Hej!

Jag skulle vilja byta min strömbrytare till utebelysningen på garaget. I och med att strömbrytaren sitter i garaget blir det aldrig att man tänder belysningen till garaget.

Kan jag byta strömbrytaren mot en timer som går igång vid skymning?
Då slipper jag gå ut i garaget varje gång jag vill ha upplyst samt att det alltid lyser vid mörker :)
 
Det finns lampor med inbyggt skymningsrelä. Har du inga specialarmaturer är det bara att byta ut glödkulan. Väldigt enkelt och billigt.
 
S Snål-Jocke skrev:
Det finns lampor med inbyggt skymningsrelä. Har du inga specialarmaturer är det bara att byta ut glödkulan. Väldigt enkelt och billigt.
Tack för tipset. Dock är det spottar som sitter på utebrlysninge och jag kan inte hitta några sådana?
 
M martyyyyy skrev:
Hej!

Jag skulle vilja byta min strömbrytare till utebelysningen på garaget. I och med att strömbrytaren sitter i garaget blir det aldrig att man tänder belysningen till garaget.

Kan jag byta strömbrytaren mot en timer som går igång vid skymning?
Då slipper jag gå ut i garaget varje gång jag vill ha upplyst samt att det alltid lyser vid mörker :)
Plejd eller Shelly är det som gäller, finns flera trådar som behandlar det här behovet.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...nfalld-bluetooth-dimmermottagare-300-w-p51012
https://www.kjell.com/se/sortiment/...shelly-1-open-source-fjarrstrombrytare-p51301
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Fixar Plej eller Shelly att sitta bakom ett utanpåliggande uttag i "utemiljö", uttaget sitter visserligen inne i garaget, men tänker på kyla osv.
 
Bakom ett uttag? Shellyn är i alla fall så pass stor att jag inte tror det går, möjligt att plejden är mindre. Tror inte det är någon fara med mijön annars. Att det är kallt spelar ingen roll, skulle väl möjlighen vara fukt men borde inte vara så illa i ett uttag.
 
Såhär ser uttaget ut. Jag vill kunna styra detta från huset alt. med telefonen.
 
  • Ett vägguttag som ska kunna styras från huset eller telefon, smutsigt och används.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det där är inte ett uttag, det är en strömbrytare ; ). Ett uttag kan du stoppa i en sladd...
Hursomhelst så är den så skyddad att du inte behöver oroa dig för fukt eller kyla,

Väldigt svårt att säga utifrån en bild om det får plats eller inte, du får helt enkelt öppna och kolla. Hur stora shelly/plejd är står på deras hemsidor.
 
M martyyyyy skrev:
Såhär ser uttaget ut. Jag vill kunna styra detta från huset alt. med telefonen.
Där lär du inte få in någon mottagare.
Sedan brukar mottagarna behöva en neutralledare som vanligtvis ej finns vid en strömbrytare.
 
Såklart inget uttag, blev lite snabbt där :)

Hmm..ja, jag får väl öppna och kolla helt enkelt.

Finns det andra lösningar annars?
 
Hur ser det ut efter brytaren? Kanske sitter det någon kopplingsdosa där du kan montera in en mottagare.
 
Sent svar, men nu har jag köpt en Shelly och den fick inte plats bakom/i strömställaren. Jag tänker om jag köper en enkel kopplingsdosa och monterar precis bredvid och sätter Shellyn i?
 
M martyyyyy skrev:
Sent svar, men nu har jag köpt en Shelly och den fick inte plats bakom/i strömställaren. Jag tänker om jag köper en enkel kopplingsdosa och monterar precis bredvid och sätter Shellyn i?
Kan du inte sätta den i en kopplingsdosa före brytaren istället?
Strömbrytaren kan du väl ta bort helt.
 
Finns en kopplingsdosa precis innan strömbrytaren. Se bild.

Däremot är jag ingen elektriker och pillar endast om jag är 100% säker på vad jag gör. Om ingen kan förklara på ett bra sätt hur den ska kopplas in där :)
 
  • Öppen kopplingsdosa med elektriska kablar och skarvklämmor på en vägg ovanför rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå kopplingsdosa av märket Shelly med tekniska specifikationer och anslutningsterminaler på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska inte vara något problem att få ihop, men är du osäker så ta hjälp av en elektriker.
Jag hade satt upp en extra dosa för mottagaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.