En annan tanke jag haft är om man skulle köra delentrepenad istället?

Dvs ta in elektriker, VVS samt plattsättare och sköta snickeri/måleri själv.

Tror inte varesig elektriker eller VVSare är speciellt svårt att reda ut men jag vet inte hur plattsättare ställer sig då dessa oftast arbetare på "totalentrepenad" firmorna?
 
Badrumsfirmorna verkar i huvudsak köra totalentreprenad. Ett skäl kan vara att en av anledningarna till att badrum blir dyra, är att det är relativt många arbetsmoment, som vart och ett tar kort tid. Det ger att ställkostnader, i form av restid, bära in och ut verktyg material osv, nästa blir mer än själva arbetet. Dessutom gör ju den här "snuttifieringen" att det kan vara svårt att fylla hela dagar, beläggningen i form av debiterbara timmar blir låg. Då är det lättare för firmorna att räkna enligt principen "de närmaste 3 månaderna kan vi bygga 10 badrum, hur mycket måste vi då få in per badrum".

Jag tror att en seriös badrumsfirma vill gärna ha kontroll på hela processen. De kan inte lägga ett godkänt tätskikt på ett underlag som de inte vet hur det är utfört.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Scrollat igenom 10 sidor utan att hitta den? Ligger den i någon annan forums del @BirgitS ? :)
Förlåt, det kan ju också vara i kommentarerna till en artikel om badrum förstås.

Inga kommentarer till artikeln https://www.byggahus.se/badrum/tid-bygga-badrum men den länkar till några trådar och artiklar som kan vara relevanta. Här har jag länkat till några trådar på en fråga om pris: https://www.byggahus.se/forum/threads/prishjaelp.298491/#post-2749323

En annan tråd på temat:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-badrum-fran-scratch-kostnad.301068/
 
Det ligger mycket i det du säger!

Men om man river ut det nuvarande själv och ändrar de saker rent byggtekniskt som ska göras, tex river nuvarande väggen mot sovrummet, bygger nischhörnet etc., förstärker upp, river upp golv så är det inget som döljs (alltså fullt besiktningsbart av hantverkare) och sedan hittar en firma som kör på timmar istället för fastpris så bör ju totalkostnaden minska en hel del?
 
Kan även tilläggas att min sambo är föräldraledig fram till januari och sedan är jag det. Så att hålla koll på att den fakturerade tiden verkligen stämmer är inga större bekymmer.

Och ja, jag är kritisk till hantverkare! :rolleyes:
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt, det kan ju också vara i kommentarerna till en artikel om badrum förstås.

Inga kommentarer till artikeln [länk] men den länkar till några trådar och artiklar som kan vara relevanta. Här har jag länkat till några trådar på en fråga om pris: [länk]

En annan tråd på temat:
[länk]
Får ta och kika igenom de trådarna ikväll :)
 
J Jarlsgård skrev:
Det ligger mycket i det du säger!

Men om man river ut det nuvarande själv och ändrar de saker rent byggtekniskt som ska göras, tex river nuvarande väggen mot sovrummet, bygger nischhörnet etc., förstärker upp, river upp golv så är det inget som döljs (alltså fullt besiktningsbart av hantverkare) och sedan hittar en firma som kör på timmar istället för fastpris så bör ju totalkostnaden minska en hel del?
Spontant tror jag det är lättare att hitta någon villig att köra på timmar, ("Tror, då jag främst har erfarenhet av annat än badrum") särskilt om du gjort ett gediget förarbete. Något du verkar ha gjort, eller planerat att göra, genom att riva upp och ha koll på förutsättningarna. På timmar blir det flexibilitet, visst kan det bli dyrare än med fast pris, men ofta billigare då byggarna måste ta höjd för överraskningar med fast pris = mer marginaler.

MEN: du ska naturligtvis se till att logga alla timmar de är där och arbetar, be dom att flagga om något moment springer iväg över ett visst antal timmar, OCH skriva ett bra avtal. Finns standardavtal att ladda ner och skriva under, alla seriösa firmor skriver under.
 
Ja det är den biten jag tänkte undersöka nu.

Dels för att jag har en kontakt som är elektriker men sen har vi ju även tänkt byta värmepannan nu i högst och då funderade jag då att kolla med dem ev samordna så de även utför rördragningen av tappvatten. Avlopp kopplar man ju lätt själv :)

Att snickra är ju inga bekymmer att göra själv heller. Så ett företag som sköter tätskikt/ytskikt/montering hade varit idealiskt. Om de har lite invändningar så kan de även få sätta väggips+plyfa så de vet att allt är ok bakom (enligt reglerna) och då utföra det arbetet på timmar. River man själv så gör man ju en "egen" besiktning så sannolikheten av att det skulle komma överraskningar ser jag som minimala :)
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Jag har nu fått kontakt med ett företag som kan tänka sig flyt/tätskikt/ytskikt.. Eller ja jag har pratat med de vid 1 tillfälle men inte hört av dem igen (pratade med dem i förra veckan) så ska eventuellt ringa i nästa vecka. Beror lite på vad budet blir från verkstaden då sambon råkade tanka bensin i vår diesel:sweat:
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag har nu fått kontakt med ett företag som kan tänka sig flyt/tätskikt/ytskikt.. Eller ja jag har pratat med de vid 1 tillfälle men inte hört av dem igen (pratade med dem i förra veckan) så ska eventuellt ringa i nästa vecka. Beror lite på vad budet blir från verkstaden då sambon råkade tanka bensin i vår diesel:sweat:
Hoppsan, inte så kul! Alltid enklare när det är tvärt om, bensin i dieselbil kan bli dyyyyrt. Jag håller tummarna för att det löser sig.
 
Fått besked från verkstaden. 4k för arbetet + tillkommande bränsle ~200kr, sen 800kr för bensinen o till sist 1500kr för bärgning.. Så en slutnota på typ 6500kr :sweat: men ändå billigare än jag hade räknat med!
 
Haha, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser denna tråden.

Nu har snart ett år gått sen trådstart och det enda som skett är tja, ingenting.

Offerter togs ju som sagt in, av 5 kontaktade firmor som var här så hade 2st vänligheten att återkomma.

Båda dessa ratades.

Nu har jag gått på föräldraledighet och har tänkt plocka upp facklan på nytt, för nu är jag dels trött på att inte badrummet är gjort men även på att halva garaget upptas av badrumsgrejer :sweat:

Tanken som nu är att det SKA stå klart till påsk. Hur? Vet inte.

Kommer kontakta 2 firmor nu efter nyår med tanken att de ska flyta+tätskikta+kakla. Får se vad beskedet blir där!

VVS har jag även tänkt leja bort precis som elen. På vvs sidan tänkte jag anlita samma firma som satte in vår LVVP då jag var väldigt nöjd med allt från deras sida, kan hända att se får göra delar av elen också :)

Summa summarum är i vilket fall att snart får det dras igång! Så förhoppningsvis kan jag snart ge er något matigt här :crysmile:
 
Nu är det efter nyår och mitt löfte till mig själv om att kontakta 2 firmor har gjorts. Den ena var hos oss igår och den andra kommer imorgon.

Fick väldigt gott intryck av han som var hos mig igår och jag skulle få en riktig specad offert imorgon troligtvis! Han kunde även köra delentrepenad och dessutom på timmar så det kändes lovande!! :)

Hoppas nog mest på den firman faktiskt och förhoppningarna att komma igång med badrummet om någon månad känns inte som en oändlighet bort längre!

Håller även på o kollar på att sätta in ett större takfönster, känns som en liten summa i sammanhanget men som gjort rätt mycket på utrymmet. Lägger in en bild på tänkt storlek (mellan de små tejpvinklarna)

Öppet takfönster i snedtak med markerade hörn för förväntad större fönsterstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tycker ni? Värt extrakostnaden på ca 7k för att få in ett 94x118 fönster ist för nuvarande 66x78?
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Nu är det efter nyår och mitt löfte till mig själv om att kontakta 2 firmor har gjorts. Den ena var hos oss igår och den andra kommer imorgon.

Fick väldigt gott intryck av han som var hos mig igår och jag skulle få en riktig specad offert imorgon troligtvis! Han kunde även köra delentrepenad och dessutom på timmar så det kändes lovande!! :)

Hoppas nog mest på den firman faktiskt och förhoppningarna att komma igång med badrummet om någon månad känns inte som en oändlighet bort längre!

Håller även på o kollar på att sätta in ett större takfönster, känns som en liten summa i sammanhanget men som gjort rätt mycket på utrymmet. Lägger in en bild på tänkt storlek (mellan de små tejpvinklarna)

[bild]

Vad tycker ni? Värt extrakostnaden på ca 7k för att få in ett 94x118 fönster ist för nuvarande 66x78?
Jag tycker lätt att det är värt 7k, det kommer procentuellt bli en rejält större glasyta som kommer lyfta utrymmet rejält.

Kul att det verkar flyta in lite vettiga firmor med offerter, byggmarknaden har saktat ner så de bra firmorna börjar bli tillgängliga.
 
K kalle55 skrev:
Jag tycker lätt att det är värt 7k, det kommer procentuellt bli en rejält större glasyta som kommer lyfta utrymmet rejält.

Kul att det verkar flyta in lite vettiga firmor med offerter, byggmarknaden har saktat ner så de bra firmorna börjar bli tillgängliga.
Det var det vi kom fram till också, blir nästan ett helt glastak ju och jag behöver inte ens mucka med det bärande! :D dock väntar jag på att kommunen ska lämna något besked om vilka handlingar som krävs...
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.