Med massiv trästomme, fasad av lärk, stora aluminiumfönster helt utan bröstning och ett smäckert papptak får det här arkitektritade huset i Lindö, Norrköping, sin speciella karaktär.

Du kan läsa artikeln här: Trä ute och trä inne
 
Mycket fint. Enda jag tyckte var konstigt var att det ser ut som om man måste gå utomhus för att komma till teknikrummet och till garaget? Eller missar jag någon hemlig dörr någonstans?
 
Varför har man platt tak över köket när det är lutande tak på alla andra ställen?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför har man platt tak över köket när det är lutande tak på alla andra ställen?
Såg inte det men nu när du påpekade det så är det en väldigt udda detalj.
Dumt att göra en swimmingpool ovanför köket då det är fina tak i övrigt
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Såg inte det men nu när du påpekade det så är det en väldigt udda detalj.
Dumt att göra en swimmingpool ovanför köket då det är fina tak i övrigt
Man ser ju på bilden att den har bra lutning och stuprör på väggen för avvattning. Tror snarare useless menade varför inte det kunde lutat från nocken och åt andra hållet över köket, som ett litet sadeltak. Jag antar because arkitekter..
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Jag kan känna att det blir ett flöde i byggnaden, en symmetri i assymetrin så att säga, när taket på den lilla utbyggnaden med köket är platt eftersom det finns andra partier som måste vara platta pga balkongen. Det blir lutande - plant - lutande - plant när byggnaden klättrar uppför berget.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Fint hus med fantastiskt väl anpassade huskroppar på tomten. Hade önskat en större tomt till det stora huset.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
P P28 skrev:
Man ser ju på bilden att den har bra lutning och stuprör på väggen för avvattning. Tror snarare useless menade varför inte det kunde lutat från nocken och åt andra hållet över köket, som ett litet sadeltak. Jag antar because arkitekter..
Självklart så är det lutning men det blir väldigt ofta en fin bassäng då takavvattning på sådana riskkonstruktioner sätts igen.
Och ja huset hade varit finare med samma takluning över kök som på övriga huset.
Annars ett väldigt fint och välbyggt hus.
 
Notera att köket ligger på plan 2, inte alla kommuner tillåter detta utan hiss etc pga tillgänglighetskrav. Därav troligtvis har man fått sätta en diskho i allrummet på entréplan, så att detta hyfsat enkelt kan tas i bruk som kök vid behov.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Jag är inte så förtjust i den moderna stilen på huset men placeringen av huset så att det bildas en liten innergård tycker jag är fint. Hade valt något annat än betongplattor som gångar och planterat buskar eller blommor för att mjuka upp det lite.
 
Oddsen för att nästa ägare målar allt trä vitt?

Min erfarenhet är att det är Norge och Finland som älskar naturligt trä medans vi i Sverige gillar trä men då ska det vara vitlaserat iaf.

Sen tyckte jag att planlösningen var rent ut sagt värdelös. Den där "passagen" till sovrummen kommer ju kännas kolsvart. Vet suterängvillor i området där jag växte upp som hade sånna lösningar och det finns anledningar att man inte har sånna längre...

Sen tyckte jag valen av fönster och dörrar såg väldigt mycket ut som de materialval som förekommer i offentliga byggnader. Det känns som man inte riktigt tänkt igenom materialvalen för att få ett flöde. Betong, trä, stål. Och blandning av färger... Nä... Jag har svårt att de en röd tråd och känslan är mer "vi bygger för att det ska se dyrt ut men tar lite genvägar och så säljer vi med bra marginal" Men det känns inte alls så exklusivt.

Bara för att det är "arkitektritat" behöver det inte vara bra. Det enda "arkitektritat" garanterar är att det är minst dubbelt så dyrt som ett "vanligt" hus :D
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Oddsen för att nästa ägare målar allt trä vitt?

Min erfarenhet är att det är Norge och Finland som älskar naturligt trä medans vi i Sverige gillar trä men då ska det vara vitlaserat iaf.

Sen tyckte jag att planlösningen var rent ut sagt värdelös. Den där "passagen" till sovrummen kommer ju kännas kolsvart. Vet suterängvillor i området där jag växte upp som hade sånna lösningar och det finns anledningar att man inte har sånna längre...

Bara för att det är "arkitektritat" behöver det inte vara bra. Det enda "arkitektritat" garanterar är att det är minst dubbelt så dyrt som ett "vanligt" hus :D
Nästan alla hus är arkitektritade, folk använder ordet bara för att dom tror det är något lyxigt.
Jag har fortfarande under mina 25år som snickare inte arbetat på ett bostadshus som inte har haft en arkitekt inblandat på något vis.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nästan alla hus är arkitektritade, folk använder ordet bara för att dom tror det är något lyxigt.
Jag har fortfarande under mina 25år som snickare inte arbetat på ett bostadshus som inte har haft en arkitekt inblandat på något vis.
Vad är alternativet?
Väldigt få som skryter med att dom har ett hus ritat av tex en alkis.
”Vi har en fantastiskt planlösning, direkt innanför ytterdörren har vi ett hisschakt 5 m rakt ner i källaren.”
 
Suck!
Man blir helt matt av denna eviga ältande om att allt är arkitekritat, eller att arkitektritat är dyrt!
så är det absolut inte!

Visst kan det ha varit arkitekter vara inblandade i utveckladet av en del av dessa generella själlösa katalogvillor som äe direkt anpassade vilken svensk villaåker gräsmatta som helst!

Med det är inte i någon mening arkitektritade hus!

(Väldigt ofta ritas kataloghus av ingenjöre eller några "generella ritare" på dessa företag helt och hållet)

Ett "arkitektritat hus" är ett hus helt anpassat till en specifik plats och är resultatet av en arkitekts tolkning av en specifik beställares önskemål om hur det vill bo och leva livet just där!

Arkitektritat är ett arbetsresultat av en skickliga yrkesmänn eller yrkeskvinnor som har utvecklandet av just hem, skolor, arbetsplatser , sjukhus och hela städer som sina jobb.

Ett arkitektritat hus kan vara dubbelt så billigt eller 10 gånger så dyrt!

Beroende på vad man vill ha och vad är man redo att betala för det.

Det finns fina hem i alla pris kategorier!
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Suck!
Man blir helt matt av denna eviga ältande om att allt är arkitekritat, eller att arkitektritat är dyrt!
så är det absolut inte!

Visst kan det ha varit arkitekter vara inblandade i utveckladet av en del av dessa generella själlösa katalogvillor som äe direkt anpassade vilken svensk villaåker gräsmatta som helst!

Med det är inte i någon mening arkitektritade hus!

(Väldigt ofta ritas kataloghus av ingenjöre eller några "generella ritare" på dessa företag helt och hållet)

Ett "arkitektritat hus" är ett hus helt anpassat till en specifik plats och är resultatet av en arkitekts tolkning av en specifik beställares önskemål om hur det vill bo och leva livet just där!

Arkitektritat är ett arbetsresultat av en skickliga yrkesmänn eller yrkeskvinnor som har utvecklandet av just hem, skolor, arbetsplatser , sjukhus och hela städer som sina jobb.

Ett arkitektritat hus kan vara dubbelt så billigt eller 10 gånger så dyrt!

Beroende på vad man vill ha och vad är man redo att betala för det.

Det finns fina hem i alla pris kategorier!
Varför ska du ta i ifrån alla arkitekters jobb på vanliga hus bara för du tycker det är själlöst, nej bara för att det inte är en låda med dålig planlösning som hänger på ett berg så är väldigt många så kallade själlösa hus arkitekt ritade.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.