D
Men eftersom snön utgör så stor del borde jag då inte klara mig med hälften dvs tre om jag gör det utan snö?

Givetvis måste jag ha en tillräckligt bra balk men funderar på att spänna upp den tilltänka limträbalken direkt med stämpar och göra pelarna för att sedan när avväxlingen är klar montera ner väggen som ligger utanför.

Jag har ytterligare minst en avväxlingar som ska göras. Hyra stämpar drar snabbt iväg i kostnad, speciellt när det finns så många osäkerhetsmoment. Dessutom ska jag undergjuta stolparna vilket också kommer ta sin tid.
 
Kapacitetsmässigt räcker säkert 3, men spännvidden för regeln mellan stämpen blir ju 3 meter i stället för 1,2. Och så är frågan var punktlasterna uppträder. Ur produktionssynpunkt måste du jobba med mindre nedböjning än vad som är acceptabelt när balken väl är på plats. Så här på distans och utan att ha sett hur det ser ut i verkligheten vågar jag inte rekommendera det.
 
D
Hmmm, jag har inte tagit hänsyn till hur takbalkarna ligger när jag räknat på öppningen......
 
D
sådär nu börjar saker ordna upp sig.

Mötet där skjutdörrarna sluter kommer endast vara 40mm. En limträpelare är 90mm.

Jag funderar på om man istället för limträpelare skulle kunna ha en stålpelare med riktigt väl tilltaget gods och dessutom med flensar upp och nere. Allt för att få den där mittenpelaren så tunn som möjligt.

Vad tror ni?

Jag kommer ju få specialbeställa pelaren av en stålgverkstad, det är jag medveten om.
 
Det är ju betydligt mindre komplicerat att lägga en limträbalk på en stålpelare än tvärtom. Ett VKR-rör 80x40 mm med 4 mm godstjocklek har minst samma kapacitet som en 90x90 mm limträpelare vid den aktuella längden.
 
D
tusen tack!
 
D
Konstruktören håller på att räkna på en pelare 90x90 limträ.

Kan man när man söker bygglov ange alternativa konstruktionsritningar?

I praktiken alltså att jag bara lägger till en beräkning för en stålstolpe och anger för kommunen att någon av lösningarna kommer användas?
 
D
Vilket tjocklek bör det vara på flensarna, dvs topplåt och underplåt?
 
Utan att räkna på det skulle jag säga minst 6 mm.
 
D
Sådär, nu har jag kommit vidare. Jag tänkte ersätta träpelaren 90x90 med en VKR 80x40mm.

På uppsidan (mot limträbalken) svetsar jag fast en plåt på 100x90x6mm med två hål för M10 franska skruvar. Hur långa franska ska jag köra?

3D-ritning av anpassad pelarfäste med stålpelare och svetsade plåtar med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På nedsidan svcetsar jag fast en lika stor plåt som på ovansidan, dvs 100x90x6 mm. Plåten som jag svetsar fast är rostfri. I mitten av plåten gör jag ett hål för en M24 gängstav.

Schematisk bild av en metallpelare och dess bottenplatta med dimensioner, inkluderande VKR 80x40mm och bottenplattans storlek 100x90x6mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I betongfundamentet som ska gjutas sätter jag fast en gängstav m24 som sticker upp och in i hålet på undersidan av pelaren. På gängstaven sätter jag en bult som jag sen kan använda för att spänna upp pelaren mot limträbalken.

Teknisk ritning av pelarinfästning med VKR-stålpelare, rostfri platta och gängstång i betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sist men inte mist så undergjuter jag infästningen vilket innebär att hela bottenplåten vilar på betong.

Illustration av en stålpelare monterad på en betongfundament med en svetsad rostfri bottenplatta.

Rostar hela gängstaven och muttern sönder så kommer iaf 95 procent av den rostfria bottenplattan vila på betong.

Rostfri gängstav M24 är svindyr.

Vad tror ni är det genomförbart, ok lösning?
 
De franska skruvarnas uppgift är ju att låsa balken i sidled så de behöver nog inte vara så superlånga. 70 mm kanske. Den undre konstruktionen verkar avancerad. Jag tycker den måste fungera. När det är dags för snölaster är ju undergjutningen klar.
 
D
Tack Justus.

Jo underdelen blir granska avancerad men det beror ju på att limträbalken placeras ”inne” i rummet och då hamnar utanför grundmuren.

Sen hör det till saken att jag vill spänna upp pelarna mot balken eftersom jag inte tror jag kommer klara att få till höjden på pelarna med sådan exakt precision att de kan slås eller pressas in.

Jag tror jag struntar i att försöka gjuta in en gängstav i fundamentet och istället gjuter jag in underdelen av en stolpsko, Habo 960 i andra gjutningen.

Teknisk ritning av en stolpsko Habo 960 med angivna mått för att pressas mot betong i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då kan jag koncentrera mig på att gjuta fundamentet till rätt höjd för att sen göra infästningen, som innebär att jag med hjälp av muttern pressar bottenplattan av Habon mot betongen.

Jag ska ju använda samma princip för ytterpelarna som är 90x90 limträ.
 
D
När jag gör gjutformarna till plintarna behöver jag smörja in formplywooden eller kan jag bara spika formen och slänga i cementen?
 
Det är väl det som är poängen med formplywood? Att man kan använda den direkt. Jag tror det är bättre att skruva.
 
D
Ok,

Mellan stolpsko och träpelare. Kan jag lägga takpapp där eller ska det vara någon annan papp?

Kommer ha lite takpapp över...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.