Dags att bjuda tillbaka lite för den hjälp man får på forumet.

Det finns mycket skrivet om att måla gamla paneltak från sjuttiotalet vita och jag är inte något särskilt duktig vad gäller målning men detta är mina erfarenheter.

På ovanvåningen har vi ett mindre rum åt en av döttrarna, där målade jag för några år sedam paneltaket med en Bosch färgspruta. Fungerade ypperligt men det krävde också att jag lyfte ut allt och täckte noga med plast. Även om ”färgstänket” är ett torrt damm så finns det ändå risk för att en fin dimma lägger sig på fel ställe. Det var också jobbigt att hela tiden måla med mask och glasögon (som jag fick slänga sedan eftersom de blev mjölkiga). Jag gillar annars att spraymåla.

Nu var det dags för övervåningens 39 m² yta av tak/snedtak att få vit färg.
Eftersom det är torrare under den kalla årstiden är träet också som mest krympt vilket minskar risken för synliga skarvar.
Jag valde att grundmåla två lager med Jotun spärrgrund och sedan ett lager med vit Beckers.
Arbetet gjordes lite pö om pö under januari månad. En helg kunde jag måla alla tre lagren på en bestämd yta, på vardagskvällar målade jag ett lager per kväll (inte alla kvällar, så bråttom var det inte). Jag räknar med att det tar en halvtimme att måla 16 rader en gång.

Under arbetet provade jag lite olika metoder, bara måla med pensel, rolla med stor roller och lite sådant men bäst var helt klart den metod som Anza visar på en instruktionsfilm.
Först rolla med en 10 cm roller, sedan en 35 mm snedskuren lackpensel för att fylla i mellanrummen och sedan en rollning till för att jämna till. Avsluta med moddlare för att stryka ut färgen jämnt. Jag tog ny färg på rollern varje gång, lite mindre vid andra strykningen innan moddlare.

Innan målning borstade jag av taket och tvättade med målartvätt, slipade bara på några få ställen där ytan var lite ruffig eller där rester av spik/skruvhål fanns.

I början rollade jag varsamt direkt i färgburken (3 liter) för att få färg på rollern, sedan blev jag mer brutal och doppade nästan hella rollern i burken för att sedan rolla ett par gånger i ett tråg. Det blev väldigt lite dropp och rinn, poängen är att vara mjuk och metodisk. Bättre med en välfylld roller och börja lätt med ett touchande tryck och sedan rolla en eller två gånger till med hårdare tryck för att få ett jämnt lager färg. Man vill ha det där lite rosslande ljudet…

Trappan var ett huvudbry men jag löste åtkomsten genom att bygga en ställning som placerades över trappöppningen, vi har en märklig avsats som vi inte kan lura ut vad den skall vara till för, tre 45x90 reglar på högkant med en skiva ovanpå. Inte helt ofarligt, fallrisken är stor men allt är ju en avvägning (jag lever fortfarande på att jag klippklättrade rätt mycket på nittiotalet).

Nygrundat vitt paneltak med plasttäckt trappa och målarverktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsplats trappa


Rollerskaft? Nej, jag tycker inte om det, bättre för mig att måla med roller och pensel i handen och känna vad jag gör. När jag målade taket stod jag på en verktygslåda av plast. Visserligen når jag upp till taket när jag står på golvet men den där extra höjden gjorde arbetet mer avspänt. När jag målade fasaden förra sommaren då användes dock skaftet flitigt.

Belysningen jag använde var en gammal 500 w arbetslampa monterad på ett gammalt lampstativ från Foba, ett sådant som går att vrida och vinkla åt olika håll.

Färgåtergång blev 3 treliters-burkar spärrgrund och 2 burkar vit färg alltså 50 % mer än vad som anges som förbrukning.

Penslarna gjorde jag rent efter varje målning, man kan så klart förvara dem i plast men jag gör sällan det. Särskilt när man målar uppåt i taket och en massa färg sjunkit ned i skaftet tycker jag det blir kladdigt och trist. Penslarna har jag kvar för framtiden, slänger dem inte. Rollerdynorna förbrukades, de blev hårdare och tappade förmågan att suga färg ordentligt. Tre stycken gick det åt.

Jag spacklade inte bort skador eller sprickor med några undantag där det var ett stort kvisthål eller en flisa gått. Då använde jag finspackel som jag efter en grundmålning tryckte ut direkt från tuben och sedan strök ut med en pensel med färg i, det fungerar riktigt bra.

Renoveringsprojekt där ett snedtak och väggar täckta med plast visar målningsarbete, inklusive färgburk och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runt fönstret sitter det nu mörka lister. Väggen skall målas senare (kanske grått)


Material/materiel
Täckplast för väggar och möbler:
https://www.bauhaus.se/malarfolie-icopal-0-03x1500mmx25m.html

Rollerhylsa från Anza:
https://www.bauhaus.se/rollerhylsa-anza-platinum-titex-10cm.html

Moddlare från Anza:
https://www.bauhaus.se/pensel-anza-pro-moddlare-125mm.html

Lackpensel 35 mm från Anza:
https://www.bauhaus.se/lackpensel-platinum-snedstalld-35-mm.html

Den här lackpenslen slutade aldrig släppa hår vid tvätt efter tvätt: (köp inte)
https://www.bauhaus.se/lackpensel-swing-color-precision.html

Jotun spärrgrund: (två lager)
https://www.bauhaus.se/kvist-sparrgrund-jotun-vit-2-7l.html

Beckers vit färg: (ett lager)
https://www.bauhaus.se/lackfarg-beckers-elegant-aqua-matt-bas-2-7l-valj-kulor.html

Golvpapp:
https://www.bauhaus.se/konkret-golvskyddspapp-75cm.html

Anza visar målning av panel:
 
  • Gilla
  • Älska
stugfar och 19 till
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig!
 
Tack ZipLock.
 
Ja, furupanel i tak vinner på att målas vita. Enda sättet att komma ifrån fjällstuge-känslan.
Ett tips i all välmening: Salningen mellan innervägg ut till fönstret ser "plottrig" ut med korta tvärställda stumpar av panelbrädor. Den skulle tjäna i utseende på att vara en hel skiva.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Påminner väldigt mycket om när vi målade vårt vardagsrum. Hade ingen möjlighet att ta bort möblerna, och bara jag kunde måla (maken som har ett fel på balansnerven kan inte titta uppåt utan att kräkas), så det fick bli lite 15-spel och måla en sektion i taget (2 snedtak, och själva taket i tre sektioner). Det är ju viktigt att låta varje färglager härda ordentligt (minst ett dygn anser jag), så det tog sin lilla tid, men så härligt ljust det blev!
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ja, furupanel i tak vinner på att målas vita. Enda sättet att komma ifrån fjällstuge-känslan.
Ett tips i all välmening: Salningen mellan innervägg ut till fönstret ser "plottrig" ut med korta tvärställda stumpar av panelbrädor. Den skulle tjäna i utseende på att vara en hel skiva.
Dessutom blir det bättre om man samtidigt låter underkanten vara lodrät och överkanten vågrät, om det går, istället för att de som nu följer taklutningen.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
...Den skulle tjäna i utseende på att vara en hel skiva.
Tack för förslag. Jag har funderat lite på just detta men det får bli i framtiden. Vi är inte helt säkra på att behålla vävtapeten i väggen heller, kanske sätta nya skivor (orkar inte spackla), men nu nöjer vi oss med att troligen måla grått.

Vi har ett hus som är i gott skick men vi kommer förändra lite då och då. Köket skall fixas till och badrummet på nedre plan. Och lite sådant...
 
Förresten, man kanske tycker jag grundat dåligt i själva fönsterdelen men där är inte alls målat på bilden. Det är bara det kalla ljuset utifrån som lyser på panelen
 
Bumpar tråden så här tre år senare :)

Står inför något liknande projekt och har nu slipat och målat 20m2 tak och själva slipdelen va
ju kanske inte det roligaste man gjort. Tänkte bara kolla om du fortfarande är nöjd med resultatet
eller om du ångrar att du inte slipade allt.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag är nöjd med vårt innertak. Ibland kollar jag om det blött igenom från kvistar men inget sådant.
Det jag kan uppleva är att när en skarp belysning träffar lite snett så tappar ytan lite ”vithet” på grund av de små skuggningar som uppstår i träytan.
Jag hade ändå inte valt att slipa slätt om jag skulle måla tak igen.
 
Kanske en bild på färdigt resultat. Förutom att tre lister fortfarande inte är på plats…
När min fru jobbar hemma sitter/står hon här. Jag är löjligt nöjd över ståbordet som är ett trasigt från jobbet som skulle slängas men jag fick ta det om jag ville. Tog ett tag att laga det men nu fungerar det och jag satte på en begagnad skiva som jag gillar.

Renoverat hemmakontor under snedtak med rött ståbord, röd soffa och ljusgrön kontorsstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett begagnat träskrivbord med ett ståbordsställ, en datormus och några andra mindre föremål på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt!

Färgsprutan har fått jobba hårt i helgen, ser ut att bli bra i alla fall :)

Färgsprutapistol i förgrunden med nymålat vitt tak och väggar i bakgrunden som skymtar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M MLindstrom skrev:
Snyggt!
Färgsprutan har fått jobba hårt i helgen, ser ut att bli bra i alla fall :)
Ser finfint ut.

Färgspruta är verkligen ett bra verktyg. Jag jobbade som sprutmålare på Saab i Trollhättan för sisådär 35 år sedan och jag känner fortfarande att jag har nytta av att ha jobbat in rörelsen med sprutan.
 
M MLindstrom skrev:
Snyggt!

Färgsprutan har fått jobba hårt i helgen, ser ut att bli bra i alla fall :)

[bild]
Hej, jag vill måla om paneltaket till vitt för att få bort fjällstugekänslan. Hela huset ska renoveras och fixas så klott gör inget. Är lite smålat, så vill sprutmåla. Tips på färger mm, vore tacksamt :)
 
  • Gilla
Karin Klingestedt
  • Laddar…
P patrik sjölund skrev:
Hej, jag vill måla om paneltaket till vitt för att få bort fjällstugekänslan. Hela huset ska renoveras och fixas så klott gör inget. Är lite smålat, så vill sprutmåla. Tips på färger mm, vore tacksamt :)
Jag sprutade tak och delar av väggar med en Wagner 350 med förlängningsrör. Första sprutprojektet och det blev bra. Lite spridda noteringar.
-Använd inte färg med epoxi, tex Jotun spärrgrund
-Ju längre förlängningsrör, desto mer droppar när man trycker in och släpper avtryckaren. Börja och avsluta sprutet där det inte syns.
-Filt på golvet, annars kletar det när man går runt.

/Höghus
 
  • Gilla
patrik sjölund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.