Elektrikern ska i veckan sätta downlights i badrummet. Och jag måste lämna förslag på placering av dem.

Det är ett rätt litet badrum på 1,8x1,6. I det ryms en dusch, handfat och toalett. Jag har skissat lite på placeringar och här är en som jag tror är bäst.

Vad tror ni? Är det helt galet?
 
  • Skiss av ett litet badrum med föreslagna platser för downlights markerade med röda prickar över dusch och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis samma håller vi på med nu. Jag hade själv skissat upp liknande, men bad ändå elektrikern om förslag då det är dom som kan.
Tex ville de inte sätta spot så nära duschutrymmet utan istället sprida ut dem.
Så mitt tips är att höra med elektrikern!
 
  • Gilla
Kristopher
  • Laddar…
Om ni ska ha takdusch så rekommenderar jag att flytta ut spotten i duschen något. Annars speglas ljuset mot takduschens "tallrik" vilket ger en stor rund prick i taket.. Väldigt störande!
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Absolut Inte rakt ovanför i duschen, kroppen ger en tråkig skuggeffekt
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Det räcker med två stycken i det lilla badrummet!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Belysning ovanför spegeln bör vara nära spegeln så att man får ljuset mellan spegeln och ansiktet även när man lutar sig något framåt. Med din föreslagna placering är det risk för att spotten hamnar ovanför eller bakom huvudet och då hamnar ansiktet i skugga.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Har 2 symetriskt placerade i taket på 2.10x160 och sen över/under spegelskåp, känns väldigt lagom.
Kan ta bilder om så önskas.
 
  • Gilla
Kristopher
  • Laddar…
Elektrikern säger att det är bra med fyra lampor i fyrkant. Men om ni säger att det är tillräckligt med två? En vid spegeln och en vid wc-stolen. Vill elektrikern bara tjäna pengar på att montera fler lampor än vad som behövs?
 
Isakare Isakare skrev:
Kan ta bilder om så önskas.
Gärna =)
 
Rickard.
K Kristopher skrev:
Elektrikern säger att det är bra med fyra lampor i fyrkant. Men om ni säger att det är tillräckligt med två? En vid spegeln och en vid wc-stolen. Vill elektrikern bara tjäna pengar på att montera fler lampor än vad som behövs?
Oj det var lite aggressivt, kan vara så enkelt att han tycker olika än folk här. Du är kunden så du bestämmer såklart hur du vill ha det. Han rekommender nog bara det han tror skulle bli bäst.
 
Jag har 4 spotar i ett badrum på 1,5x3 meter, och jag använder aldrig två av dem ... :)

Har två över spegeln som går på närvarosensor, och de är de enda som används ....
 
  • Gilla
Kristopher
  • Laddar…
BirgitS
Hide-a-lite har en guide på sin webbplats och i den rekommenderar de en spot per 1,5 kvm golvyta, så med ca 3 kvm som i ditt fall bör det räcka med 2. Gäller förstås att det är spottar som sprider ljuset en del och inte bara skickar ut en smal ljusstråle.
 
  • Gilla
Kristopher
  • Laddar…
Hide a lite, exakt modell vet jag inte.
Svårt att fota.
Modern duschhörn med glasdörr och stor takdusch, vita kaklade väggar och Hide a lite taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit oinredd innertak med en taklampa från Hide a lite och kakelväggar i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern badrumsinteriör med dusch, handfat och toalett, översiktlig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Badrum med vita kakelväggar, duschhörna och takinfällda spotlights, en tänd och en släckt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kristopher
  • Laddar…
Tusen tack för alla inputs. Här kommer en ny skiss. Skulle den här vara bättre? Jag har redan annan belysning från spegeln de är markerade som blåa i bilden.
 
  • Skiss av badrum med markerad dusch, WC och handfat inklusive blå markeringar för spegelbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kristopher skrev:
Tusen tack för alla inputs. Här kommer en ny skiss. Skulle den här vara bättre? Jag har redan annan belysning från spegeln de är markerade som blåa i bilden.
Håller med elektrikern! Varför snåla, sätt in dimmer också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.