Idag kan vi checka av läggning av golvet :) I övrigt inte mycket nytt att rapportera, det gick ungefär som igår. Lite bökigt att sågen a.k.a. vattenspridaren frös ihop mellan sågningarna men annars rullade det på fint.

Nu har vi på schemat, mer eller mindre parallellt:
-Måla färdig fönster
-Foga golvet
-Sätta sista kakelraderna

Har även börjat fundera på om vi inte skulle göra resten av VVSen själv också. Hade tänkt ta hit röris på besök då vi inte ägnat oss åt just kopplandet tidigare. Men det verkar ju kul och rummet har både tätskikt och golvbrunn :)

Olagt klinkergolv med några verktyg och en del täckta ytor under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inpassning av sågade bitar torrt och...

Nylagt sexkantigt kakelgolv och vitkaklade väggar i ett badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... färdigt!
 
  • Gilla
artesuave och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Det finns ingen rörmokare i världen som är i närheten av din nivå på precision med detaljer. Du hade nog retat dig på sneda rör i all framtid
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
Rörkrökning är enkelt. Kan man ju dessutom göra om om det blir fel på nån böj.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det finns ingen rörmokare i världen som är i närheten av din nivå på precision med detaljer. Du hade nog retat dig på sneda rör i all framtid
Det är mest dolt så inte så jättemycket att sätta snett. Men visst, skulle duschsetet hamnat med en cm lutning relativt fogen hade vi blivit lite knäckta :)
 
  • Gilla
April Skies
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Rörkrökning är enkelt. Kan man ju dessutom göra om om det blir fel på nån böj.
Det är bara dold rördragning med RiR så inte så mycket att kröka. Det handlar om att blandarfäste och dusch, väggbricka med toaanslitning, anslutning inbyggnadsblandare samt att bygga en fördelare i kommoden.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Sedan sist har vi gjort lite smått och gott med badrummet på vardagskvällarna:

-Fönsterinfattningen har fått en omgång linoljefärg, en strykning kvar.
-Kaklat nedre remsan på en långvägg.
-Fogat golvet. Det blev en ljusgrå klinkerfog.
-Gjort ritning på spegeln.
-Gjort färdigt CAD-underlag för kommoden och skickat offertförfrågan. Det blir antagligen från samma ställe som gjorde garderoberna i sovrummet, och i samma stuk.

Håller även på att planera glasvägg. Kollar hos stora leverantörer men ska även se vad lokala glasmästaren kan erbjuda. En fundering vi har är om vi ska låta glaset gå ända upp mot tak. Fläkten sitter i duchutrymmet och är den enda frånluften på våningen. Det blir ett fast parti och en dörr, ungefär hälften av varje, mellan långväggarna. Det skulle bli snyggt men jag funderar på 1. Om man upplever det väldigt kvavt när man står och duschar? (golvytan i duschen blir ca 99x130 cm). 2. Har det någon nämnvärd påverkan på ventilationen generellt?. Hur tight det blir beror ju på fästet men kanske 10 mm spalt eller så. Kanske inte spelar bågon roll när det redan finns en dörr med bara smal spalt nere vid tröskeln in i badrummet. Någon som har något klokt att säga?

Status nu:
Badrum under renovering med nykaklade väggar och ljusgrå klinkerfog på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum under renovering med nykaklade vita väggar och ljusgrå klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverat badrumsgolv med ljusgrå klinkerfog och kaklade vit klinkertegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd hexagonal marmormönstrad klinker med ljusgrå fog och en avloppsbrunn i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FruB och 5 till
  • Laddar…
Jävligt snyggt!
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
S
Var inne på att lägga samma golv i badrummet som du har men folk i min närhet sa att det skulle bli för rörigt intryck med så små bitar på golvet. Nu ångrar jag mig när jag ser ditt. Superfint!:love:
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
Var inne på att lägga samma golv i badrummet som du har men folk i min närhet sa att det skulle bli för rörigt intryck med så små bitar på golvet. Nu ångrar jag mig när jag ser ditt. Superfint!:love:
Kul att du gillar det! Det är svårt att veta hur mycket man ska lyssna på folk :) Vi har också slitits fram och tillbaka i flera frågor. Ibland chansat och ibland lyssnat på skeptiker.
 
  • Gilla
Sofia. och 1 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt allt jobb ni gjort! Blev jätte bra med både kakel och klinker

Jag hade inte satt glaset hela vägen upp, tror inte erat utsug kommer hänga med att få ut all fukt i samma takt som den kommer när ni duschar. Bättre med ett större område den kan sprida sig på för att sedan sugas ut. Jag lämnade ca 15 cm mot tak men är nog ingen nackdel att lämna mer om man vill
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Jonatanm535 Jonatanm535 skrev:
Riktigt snyggt allt jobb ni gjort! Blev jätte bra med både kakel och klinker

Jag hade inte satt glaset hela vägen upp, tror inte erat utsug kommer hänga med att få ut all fukt i samma takt som den kommer när ni duschar. Bättre med ett större område den kan sprida sig på för att sedan sugas ut. Jag lämnade ca 15 cm mot tak men är nog ingen nackdel att lämna mer om man vill
Instämmer!
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Jonatanm535 Jonatanm535 skrev:
Riktigt snyggt allt jobb ni gjort! Blev jätte bra med både kakel och klinker

Jag hade inte satt glaset hela vägen upp, tror inte erat utsug kommer hänga med att få ut all fukt i samma takt som den kommer när ni duschar. Bättre med ett större område den kan sprida sig på för att sedan sugas ut. Jag lämnade ca 15 cm mot tak men är nog ingen nackdel att lämna mer om man vill
Tack för hejarop och bra synpunkter :) Jag är också inne på att det kan bli sådär när man duschar.
 
Efter en del blod (stack mig på tandspackeln), svett och tårar (småbarn) är nu alla plattor på plats :). Har tagit lång tid känns det som och mycket pill har det varit. Men kul att se ett ytskikt växa fram.

Har också hunnit foga ungefär halva väggytan. Det blir bra med den marmorvita fogen tycker vi! Ganska jobbigt att foga dessa små och fasade plattorna. Även om man trycker på hårt med fogbrädan blir det en hel del fogmassa kvar som man får tvätta bort. Man får starka axlar i alla fall. Ett tips för dessa plattor är att använda en vanlig svamp istället för den som sitter på en platta. Den sistnämnda krävde på grund av faserna ett väldigt tryck för att nå ner till fogen. Kanske en mjukare variant vore bättre.

Lite bilder nedan. All fog är inte helt torr så det ska ljusna lite till. Och i hörnen ska det dit en sträng silikon innan det är färdigt.

Ett nästan färdigkaklat duschhörn med vita fasade plattor och marmorvitt fogat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagda vita kakelplattor med fasade kanter nästan helt färdigfogade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade vita kakelplattor med marmorvit fog i ett badrum, delvis befogade väggar nära duschområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett barn på golvet spelar med en surfplatta medan en vuxen arbetar med kakelväggen i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2-åringen livekollar så att alla monteringsanvisningar följs. Skön kudde!

En närbild av en SUUNTO sportklocka som visar graf över dagens aktivitet och förbrukade kalorier på 2923 kcal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lördag: sovmorgon och lugn förmiddag. Sen rampar vi upp med kakling. Och till slut intensivpasset med fogning av liiite för stor yta i en omgång. Nedvarvning vid kl. 23.
 
  • Gilla
  • Wow
Tompassk och 7 till
  • Laddar…
Här pysslas det på med lite av varje nu. Med plattsättningen färdig finns det massor av korta och varierande moment att göra. Man drar en silikonsträng i ett hörn, målar dörrfoder en vända och sen kanske lite spackel på taklisterna. Sakta växer ett badrum fram :)

Har även kommit igång med VVS och det blev hempularspåret. Efter att ha läst på beställdes prylar från Rinkaby och en del har kommit på plats. Lite trevande och osäkert till en början men nu känns det bra och det är kul att pilla med.

Har idag beställt en spegel att limma upp. Har även planer på att köpa duschvägg från lokala glasmästaren. Var där på ett trevligt möte och han visade en massa möjligheter. Man kan köpa färdiga lösningar från stora tillverkare via dem, eller så kan man bygga en lösning lite som man vill med de beslag man tycker är fina. I princip inga begränsningar och ändå verkar det bli billigare än de måttbeställda väggar vi fastnat för på nätet. Ska skicka lite underlag för en offert så får vi se vad det slutar med.

Lite bilder från senaste dagarna:

Vit kaklad badrumsdörr med nytt fönsterlås, vädringsbeslag och termostat för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foder på plats. Golvvärmen är igång igen och termostat på plats.

Nymålat dörrfoder och osilikonat hörn i ett pågående renoveringsprojekt av ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt kaklat badrum med duschhörna, regndusch, halvvägg i glas och klinkergolv i stenmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat badrum med vita kakelväggar, installerat fönster med nya lås och vädringsbeslag, och golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya fönsterlås och vädringsbeslag på plats. Bågarna sparar vi till projekt fönsterrenovering, vilket år som helst.

VVS-arbete med röranslutningar i vägg för inbyggnadsblandare, oputsade kanter, kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggnadsblandare på gång

Inbyggnadsblandare monterad på vit kakelvägg, med kromad yta och rattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och färdigt!

Renoveringpågår med kakelvägg, termostat, verktygslåda och byggmaterial på ett marmormönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snart dags att montera toan. Har byggt ihop den och provsuttit också :)
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Har ni slagit på golvvärmen? Fixen ska härda i 28 dagar för att bli genomhård, annars riskerar du att det torkar för snabbt, så kan det släppa.

Dock hört (av plattsättare) att om man ser till att golv-temp inte överstiger en 20-22 grader (vattenburen) så brukar det gå, då det ju är inom intervallet för att lägga det. Sen kan man smyga på med någon grad varje vecka.

Men jag tänker att ni har ju mosaik och den brukar vara känsligare för att släppa än större plattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.