nytt paket.
Men vitvaror är inget jag brukar köpa och har noll koll på detta. När min mormor sålde vitvaror var det cylinda som gällde, men detta är 30år sen och idag finns det mängder med fler tillverkare.

Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?
 
Inga vitvaror tillverkas längre i Sverige.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jag har Samsungs kyl och frys samt tvättmaskin. Allt fungerar utan problem! Jag upplever att det är hög kvalité på grejorna.
 
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
Ett tips är att handla av en lokal leverantör. Där är chansen större att du får ett "ärligt" svar på vilka grejor som funkar bäst över tid och det kan bli enklare att få service om så skulle behövas.
Elladorna är fokuserade på "box moving".
 
  • Gilla
dajaskazal och 4 till
  • Laddar…
Instämmer, själv handlar jag i den lokala ELON-butiken.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
J
E etompau skrev:
Ett tips är att handla av en lokal leverantör. Där är chansen större att du får ett "ärligt" svar på vilka grejor som funkar bäst över tid och det kan bli enklare att få service om så skulle behövas.
Elladorna är fokuserade på "box moving".
Det har jag såklart tänkt göra. Har en liten lokal handlare som är ansluten till Elon.
Men vill gärna ha ett lite hum om där är något man ska undvika.
 
En vanlig konsument byter inte så ofta vitvaror. Minnet är kort om hur grejorna funkar över tid. Det som man tycks komma ihåg är hur eftermarknaden funkar. Får man en dålig uppfattning av den så sätter sig detta på varumärket.

Generellt när det gäller service så brukar det vara enklast att få service på välkända och vanligt förekommande modeller/märke. Så det låter skumt att du inte fick löst ditt problem med Husqvarna/E-lux-enheten.
 
En del "premiumprodukter" har fem års garanti vilket kan vara värt att satsa på. Bör indikera att det åtminstone inte är värsta skräpet.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
J
E etompau skrev:
En vanlig konsument byter inte så ofta vitvaror. Minnet är kort om hur grejorna funkar över tid. Det som man tycks komma ihåg är hur eftermarknaden funkar. Får man en dålig uppfattning av den så sätter sig detta på varumärket.

Generellt när det gäller service så brukar det vara enklast att få service på välkända och vanligt förekommande modeller/märke. Så det låter skumt att du inte fick löst ditt problem med Husqvarna/E-lux-enheten.
Ringde man växeln kopplades man vidare till ett nummer i malmö där ingen svarade. Ringde varje dag i en vecka, nån dag veckan därpå innan jag gav upp. Att göra felanmälan på deras hemsida gick inte heller då jag hade för många tecken i mitt meddelande. Testade att bara skriva "hej" men hade fortfarande för många tecken...
När jag då åkte till den lokala handlaren erbjöd han sig att sköta kontakten, men då började frysen kyla igen och jag hade lessnat på att krångla med skitet.
Att inte svara i telefon, eller ens ha en telefonsvarare är i alla fall enligt mig riktigt urusel service.
 
Det är samma skit allting numera. Finns inget premium på det viset som förr. Nu är fokus på att tjäna så mycket pengar som möjligt istället och premiumgrejerna idag har ju bara blivit sånt de tjänar ännu mer pengar på just för märket.
 
  • Gilla
total och 5 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Ringde man växeln kopplades man vidare till ett nummer i malmö där ingen svarade. Ringde varje dag i en vecka, nån dag veckan därpå innan jag gav upp. Att göra felanmälan på deras hemsida gick inte heller då jag hade för många tecken i mitt meddelande. Testade att bara skriva "hej" men hade fortfarande för många tecken...
När jag då åkte till den lokala handlaren erbjöd han sig att sköta kontakten, men då började frysen kyla igen och jag hade lessnat på att krångla med skitet.
Att inte svara i telefon, eller ens ha en telefonsvarare är i alla fall enligt mig riktigt urusel service.
Var det Electrolux hemsida/tel.nummer du använde?
På Electrolux hemsida kan du direkt boka en tekniker och söka hjälp om diverse problem.

Husqvarna AB har idag inget med vitvaror att göra, de sysslar enbart med gräsklippare, sågar och bevattning (Gardena).
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J
E etompau skrev:
Var det Electrolux hemsida/tel.nummer du använde?
På Electrolux hemsida kan du direkt boka en tekniker och söka hjälp om diverse problem.

Husqvarna AB har idag inget med vitvaror att göra, de sysslar enbart med gräsklippare, sågar och bevattning (Gardena).
Precis, Husqvarna-Electrolux och sen vidare på "hitta servicepartner" eller "boka en reparatör"
 
J JeLö skrev:
Precis, Husqvarna-Electrolux och sen vidare på "hitta servicepartner" eller "boka en reparatör"
"Husqvarna-Electrolux" menar du då electrolux.se?
När jag går in på den sidan får jag flera kontaktalternativ ute till höger; ringa på 0771-767676, kontaktformulär, chatt och Facebook.
 
J
E etompau skrev:
"Husqvarna-Electrolux" menar du då electrolux.se?
När jag går in på den sidan får jag flera kontaktalternativ ute till höger; ringa på 0771-767676, kontaktformulär, chatt och Facebook.
Nja, min internethistorik säger husqvarna-electrolux.se
Är som sagt ett halvår sen jag försökte ringa dit, men det står samma nummer på husqvarna-electrolux som på electrolux.
Fick fram en karta som sa att närmsta servicepartner låg i malmö, dit den röststyrda växeln ville skicka mig när man knappade in sitt postnummer. Men det verkar inte finnas något i malmö längre.
 
Testade lite snabbt på electrolux.se att hitta närmaste servicepartner i Skåne/Malmö och kartan visar då att närmaste ligger i Ängelholm.
Skumt att det inte finns ngn på närmare avstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.