Håller med Robert-san, det måste tänkas till en extra gång så det inte blir något trist följdfel om det nu var så mycket som 23 cm fel! Både trappor och dörrar och kommod/sänggavel ska få plats på ett bra sätt där.
Så ja, det hade ju varit önskvärt att de kom och fixade det så gott det går...
Dessutom blir ju intrycket i "trapphuset" mkt bättre om fönstret är helt centrerat (såklart).
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Är det tillräckligt brett då, så det stämmer med din tänkta trapp etc?
Trappen är inte beställd, så där har jag alla möjligheter att förändra.
 
R Robert-san01 skrev:
Men nere måste de väl flytta väggen? Annars kommer inte dörren in till sovrummet att rymmas.
Väggen är omöjlig att flytta pga golvvärmeskåp och VA. Så enda möjligheten är isf att sala på väggen, men då snackar vi åtminstone 20 cm så att inte diffen syns mellan fönstren. Det blir en tjock vägg! Så förlorar man ju yta också... Men ska det bli bra så ska ju egentligen hela väggen salas på.

En annan möjlighet är ju att "bygga på" den öppna delen med 20 cm, och flytta sovrumsväggen uppe. I den öppna delen finns det bara ett litet väggparti, den största delen är öppen. Dock kommer det då bli en liten takbit på 20 cm som "sticker ut", så jag tror inte det kommer se bra ut heller.

Det känns inte som att det finns någon riktigt optimal lösning faktiskt. Det snyggaste blir ju att sala på hela väggen. I gengäld får jag ett större sovrum uppe (vilket jag inte behöver), men mindre nere.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Väggen är omöjlig att flytta pga golvvärmeskåp och VA. Så enda möjligheten är isf att sala på väggen, men då snackar vi åtminstone 20 cm så att inte diffen syns mellan fönstren. Det blir en tjock vägg! Så förlorar man ju yta också... Men ska det bli bra så ska ju egentligen hela väggen salas på.

En annan möjlighet är ju att "bygga på" den öppna delen med 20 cm, och flytta sovrumsväggen uppe. I den öppna delen finns det bara ett litet väggparti, den största delen är öppen. Dock kommer det då bli en liten takbit på 20 cm som "sticker ut", så jag tror inte det kommer se bra ut heller.

Det känns inte som att det finns någon riktigt optimal lösning faktiskt. Det snyggaste blir ju att sala på hela väggen. I gengäld får jag ett större sovrum uppe (vilket jag inte behöver), men mindre nere.
Nu hänger jag inte med. Där lampan står på bilden, är det fördelningsskåp där? Där uppe blir det svårt att få in dörren om du inte flyttar hela den vänstra väggen åt höger.

Men sitter värme och vatten i plattan så väggen skall sitta där den är nu så tror jag det blir svårt att få det till att det är snickarnas fel. Då är det utsättningen som orsakat allt. Finns ingen snickare som skulle göra en vägg 30cm tjock utan att få specifika order om det.
 
Vad är det som inte stämmer enligt ritning?, är det själva öppningen i bjälklaget som är för stort?, för det mest praktiska vore väl att fixa bjälklaget så det har en symmetri och sen bygga efter det. bara så trappa funkar som den tänkt.
Är väl bättre att flytta övre vägg, även om det är tråkigt, än att bygga på. nog för att du har yta så det räcker :)
Men ändå mest praktiska att utnyttja ytan med tanke på dörr etc på övervåning.
Bygg med symmetri, värt det i långa loppet, annat kommer man reta sig på det i all framtid.
 
  • Gilla
Kvarnapajken och 1 till
  • Laddar…
Flytta fönster och dörr är också en möjlig väg att gå. Men först är det nog bäst att reda ut vad som står fel i förhållande till ytterkant platta.

Om det är uppkommande rör i plattan på fel ställe så förstår jag varför man inte bilat upp plattan för att flytta rören
 
Niclar72 Niclar72 skrev:
Vad är det som inte stämmer enligt ritning?, är det själva öppningen i bjälklaget som är för stort?, för det mest praktiska vore väl att fixa bjälklaget så det har en symmetri och sen bygga efter det. bara så trappa funkar som den tänkt.
Är väl bättre att flytta övre vägg, även om det är tråkigt, än att bygga på. nog för att du har yta så det räcker :)
Men ändå mest praktiska att utnyttja ytan med tanke på dörr etc på övervåning.
Bygg med symmetri, värt det i långa loppet, annat kommer man reta sig på det i all framtid.
Det som felar är att golvbjälklaget är bredare på ena sidan av entrédörren. Avståndet till fönstren i mitten på huset blir således olika (se bild). Orsaken är att man valt att bygga ena sidan kortare än vad ritningen säger. Troligen är det så att man valt att bryta golvbjälklaget där man gjort pga golvvärmeskåpet som ska vara i vägg, men det är inget man upplyst mig om.

Den stora frågan är ju hur man går vidare. Att flytta entrédörr och fönster är absolut inget alternativ, det för med sig alldeles för mkt jobb och förstör symmetrin på utsidan istället. Jag ser tre alternativ:

1) Skit i det och kör ändå (och lev således med felet)
2) Sala på/förläng ca 2 dm på den kortare sidan, så golvbjälklagen blir lika långa (kommer bli en liten taksnutt på ca 2 dm som blir synlig.
3 Samma som 2, men sala på hela väggen längs den berörda sidan så att allt blir symmetriskt. (Då kommer inget synas, men jag förlorar yta och jag får en grymt tjock innervägg, ca 35 cm.

Inre byggarbetsplats med ojämnt golvbjälklag nära entrén, material och stege synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med ojämnt golvbjälklag nära entrédörren och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av hus under byggnation med ojämnt golvbjälklag vid entrédörren och ett fönster ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För symmetrins skull så är väl alternativ 3) det enda rätta. Men du kan kanske utnyttja den tjocka väggen till något ändå.. Jag tänker att snickarna får gå lite bananaz (gratis såklart eftersom det är de som ställt till det) och bygga in lite snygga nischer och kanske några snygga sko-skåp/jackhängare/smart förvaring helt enkelt. Och upptill kanske man kan göra något fräckt stort inbyggt akvarium i väggen eller något (fattar att det är jävla krångligt att rengöra och så men det skulle ju vara en fräck detalj).
Det jag egentligen menar med mitt inlägg är att det måste ju inte vara en "tjock vägg endast". Man kan ju faktiskt göra något kul och intressant av det istället... Och du får då ihop symmetrin igen...
 
  • Gilla
Kalasson och 3 till
  • Laddar…
Är fördelningsskåpet också fel? Isf förstår jag snickarna för man ställer inte ett sådant mitt på golvet.
 
Vad skall det vara i det rum fördelningsskåpet är i?
 
T tobbbias skrev:
För symmetrins skull så är väl alternativ 3) det enda rätta. Men du kan kanske utnyttja den tjocka väggen till något ändå.. Jag tänker att snickarna får gå lite bananaz (gratis såklart eftersom det är de som ställt till det) och bygga in lite snygga nischer och kanske några snygga sko-skåp/jackhängare/smart förvaring helt enkelt. Och upptill kanske man kan göra något fräckt stort inbyggt akvarium i väggen eller något (fattar att det är jävla krångligt att rengöra och så men det skulle ju vara en fräck detalj).
Det jag egentligen menar med mitt inlägg är att det måste ju inte vara en "tjock vägg endast". Man kan ju faktiskt göra något kul och intressant av det istället... Och du får då ihop symmetrin igen...
Jag håller helt med - borde finnas rätt många sätt att använda en lite tjockare vägg på ett bra sätt. Vi har själva en tjockare vägg i huset och har planer på både förvaring och nischer.

/Krille
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Håller med och tycker också att en tjock finurlig vägg är rätt väg framåt. Skulle själv inte stå ut med en sån offset
 
R Robert-san01 skrev:
Vad skall det vara i det rum fördelningsskåpet är i?
Fördelningsskåpet kommer vara under trappan, så egentligen inte i något rum.

Jag ser själv tredje alternativet som det bästa. En tjock vägg kan jag leva med, men att dagligen störa sig på att fönstren inte är centrerade, det kommer inte bli roligt. Ska bli intressant att höra hur snickarna ställer sig till detta. För även om man utgått från var fördelningsskåpet sitter, så anser jag att man måste kontrollera med kunden om man gör större avvikelser från ritning. Hade man direkt från början sagt att "Det kommer diffa 25 cm mellan ytterkant fönster, då hade de ju fått justera redan där och då". Detta blir ju enbart extra mycket jobb att lösa nu.

En annan grej som jag lagt märke till är att de verkar ha tänkt fel när de satte överliggaren till dörrpassagerna när de reglade upp väggarna. Överliggaren sitter prick 211 cm ovanför plattan, men den bör ju ändå sitta 211 över färdigt golv? Som det är nu kommer det ju bygga ca 20 mm med plast, foam och parkett, och då återstår 209 cm för att få in en 210 karm på. Även om karmen kanske är 209 eller 209,5 så är det ju jäkligt tight, och jag för ju ingen drevmån alls. Jag har satt mina överliggare på 213 cm.

När jag frågade snickarna svarade de att "Är det vanliga dörrar du köpt är karmen 208,8, och då har du drevmån". Jovisst, 2 millimeter... Det känns ju generöst! Är det jag som är petig eller snickarna som försöker snacka bort att de gjort fel? Det är ju ingen stor grej att fixa, men det känns som en så onödig miss...
 
Men jag tolkar det som att rören kommer upp 20cm fel ur plattan. Eller hur var det tänkt från början? Det var väl inte tänkt att skåp skulle stå fritt i rummet till vänster om trappan?

Vad är det för rum till vänster om trappan?
 
Brukar man dreva innerdörrar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.