R RoffeN skrev:
Stenen är massiv så man måste spåra. Finns iofs bra verktyg för det. Själv hittade jag en cirkelsåg med dubbla klingor på Lidel :rofl: Sen är stenen porös och lätt att jobba med men det är ändå lite mer jobb än att dra i reglage väggar.
Ok tänkte att man borrar i mitten av stenen och trär stenen över slangen, så gör man ju ofta i timmerhus
 
Har tänkt försöka spåra mycket med betongspårfräs som jag sett någon annan göra. Koppla på dammsugare samtidigt och göra så mycket som möjligt innan det är väder säkrat. Sedan använda en sån skrapa Roffen länka till för att komplettera spårningen (y)
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Har aldrig använt verktyget, känns svårt att kontrollera både bredd och djup med det.
Med handöverfräsen går det att ställa in exakta mått som passar kanalisationen.
Jag hade nog inte valt att göra det i ett möblerat hem, men på ett bygge, utan tvekan.

Ett tips är att börja spåra 20cm längst upp (vid enplansbygge) innan takstolarna åker på, du kommer inte hela vägen med handöverfräsen när takstolen är där. Spåra då på så många ställen som du tror du kommer behöva uttag, där du inte behöver fyller du bara igen, resten fräser du klart senare.
 
H
D Dsundet skrev:
Sen att spåra upp mycket i väggar med någon betongfräs?
Om du ska fräsa eller skrapa ( det finns skrapor för lättbetong, har några stycken ) så märk på var uttag och vägguttag ska vara och borra först, det ska vara lite uthugget för stosarna, går bra med ett stämjärn . Det blir lättare då att fräsa till hålet än tvärt om
 
H Hjulbent skrev:
Om du ska fräsa eller skrapa ( det finns skrapor för lättbetong, har några stycken ) så märk på var uttag och vägguttag ska vara och borra först, det ska vara lite uthugget för stosarna, går bra med ett stämjärn . Det blir lättare då att fräsa till hålet än tvärt om
Vi diskuterar spårning för kanalisationen, inte dosorna. Eller jag gör åtminstone. Dosorna kör man upp med hålsåg/dosfräs.
 
H
X xLnT skrev:
Vi diskuterar spårning för kanalisationen, inte dosorna. Eller jag gör åtminstone. Dosorna kör man upp med hålsåg/dosfräs.
Inga problem med uppfattningen om det , jag säger bara arbetsgången för att göra det lättare
 
  • Gilla
Toffelhjälten
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Inga problem med uppfattningen om det , jag säger bara arbetsgången för att göra det lättare
Ok, då måste jag missförstått dig, läste mitt svar igen och det kan ha uppfattas som otrevligt för att det var kort och "rakt på". Det var inte men intention (så du vet).
 
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Har aldrig använt verktyget, känns svårt att kontrollera både bredd och djup med det.
Med handöverfräsen går det att ställa in exakta mått som passar kanalisationen.
Jag hade nog inte valt att göra det i ett möblerat hem, men på ett bygge, utan tvekan.

Ett tips är att börja spåra 20cm längst upp (vid enplansbygge) innan takstolarna åker på, du kommer inte hela vägen med handöverfräsen när takstolen är där. Spåra då på så många ställen som du tror du kommer behöva uttag, där du inte behöver fyller du bara igen, resten fräser du klart senare.
Jag förstår att du är hantverkare. När man är självbyggare så får man lita på sin intuition och välja de råd som ger bästa känslan. Jag spårade för uttag ca 30 cm ovanför dosorna. Tyckte cirkelsågen med dubbla klingor och dragkniven funkade bra. Dosorna var bara en dosfräs och bryta ut. Gick utmärkt.
 
R RoffeN skrev:
Jag förstår att du är hantverkare. När man är självbyggare så får man lita på sin intuition och välja de råd som ger bästa känslan. Jag spårade för uttag ca 30 cm ovanför dosorna. Tyckte cirkelsågen med dubbla klingor och dragkniven funkade bra. Dosorna var bara en dosfräs och bryta ut. Gick utmärkt.
Jag är IT-konsult, och bygger mitt första hus. Jag föredrar handöverfräs eftersom det ger exakta linjer/djup (jag är lite störd på det viset) om man använder mothåll. Det är ganska skönt att kunna pressa in röret/slangen och sen blir det där, det känns omständigare att göra spår med cirkelsåg, men visst går det, man gör som man vill.
 
H
X xLnT skrev:
Jag föredrar handöverfräs eftersom det ger exakta linjer/djup
Och dammar mest p.g.a maskinens fläkt
 
H Hjulbent skrev:
Och dammar mest p.g.a maskinens fläkt
Bygger man sitt hus själv så är man nog kapabel att förstå detta, och att ta ett beslut om det är rätt väg att gå.
Men ärligt talat, vad är problemet med damm? Är ni allergiker eller har astma? På med en mask och ta fram grovdammsugaren när ni är klara.

Eller välj handskrapan, mig kvittar det, det är ert hus.
 
Använd spårmaskin typ Flex, koppla på dammsugare och bila sedan ur. Jag har spårat massvis och även monterat dosor. Jag har i tidigare trådar beskrivit hur man gör. Och ja, jag har spårat yrkesmässigt i både betong, Leca, trä mm.
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag är IT-konsult, och bygger mitt första hus. Jag föredrar handöverfräs eftersom det ger exakta linjer/djup (jag är lite störd på det viset) om man använder mothåll. Det är ganska skönt att kunna pressa in röret/slangen och sen blir det där, det känns omständigare att göra spår med cirkelsåg, men visst går det, man gör som man vill.
Hur exakt går det egentligen att få dessa spår med betongspårfräs? Påstår du att det går att "klicka" i slang/rör likt man gör med golvvärme? Och slangen stannar där? Förstår du hur jag menar? Isåfall låter detta alternativ bra.
 
Nu är det inte betongspårfräs jag pratat om, utan helt vanlig handöverfräs med 16/20mm frässtål.
Och ja, de rör/slang vi hittils dragit har blivit kvar i spåret efter att vi tryckt dit den.
Det vill ju till att du har mothåll och inte fladdrar med fräsen hit och dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.