Hej!

Funderar på att skaffa ett elverk så att jag kan driva vedpanna de gånger då strömmen går.

Frågan är hur "ren" el som en moderna panna kräver? Krävs det ett inverter-elverk
Pannan jag har är en Effecta Lambda 60 kW (2011).

Någon som har liknande/samma panna och kopplat till elverk och vill dela med sig av erfarenheter?

/gårdsnissen
 
Varför skulle det krävas ett inverterelverk. Desom har sämst elkvalite i det hänseendet är nog billiga inverterelverk med ”modifierad sinus” dvs fyrkantsvåg. En hederlig generator har sinus.
 
Vet inte om det krävs inverter-elverk. Det som sades när jag snackade med säljare var att inverter-elverk var lämpligt för att driva känslig elektronik (huruvida pannan har känslig elektronik vet jag inte... därav frågan på forumet). Kanske ett "vanligt" elverk är bättre än ett dåligt inverter-elverk och mer än bra nog. Jag kollade tex på dessa två:
https://www.swedol.se/honda-eu10i-elverk.html
https://www.swedol.se/elverk-2200w-bensin-glendale.html

Prisskillnaden är ju markant så duger det billigare elverk så är det inte negativt.
 
Ett alternativ är att köpa en 12v-230v omvandlare av bättre kvalite med ren sinus, 12v-batteri, 12v batteriladdare och valfritt elverk.

Batteri och omvandlare kan sen användas till cirkpump när eldningen är färdig.
 
Menar du att driva cirkpump med typ bilbatteri (via omvandlare) - men när värmen är slut i tankarna kunna elda med hjälp av elverk. Bilbatteriet laddas från elverket när man ändå har det igång?
På det viset borde man i princip kunna värma huset så länge man har soppa till elverket.
 
Vi behöver veta mer om din anläggning. Du har väl minst 1 cirk-pump i systemet och motordriven shunt och reglerelektronik för detta. Eldar du med ved eller har du pelletsbrännare? Allt kräver el så du måste dimensionera för detta. Om du vill hålla liv i detta några dagar vid strömavbrott duger inte någon 12v omvandlare, sedan har du väl TV, dator, kyl-frys och några lampor.
 
Redigerat:
Där sitter 1 cirk-pump (Danfoss/Grundfoss?), motordriven shunt (Reglermotor EMB 162) och styrenhet för det (Danfoss ECL Comfort 100). Det är enbart vedeldning.

Min tanke var primärt att kunna få värme i huset. Dator och TV är sekundärt, däremot dricksvattenpumpen är ju bra att kunna driva. Frys och kyl är ju trevligt men inte kritiskt (typiskt går ju strömmen på vintern när det är kallt och rör m.m. kan frysa sönder. Vi har frysen i ett uthus så då är det ett mindre problem).
 
G gårdsnissen skrev:
Där sitter 1 cirk-pump (Danfoss/Grundfoss?), motordriven shunt (Reglermotor EMB 162) och styrenhet för det (Danfoss ECL Comfort 100). Det är enbart vedeldning.

Min tanke var primärt att kunna få värme i huset. Dator och TV är sekundärt, däremot dricksvattenpumpen är ju bra att kunna driva. Frys och kyl är ju trevligt men inte kritiskt (typiskt går ju strömmen på vintern när det är kallt och rör m.m. kan frysa sönder. Vi har frysen i ett uthus så då är det ett mindre problem).
Är det 3-fasmotor på pumpen och är den fast ansluten, blir det lite krångligare, men det går att ordna med 3-fasuttag på väggen i pumprummet och stickpropp på kabeln till pumpen, men då före pumpautomatiken, sedan behövs också 3-fas elverk. Någon kommer säkert att säga att det finns omvandlare för 1-fas 230v till 3-fas 230v och D-koppling, men det blir lite av tårta på tårta. Det bästa är om du skaffar ett 3-fas elverk, då kan du koppla lite som du vill.
 
Pumpen är 1-fas och sitter på en stickpropp så det borde underlätta (?).
 
Det har väl inte installerats några trefaskumpar i villor de senaste 40åren. Visserligen håller de länge. Men man kan nog förutsätta att det är enfas om inte annat sägs.
 
Jag fick ide`n till min nödströmförsörjning när jag besökte ett smidesföretag utanför Stockholm för några år sedan, där hade man kastat ut ett elverk i skrotcontainern, vid fråga fick jag svaret, ta skiten det är trasigt. Det var trasigt, snörstartens trissa var i bitar, startmotorns kuggar kunde inte greppa startkransen och kabel bakom tändningslåset var av. Det var ju enkelt fixat. Det här elverket liknade Glendale-verket du länkat till, med skillnad att det var 3-fasigt 400v och med 3-enfasuttag och 1,
3-fasigt i norskt utförande, alltså 3-fas 220 v men det var enkelt att byta till svensk standard. Sedan bytte jag pannans och pelletsbrännarens fasta anslutning till ansl. m. stickpropp. Bytte även till stickpropp på 3 cirk-pumpar och regler automatik. En sak att lägga märke till är att ingenstans får finnas någon anslutning gemensam med husets elsystem, inte ens nolla eller skyddsjord. Det egna elsystemet måste vara helt fristående. Sedan slog jag ner 3st. jordspett på ett fuktigt ställe på tomten. Dessa band jag ihop med 10 mm 2, jordlina. Det övriga blev skarvsladdar.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Ok, så när strömmen går - då drar du ur sladden till panna+pumpar etc (mao kopplar ur dem från det fasta nätet), pluggar in stickpropparna i uttag från elverket istället och så kör du systemet från det istället.
Jag skulle i princip kunna göra likadant (vattenpumpen står dessutom nära pannrummet).
Har du testat det med pannan och det fungerar utan strul? Lite orolig för den "moderna" pannan som jag har - hur känslig den är för ström-spikar e.d. Får nog kolla med Effecta om det har erfarenhet.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har väl inte installerats några trefaskumpar i villor de senaste 40åren. Visserligen håller de länge. Men man kan nog förutsätta att det är enfas om inte annat sägs.
Det var vattenpumpen jag syftade på.
 
G gårdsnissen skrev:
Ok, så när strömmen går - då drar du ur sladden till panna+pumpar etc (mao kopplar ur dem från det fasta nätet), pluggar in stickpropparna i uttag från elverket istället och så kör du systemet från det istället.
Jag skulle i princip kunna göra likadant (vattenpumpen står dessutom nära pannrummet).
Har du testat det med pannan och det fungerar utan strul? Lite orolig för den "moderna" pannan som jag har - hur känslig den är för ström-spikar e.d. Får nog kolla med Effecta om det har erfarenhet.
Grundlig test har gjorts. Panna med tillbehör inkopplat, TV, dator och mobilladdare. och några lågenergilampor.Testen utföll med belåtenhet.
 
Gött - kan dator och TV köras så borde pannan också funka.
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.