Man kan ju undra varför så få villor/radhus har en egen cykelställ eller cykelpollare. När jag började leta efter en var hittade jag en anledning för detta: priset. Det vanliga priset på en enda cykelpollare brukar ligga mellan 1500 och 1900 kr exkl. moms. Jag kan inte bedöma i vilken utsträckning det priset har något med tillverkningskostnader att göra eller om det beror mer på att cykelpollare (samt andra utemöbler för offentlig miljö) köps mest av kommuner, men att det ligger så högt gör det säkert oattraktivt för de flesta privatpersoner.

Om man (som jag) ändå blir förtjust i en cykelpollare (bild nedan) och vill absolut ha den, så stödjer man snart på ytterligare ett faktum som gör det inte bara oattraktivt utan t.o.m omöjligt för privatpersoner att köpa cykelpollare: tillverkarna brukar inte sälja till privatpersoner, helt enkelt.

Men jag ger inte upp så lätt och så var tillverkaren beredd att göra ett undantag och leverera en cykelpollare till mig i alla fall. - Fast till samma frakt- och emballagekostnader som om det handlade om 20 stycken: ca.1100 kr, och jag misstänker att denna siffra är utan moms! Nu är vi alltså på 1645 kr + 1100 kr = 2745 kr + moms.

Även en galning som jag har sina gränser: det är för mycket att betala för en bit metall där man låser fast två cyklar.

Men, som sagt, jag är inte en som lätt ger upp. Men först tar vi en paus och tittar lite på den fina cykelpollaren...

ab51599670423322de7e4b490c8fdd449b773d4d.jpeg

Visst är den fin? - Ja, det finns andra fina och jag skulle kunna skriva ett helt inlägg bara om dem fina (och praktiska cykelställ och cykelpollare som finns men som sällan syns i våra städer), men just nu vill jag bara skriva om den här eftersom jag undrar: kanske det finns några andra i Göteborgsomrade som kan tänka sig installera en sådan hemma. Om vi i så fall delar på frakt- och emballagekostnaderna så blir priset ... hm, ska jag verkligen skriva "acceptabelt"? I alla fall blir det så att jag skulle betala det.

Tänk bara: en sådan cykelpollare har du för livet!

Hör av dig om du är intresserad.
 
Åsa Lund
Hur långt är det till tillverkaren?
Blidsbergs mekaniska t ex, har de några snygga ställ?
Weland stål?
Kolla var de finns och om de har fabriksförsäljning
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kolla var de finns och om de har fabriksförsäljning
Jag frågade dem om man kan hämta och det kan man men det var för långt bort. Om jag åker omkring i flera timmar kan jag lika väl betala dem galna fraktkostnaderna...

Ja, Bildsbergs mekaniska har också snygga cykelställ men gissar att det är samma med fraktkostnaderna. Om de säljer överhuvudtaget. Eller ver du något mer?
 
JanneJanne123
Ett alternativ är ju att kolla om det finns någon byggahusare på orten som mot en flaska vin kan hämta pollaren och skicka den med ett lite mer ekonomiskt fraktsätt?
 
K
Ser inte riktigt poängen utöver att de är snygga. Vill du låsa fast cykeln när du inte kör in den i förrådet?

Själv har jag ett cykelställ för 5 cyklar brevid varandra. Kanske inte lika snyggt men jag slipper fälla ner stödet.

8168ecd2893843459ef22a22de4e34cf
 
Jag hade hört med en mekanisk verkstad av något slag för att få en prisuppskattning för vad en sådan kan kosta att tillverka. Finns det något företag i närheten som sysslar med vattenskärning?

Det är ingen speciellt avancerad form, en bit plattjärn som är vattenskuren, svetsad på en bottenplatta med fyra hål och sedan ivägskickad på galvning.

Fast det är klart, ska de bara tillverka en så lär väl kostnaden springa iväg.
 
Ta med bilden till en lokal mekanisk verkstad och fråga. Man ska spendera pengar för snygga saker. Jag tycker stället är väldigt snyggt. Tänk vad roligt att på morgonen hämta cykeln vid ett sådant cykelsträll i ställe för ett som i förra inlägg.
Kör på!
 
D
K Kallebo skrev:
Ser inte riktigt poängen utöver att de är snygga. Vill du låsa fast cykeln när du inte kör in den i förrådet?

Själv har jag ett cykelställ för 5 cyklar brevid varandra. Kanske inte lika snyggt men jag slipper fälla ner stödet.

[bild]
En nackdel är ju att man inte kan låsa fast ramen, vilket går i pollare.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Jag skulle tala med något företag som laserskär delar åt industrin och fråga vad det kostar att få delarna skurna. Sedan skulle jag svetsa ihop och skicka till förzinkning.

Annars skulle det ju vara häftigt om man kunde få tag på en hejarsmidd mantågsstötta från något skrotat fartyg. Eller gjutjärnspelaren från en skrotad degmaskin. Sådant dyker upp ibland.......

Fast egentligen behöver du en friggebod. Cyklar skall stå under tak så håller de längre.
Vill man låsa fast den kan man bygga in något kraftigt järnbeslag eller helt enkelt ha ett lastbilssvänghjul liggande på golvet med en meter kätting. Ingen cykeltjuv vill släpa på ett 45 kilos svänghjul i ändan på en grov kärring. Kostar cirka 300 kronor på skroten för svänghjulet. Kapar man av kuggkransen så ligger det bra på golvet utan vassa kanter.
 
Jag fick en ide!

Har du tittat på kommunens snöavstjälpningsplats?

Cykelpollare kan ju ibland försvinna med plogningen så med tur kan du hitta någon som är bortkrökt men går att rikta.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
slipper fälla ner stödet.
Ja, det är verkligen den enda saken man kan använda denna slags cykelställ till. Att framhjulet ibland blir ljte krum kan man väl leva med... Enligt mig borde tillverkningen av sådana cykelställ förbjudas ;-)

Och vad roliga förslag om alternativa sätt att skaffa cykelpollare! Tack för alla idéer.

Självklart är det bättre om cyklarna inte står i regnet. Vi har dem under tak men det saknas ett bra sätt att låsa fast dem.
 
Redigerat:
Nu är klockan lite mkt men jag kan inte sova... Är det någon annan som tycker att det där cykelstället ser ut som en jätte har stuckit ned sin stekspade i backen med skaftet nedåt? :)
 
T tobbbias skrev:
Är det någon annan som tycker att det där cykelstället ser ut som en jätte har stuckit ned sin stekspade i backen med skaftet nedåt? :)
Ja, inte är det vackert inte.
Jag ställer mycket hellre in cykeln i ett garage eller förråd, så är den torr och fin i morgon.
Och rostar säkert mycket mindre.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Åsa Lund
Och så fryser varken låset eller växlarna fast...
Undertecknad fick GÅ till jobbet i fredags
Ganska skön promenad
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.