Hej,

Jag och frugan är i husköpar-svängen och kikar då på ett hus där det står platta på mark vilket gör en lite skeptisk.

Grunden beskrivs som nedan av besiktningsmannen:
Betongplatta på mark med underliggande isolering med inbyggd värmeslinga i kanten på plattan


Jag har fått ut den tekniska beskrivningen från kommunen och där kan man läsa nedan. Schematisk ritning som visar konstruktionen av ett bjälklag direkt på mark med isolering samt mellan- och översta bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betyder detta då att det ligger cellplast först och sedan en platta?
Hur pass bekväm kan man känna sig med en konstruktion av denna typ?

Mvh
 
Rickard.
Friggolit under betong ät byggnorm gällande isolerade betongplattor idag så det är inget bekymmer. Däremot kanske man inte bör vänta sig golvvarmt då 60mm inte är speciellt tjockt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Friggolit under betong ät byggnorm gällande isolerade betongplattor idag så det är inget bekymmer. Däremot kanske man inte bör vänta sig golvvarmt då 60mm inte är speciellt tjockt.
Huset är byggt 77, skiljer sig normen där jämfört med hur det är idag?
Det är främst risker kring fukt som gör mig avig.
 
idag lägger de nog minst 200mm frigolit under btg

t
 
Framgår det att isoleringen är under betongen?
 
Rickard.
F fettstl skrev:
Huset är byggt 77, skiljer sig normen där jämfört med hur det är idag?
Det är främst risker kring fukt som gör mig avig.
Största skillnaden är väl att idag använder man mer friggo, minst 300mm där jag bor. Fukt problem kommer inte uppstå pga isolering i plattan utan på grund av ev dålig dräneringn/avrinning. Är isoleingen ovanför plattan är det lite mer att tänka på
 
jag byggde 1980 och har frigoliten ovanpå plattan och grannen byggde 81 och har frigoliten under plattan (samma husfirma)
jag är lite tvivlande till att de la frigoliten under 77

t
 
D Daniel 109 skrev:
Framgår det att isoleringen är under betongen?
Nja, inte mer än vad som står i besiktningsprotokollet.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Största skillnaden är väl att idag använder man mer friggo, minst 300mm där jag bor. Fukt problem kommer inte uppstå pga isolering i plattan utan på grund av ev dålig dräneringn/avrinning. Är isoleingen ovanför plattan är det lite mer att tänka på
Dränering står det såhär om, har ingen vidare kunskap om detta.
Text om dränering med specifikationer av dräneringslager och PVC-rör runt hus på en suddig skärmdump.
 
T tergo skrev:
jag byggde 1980 och har frigoliten ovanpå plattan och grannen byggde 81 och har frigoliten under plattan (samma husfirma)
jag är lite tvivlande till att de la frigoliten under 77

t
Som jag har läst och förstått så är det stor risk att man får riva upp hela golvet om inte isoleringen ligger underst och om det vill sig illa. Men det är från fall till fall kanske?
 
J
F fettstl skrev:
med inbyggd värmeslinga i kanten på plattan
Vilket fabrikat på huset , på 70 talet var det några som la en EL-slinga i ytterkant på plattan för att motverka att kylan kom in en bit på golvet , sen ligger nog plattans ytterkant ovan jord , även det var brukligt då
 
F fettstl skrev:
Som jag har läst och förstått så är det stor risk att man får riva upp hela golvet om inte isoleringen ligger underst och om det vill sig illa. Men det är från fall till fall kanske?
jag har själv haft uppe både spånplattor o frigoliten i hall o köksgolvet på grund knirr i spånplattorna, efter ca 20-25 år är betongen var torr o fin
t
 
Jag tycker inte det går att läsa ut entydigt av den tekniska beskrivningen hur betong och cellplast ligger i förhållande till varandra. Principen brukar vara att det som finns underst nämns först, alltså 80 mm betong. Jämför med uppgifterna för de andra bjälklagen. Å andra sidan, stålglättning är inte så viktigt om det ska läggas cellplast ovanpå. Jag tror nog ändå att betongen ligger underst. I så fall är det en potentiell riskkonstruktion som kan hanteras men bra att slippa.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Jag hade gissat att den cellplasten ligger ovan betongen. Verkar konstigt att ha olika ordning på grunden jämfört med mellanbjälklaget tycker jag.

Men det borde vara lätt att kolla? Eller fråga nuvarande ägare?
 
finns där ett golv med plastmatta så är det bara att knacka med knogarna då hör man om det är spånplatta eller betong
det kan vara att där är betong golv i tvättstuga o badrum sen spånplatta i resten av rummen
t
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.