Hej!

Tänkte lägga upp en tråd om vårat kommande bygge för dokumentation, bolla lite frågor och kanske inspirera någon.

Fakta:
Om oss: 2 vuxna och 2 små barn
Ort: Söder om Kalmar längs kusten, planlagt område med ca 10 nybyggda villor längs kusten.
Typ av hus: Lösvirke i vinkel byggt i egen regi med trästomme och träpanel. Ca 270m2 byggarea (inkl vidbyggt dubbelgarage).
Platta på mark (40 cm, 30 cm isolering) med golvvärme.
Isolering i väggarna 195+45. OSB+Gips på insidan.
Uppvärmning: Bergvärme med tillbyggd frikyla på tilluft.
Ventilation: FTX
VA:Kommunalt via samfällighetsförening.
Kalkylerad kostnad: 3,3miljoner, mycket egenarbete
Planerad byggstart: Januari
Planerad inflyttning: Augusti

Vi köpte tomten i början av November och fick bygglovsritningarna klara i mitten av november. Prel datum för beviljat bygglov är i mitten av december, byggstart (endast schakt) i januari så bygglovet hinner vinna laga kraft (4v).
Sätter grunden i mitten av januari.
Gjutning ska ske i slutet av januari.
Därefter stomresning i mitten av Februari, vi kör 2 man heltid fram till sommaren då det ska vara klart.

Fasadritningar
Arkitektritningar av en vinkelbyggd enplansvilla med träpanel och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av ett vinkelbyggt enfamiljshus med träfasad, från norr och öster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planlösning
Arkitektonisk planritning och sektioner av en framtida villa med data om rum och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karta
Byggritning av en tomt med markerade mått och nivåer för ett planerat bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En notering; Det som är inritat som "Växtrum" ska byggas ut ca 2m till så det blir ett fullisolerat uterum, men det blir en attefallstillbyggnad.

Kalkyl (tKr):
Tomt och anslutningavgifter (725 tKr)
  • Tomt: 405'
  • VA:100'
  • El: 30'
  • Byggel (ej kWh): 10'
  • Uppvärmning/Bergvärme: 145'
  • Fiber: 30'
Kommentar:
Troligen kommer bergvärmen bli något dyrare. VA anslutning kostar ca 92', men vi behöver köpa en pumpstation för ca 35' utöver detta, så den posten är lite under.


Grundläggning
~260m2 (320 tKr)
  • Schaktning:10'
  • Krossproduktuer inkl frakt:50'
  • Grundmaterial inkl golvvärme, vvs, betong i plattan:260'
Kommentar:
Schaktar och lägger allt under grunden samt sätter ut och lägger kantelement/isolering själv. Ca 30-40cm matjord överst (gammal åkermark med fin jord).
Tar in entreprenör för att lägga golvvärme samt armera+gjuta grunden.


Bostadshus (1'955 tKr)
  • Stomme (ytterpanel till gips):225'
  • Tak (takgips och uppåt):200'
  • Dörrar o fönster:225'
  • Förbrukning (spik, beslag etc): 30'
  • Elinstallation:75'
  • Badrum o tvättstuga:150'
  • Ventilation: 85'
  • Kök inkl vitvaror:150'
  • Kamin:50'
  • Färg /spackel (material) till ytskikt, inne+ute:60'
  • Golv (inkl flyspackling och kakel badrum):125'
  • Inhyrd snickare (1000h): 500'
  • Inhyrd målare/spackling: 50'
  • Inredning (typ elfa, inga skåp): 25'
Kommentar:
Stommen kommer vi få ner priset lite på via kontakter.
Elinstallation kommer delvis göras själv.
Mycket i badrum kommer göras själv, endast flytspackling lejs bort.
Ventilation görs själv med köpt ritning.
Kök blir troligen Ikea med andra vitvaror.
Inhyrd snickare är utbytt till bekant, så den kostnaden kommer halveras.


Övriga kostnader (165 tKr)
  • Lagfart:10'
  • Pantbrev: 60'
  • Bygglovshandlingar via arkitekt: 30'
  • Bygglovsavgifter, nybyggnadskarta samt utstakning: 35'
  • KA:30'
Oförutsett (150 tKr)
  • Oförutsett: 150'
TOTALT: 3'315 tKr


Så där har vi lite grundfakta.

Jag har några funderingar, tänkte börja med taket.
Innerväggen mellan de två vinklarna är bärande och jag tänker mig att takstolarna på östra delen fortsätter hela vägen. En bild på stående reglar samt bärande innervägg:
3D-modell av en husstomme i lösvirke med beteckningarna "VÄSTRA" och "ÖSTRA" som visar takstolar och bärande innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där takstolarna från väster hamnar i vinkeln kapar man bara utsticket (taksprånget) på takstolarna i öster. Ska man då sätta den takstol som möter dessa dikt an eller en liten bit ifrån? Sätter man den dikt an hamnar taksprånget fel i i hörnan. Går såklart att lösa med att kapa utsticket. Hur brukar man göra i innerhörnor om man har öppet i takfoten?
Jag har tänkt bygga egna små taktstolar upp på andra vinkelns tak, ovanpå råsponten.
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 6 till
  • Laddar…
Trevligt att du delar med dig.:) Kommer följa tråden. Lycka till!
 
Bygglovet godkänt 4-november, totalt 7 arbetsdagar tog det för kommunen. Väldigt nöjd!
Nu väntar jag på att få det publicerat hos POIT så det vinner laga kraft. Kommunen har skickat in det, så nu är det bara att vänta.

Det som pågår just nu är detaljplanering (mm) av regelstommen så allt ska flyta på så bra som möjligt vid byggstart samt vid grundarbeten. Det är många saker att komma ihåg att lägga ner i grunden!
Vidare har jag beställt att grundmaterial samt bokat upp en snickare att hjälpa mig under hela byggtiden.
Just nu håller jag på med följande offerter : Reglar till stommen. Takstolar. Fönster.

Det blir sedan en tur till Rinkabyrör i mellandagarna för att köpa pumpstation (vi kommer ha tryckavopp), markduk, samt alla rör till grund och dagvattenhantering.

Planen som den ser ut idag är att börja med schakten i mellandagarna, lägga ner alla rör under schakten och sen börja fylla upp till underkant kantelement.
Sedan när bygglovet vunnit laga kraft så börjar vi ställa ut grunden och lägga i isolering, rör, golvvärme och armering (m.m).
Hoppas på milt väder och att plattan är gjuten innan januari är slut!
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Då var vi igång!

VI började schakta 29 november, så dagen innan åkte jag ner till Rinkaby rör och handlade på mig lite av varje för VA, markduk och lite el m.m som ligger utanför och under grunden. Det blev ett bra lass, notera att det även fick bli en säck rördelar i framsätet, så välpackat var det :)

En skåpbil och släpvagn fullastade med VA-rör, markduk och elmaterial för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag visste redan innan vi började schakta att det är väldigt fina markförhållanden med sand under jorden, vilket också stämde. Ca 30 cm jord och sen sand under det. Vi hittade max 10 stenar stora som en fotboll under hela schakten :)

Först drog vi av ca 5cm gräs, därefter all matjord och slutade gräva så fort vi nåde sanden. Blev en väldigt fin bädd som diffar ca 5cm i höjdled.

Schaktmaskiner i arbete på en tomt med avlägsnat matjord och synlig sandundergrund, omgivna av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schaktningsarbete vid uppförande av hus med grävmaskin, sandbäddar och grushögar i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schaktad byggarbetsplats med grävmaskin, högar av jord och avstängt område med avspärrningsband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi valde att använda dagvattenkassetter för att ta hand om dagvattnet, de rymmer 1,5 m3 + ett par m3 8-16 runt med, så det ska nog klara sig. Inga diken eller liknande finns runt tomten, så vi måste klara allt själva.

Grävmaskin vid schakt för VA-arbete med markduk och grus, synbar schaktad jord och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom det är sand så kunde jag handgräva för avloppsröret, det är nog inte så vanligt! Grävde ca 40m avlopps-grav på ett par timmar. Ingen sten.

Schaktad byggarbetsplats med synlig sandbädd och grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundschaktning av byggplats med synliga sandlager, markerade rörledningar och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppet är så kallat tryckavlopp, vilket betyder att vi samlar vårt avloppsvatten i en behållare på tomten, och sen pumpar detta vidare i en tryckledning. Vi använder oss av en Flygt compit 900 för detta vilken grävs ner på lämpligt djup.

Grävmaskin med skopa schaktar jord, synlig grävmaskinist och nyschaktad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av Flygt compit 900 avloppsbehållare i schaktad sandmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi jobbade lörd-tis, men mest halvdagar, och har även hunnit få ner dräneringsbrunnar, schakt mellan alla brunnar och schakt för kollektorslangarna som ska till bergvärmen.
 
Jag som trodde att jag skulle kunna uppdatera flera gånger i veckan.. Jo tjena..

Nu är grunden klar iallafall. Dagen efter sista bilden kom rörmockaren och la golvvärme så den blev klar ovanför isoleringen, sen kom gjutaren och la armeringen dagen efter det. Så nu väntar vi bara på att han ska ha tid att gjuta platan, vilket bör bli v.6

För att få lite tidsaspekt på det hela: Jag har gjort allt själv utom grävningen (gjorde all återfyllnad själv med lastare inkl makadam etc), VVS och armering. Tidsåtgång ca 3v för allt från orörd tomt till redo att gjuta.

Här kommer lite bilder i kronologisk ordning på vad som hänt sedan sist
Efter att schaktat av allt och lagt ner avloppsrör med rätt fall återfyllde jag och la markduk, dränrör, placerade ut inkommande el, vatten, fiber, rör för kollektorslangar samt massa elrör ut i olika riktningar för framtida bruk.

Därefter började jag fylla upp 16-32 makadam ca 20-25cm, följt av ca 10cm 8-16.
Byggarbetsplats med grunden klar, synlig makadam, rörinstallationer och en hjullastare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med grunden klar, synliga VVS-installationer, armeringsjärn och kantelement inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundarbete för husbygge med markarbeten, avloppsrör och kantelement utsatta på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


16-32 paddades först innan 8-16 lades på, men det blir som bekant ingen komprimering utan det är mest för att veta att det är gjort och få ner topparna i översta lagret.
Här har även bockarna för utsättning kommit upp, det blev trots allt totalt 10 hörn (varav 3 innerhörn).

Vädret har varit kanon hela januari, vi bygger söder om Kalmar så stormen Jan m.fl har inte stört oss

Efter att kämpat massa med underlaget (det blir inte så jämnt med bara hjullastare) så kunde jag börja ställa ut kantelement på 4-8 makadam.
Grundarbete med kantelement, makadam och avloppsrör på en byggarbetsplats under en klar dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tog lite längre tid än jag trodde, men huset är ju trots allt ca 95m i omkrets, så det blir ju endel.
Grundkonstruktion med isolering, rörarbete, och armering redo för betonggjutning på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När kantelementen var klara kunde vi sätta ut alla väggar noggrant och då dra fram exakt placering på VVS'en. Detta moment tog knappt 1 dag för 3 man.
Grundarbete för ett hus med lagt grus, rörinstallationer och kantelement, byggplats med maskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundarbete för hus med makadam, avloppsrör och kantelement, arbetsverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter (samma kväll) skulle jag isolera de 2 första lagrena med cellplast, för dagen efter skulle rörmokaren komma tillbaka och lägga varmvattnet över lager 2. Jag var klar vid 02:00.
Grund med makadam och installationsrör nattetid, kantelement och arbetsbelysning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person arbetar på husgrund med isolering och VVS i gryningen, byggarbetsplats med snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen därpå när varmvattnet var klart lade jag sista lagret och avslutade lite andra småjobb runt om innan jag åkte iväg på jobb (4v iväg som sjöman). Klar och hemma vid 04:30. Taxin hämtade mig vid 05:30. Tajming!

Nygrävd grund med isolering, rörinstallationer och armering redo för betonggjutning nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag ser det ut såhär, det är avstängningar utlagda för att vi ska få fallet under färdigt golv, och på så sätt slipa höga trösklar i badrum m.m. Även fall under bilarna med Purus Bolja i avloppet som oljeavstängning.

Nylagd armering med VVS-installationer för golvvärme klara på byggplats med vinterväder i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det som slår mig är hur mycket tid alla val och beslut tar. Att åka in till stan för att planera kök i ett par timmar gör att det inte blir så mycket tid över i slutändan. Förhoppningsvis kan vi kanske göra lite mer sådant på helger framöver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alnervik och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering:

Tyvärr har vi fått lite snö i Kalmar också, men till helgen ska det bli 5-6 plusgrader och regn så då förväntar jag mig att den försvinner så vi kan gjuta på måndag.

Under tiden har jag roat mig med att rita upp husets stomme så noga jag kan. Jag har valt att placera avväxlingen under hammarbandet på insidan då det är bäst för isoleringen och för att vi ska bygga stommen i ca 10m långa sektioner som reses. Därefter slås avväxlingen in och binder även ihop sektionerna då de skarvarna hamnar på andra ställen.

Kommentera gärna på ritningarna, om 2v ska vi börja resa huset (är planen).
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Kul projekt! Sitter och väntar på att dra igång vårt eget lösvirkesprojekt så det är superkul och se någon som ligger något halvår före så man kan ladda lite för sig själv och få lite ny input, lycka till
 
Spännande projekt. Ser välplanerat ut, skall följas! (y)

Kollade lite på stomritningen och man ser ju inga grava fel när man kollar på den, tror det är helt rätt att placera hammarbandet på insidan, så skall vi också göra.
 
Fantastiskt kul att följa, då jag själv går i byggtankar och blir då mentalt förberedd på de olika momenten :)
 
Spännande, detta följer vi! :)
 
Vad spännande (y)
Väcker många minnen till liv. Lycka till med ert projekt!
 
B Brolle85 skrev:
Kul projekt! Sitter och väntar på att dra igång vårt eget lösvirkesprojekt så det är superkul och se någon som ligger något halvår före så man kan ladda lite för sig själv och få lite ny input, lycka till
Vi snubblade in ganska hastigt på detta projekt. Det var pågång att bygga nytt men plötsligt så dök detta tillfälle upp att köpa denna tomt, sen har det gått i rasande fart. Lite drygt 2 månader tog det mellan köp och grunden var klar i stort sett.
Man inser nu när det verkligen är på allvar att man borde ha tänkt mer på alla detaljer man önskar att ha, för när det väl är igång får man hålla näsan ovanför vattenytan känns det som!



R ramafred skrev:
Spännande projekt. Ser välplanerat ut, skall följas! (y)

Kollade lite på stomritningen och man ser ju inga grava fel när man kollar på den, tror det är helt rätt att placera hammarbandet på insidan, så skall vi också göra.
Ja det känns bättre att få lasten på insidan av stommen samt att isoleringen hamnar utanför.

F frollic123 skrev:
Spännande, detta följer vi! :)
Tack!

R RoffeN skrev:
Vad spännande (y)
Väcker många minnen till liv. Lycka till med ert projekt!
Jo detta lär man minnas länge!
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Vi snubblade in ganska hastigt på detta projekt. Det var pågång att bygga nytt men plötsligt så dök detta tillfälle upp att köpa denna tomt, sen har det gått i rasande fart. Lite drygt 2 månader tog det mellan köp och grunden var klar i stort sett.
Man inser nu när det verkligen är på allvar att man borde ha tänkt mer på alla detaljer man önskar att ha, för när det väl är igång får man hålla näsan ovanför vattenytan känns det som!





Ja det känns bättre att få lasten på insidan av stommen samt att isoleringen hamnar utanför.



Tack!



Jo detta lär man minnas länge!
Ja vi byggde för 11 år sedan första gången och då gick det nog lite fort sen visste vi ju inte så mycket om vad vi ville ha, unga och naiva, nu när vi är i startgroparna igen så lägger vi mycket tid på att leta och diskutera olika saker hela tiden, återstår att se om det är bättre eller om vi nästan är trötta på projektet innan det startar:crysmile:
 
Shit vad alla idag bygger fort, känns som man tävlar om vem som kan bygga fortast.
Varför är det så viktigt?

Vi köpte vår tomt -11 och har precis fått det tätt.
 
X xLnT skrev:
Shit vad alla idag bygger fort, känns som man tävlar om vem som kan bygga fortast.
Varför är det så viktigt?

Vi köpte vår tomt -11 och har precis fått det tätt.
Jag kan ju bara svara för vår del:
Vi bor i ett hus med 2 barn inne i Kalmar (normalvilla kostar 2,5 milj och uppåt) och kommer sälja det huset efter halva byggtiden, och således ha ca 3-4 månader på oss att färdigställa och sedan flytta in. Att det måste gå fort beror helt enkelt på det ekonomiska. Vi kan inte stå med två boenden i åratal, och även om man inte har två boenden så har alla med "vanlig" ekonomi ganska stora byggkrediter, och jag ser ingen mening med att ha dem längre än nödvändigt.

Vi kommer ha ca 7-8 månader från att vi satte spaden i marken till vi är klara, vilket är en ganska normal tid för ett lösvirke.
Dessutom är det ju väldiga risker med att t.ex inte få huset tätt så fort som möjligt. Ju fortare, ju bättre, bara man inte tummar på kvalitén såklart.
 
  • Gilla
villeg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.