Hej,

Jag och min fru går i byggtankar, och efter ett X antal timmar med läsande hit och dit (mest hit), så har vi nästintill bestämt oss för ett lättbetong hus.

Då jag vet att det sitter folk på detta forum med en otrolig kunskap och allt som oftast vara mycket behjälpliga med diverse frågor så undrar jag nu om det finns någon som har gjort detta i Karlstad?
En massa följdfrågor givetvis kommer, vilka hantverkare du/ni har använt er utav, priser etc etc.

Alla är välkomna att diskutera detta och komma med tips och råd.

Planen är att starta en tråd för er att följa när vi har kommit lite längre i processen. Jag känner mig skyldig till det efter allt läsande här utan att bidragit med något :rofl:

Tack på förhand!

Mvh Dsundet
 
  • Gilla
Natt och 2 till
  • Laddar…
Välkommen till Byggahus forum!

Lättbetong är en fin gammal uppfinning vars tillverkning tyvärr har lämnat Sverige. Framför allt på 1950-talet byggdes det mycket med lättbetong. Tyvärr finns det ingen ny utgivning av Lättbetonghandboken, som är nästan nödvändig om man ska göra konstruktionsberäkningar på lättbetong. Du är hänvisad till utländska tillverkare och utgivare, vilket är ett problem. Men det är ett utmärkt material.
 
Tack justusandersson,

Kul att mitt första inlägg fick respons!
Ja, det verkar ju inte vara sådär väldigt många som är jätte intresserade utav lättbetong när jag har frågat mig omkring i stan. Det brukar låta såhär: "Varför gör du inte i trä? Trä går också putsa. Trä är billigare." Osvosv.. vilket är tråkigt, men å andra sidan finns ju hjälp här att få, vilket känns tryggt och bra :D

Såg även att Roffen har gillat min tråd, han är en inspiration och hans trådar har jag följt med entusiasm!
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
D Dsundet skrev:
Tack justusandersson,

Kul att mitt första inlägg fick respons!
Ja, det verkar ju inte vara sådär väldigt många som är jätte intresserade utav lättbetong när jag har frågat mig omkring i stan. Det brukar låta såhär: "Varför gör du inte i trä? Trä går också putsa. Trä är billigare." Osvosv.. vilket är tråkigt, men å andra sidan finns ju hjälp här att få, vilket känns tryggt och bra :D

Såg även att Roffen har gillat min tråd, han är en inspiration och hans trådar har jag följt med entusiasm!
Tack för det(y)

Ja, vi valde lättbetong av ett antal skäl. Tex att det ger ett stabilt och utjämna inomhusklimat. Då vi valt diffusionsöppna ytskikt så är det ingen risk för att det blir fukt och mögel. Cellulosafibern på taket bidrar också till det. Eftersom vi även har lättbetong till innerväggarna så är huset väldigt ljudisolerat.
Sen finns det nackdelar som tex att all rördragning blir lite svårare. Man får tänka till ordentligt innan.

Lycka till med ert projekt som jag kommer att följa med intresse :D
 
Det är just av dom anledningar du räknar upp Roffen, som vi har fastnat för lättbetong. Vi hoppas att kunna dra igång så fort som möjligt med allt. Det kommer att ta ett tag innan vi kommer igång ordentligt pga olika anledningar, men när det väl börjar kommer jag försöka hålla alla intresserade ordentligt uppdaterade! Mycket bilder utlovas ;)

Tills dess fortsätter planering och hängande här på byggahus forum!
 
Spännande

Att stommresa går rätt snabbt men sen tar rördragning och ytskikt mycket mer tid än trähus. Framförallt ytskiktet tar tid och kostar.
 
R RoffeN skrev:
Tack för det(y)

Ja, vi valde lättbetong av ett antal skäl. Tex att det ger ett stabilt och utjämna inomhusklimat. Då vi valt diffusionsöppna ytskikt så är det ingen risk för att det blir fukt och mögel. Cellulosafibern på taket bidrar också till det.
Vad menar du att cellulosafibern bidrar till?
Du har väl ett diffusionstätt skikt mellan innerdel och cellulosan?

@Dsundet fundera både en och två gånger vilken typ av innerväggar ni vill ha, du behöver inte vara orolig över mögel för att du inte väljer innerväggar av lättbetong. Ska ni ha FTX får ni oavsett väldigt bra innerklimat.

Vi valde träregel, osb och gips för våra innerväggar, går snabbt att montera/flytta när man vill det, kabeldragningen blir flexibel.

Lycka till med husbygget.
 
X xLnT skrev:
Vad menar du att cellulosafibern bidrar till?
Du har väl ett diffusionstätt skikt mellan innerdel och cellulosan?

@Dsundet fundera både en och två gånger vilken typ av innerväggar ni vill ha, du behöver inte vara orolig över mögel för att du inte väljer innerväggar av lättbetong. Ska ni ha FTX får ni oavsett väldigt bra innerklimat.

Lycka till med husbygget.
Det stämmer men cellulosa möjliggör en fukttransport i isoleringen.
 
Tack för din input xlnt!

Jag har tänkt på en sådan konstruktion också som du nämner, med trä etc.. då det underlättar dragningar utav ledningar osv, men återkommer till stenväggar varje gång pga känslan man får.

Som jag har förstått det är det att försöka gjuta in mycket i grund och dra i tak vid behov. Sen att spåra upp mycket i väggar med någon betongfräs?
 
Kan man inte dra slang i stenen istället för att spåra?
 
nino nino skrev:
Kan man inte dra slang i stenen istället för att spåra?
Stenen är massiv så man måste spåra. Finns iofs bra verktyg för det. Själv hittade jag en cirkelsåg med dubbla klingor på Lidel :rofl: Sen är stenen porös och lätt att jobba med men det är ändå lite mer jobb än att dra i reglage väggar.
 
D Dsundet skrev:
Tack för din input xlnt!

Jag har tänkt på en sådan konstruktion också som du nämner, med trä etc.. då det underlättar dragningar utav ledningar osv, men återkommer till stenväggar varje gång pga känslan man får.

Som jag har förstått det är det att försöka gjuta in mycket i grund och dra i tak vid behov. Sen att spåra upp mycket i väggar med någon betongfräs?
Just pga känslan så valde vi sten. Det enda vi la i golvet var matningen till köksön. Resten i taket och spårade i väggarna.
 
Vanlig handöverfräs går utmärkt att spåra med.
Märker du skillnad på en innervägg i lättbetong mot osb+gips?
Även när du inte smeker väggen? :crysmile:
 
Absolut. Bor idag i ett trähus och det är skillnad :D
 
X xLnT skrev:
Vanlig handöverfräs går utmärkt att spåra med.
Märker du skillnad på en innervägg i lättbetong mot osb+gips?
Även när du inte smeker väggen? :crysmile:
Dammar inte det väldigt med en fräs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.