O olotor skrev:
Kan inte tegelväggen vara bärande?
Min första tanke var att tegelväggen skulle vara bärande men vet inte vilket djup som är minimum för det- alltså två tegel lager och om det bör vara extra invändig isolering?
Som på denna bild t.ex. Skiss av en tegelvägg med två lager tegel och en invändig isoleringsstruktur.
 
En av grannarna har byggt ett hus som har två skift tegel som bärande på första planet och ett skift på andra planet (övervåningen). Dessutom ca 170 mm stenull på utsidan. Godkänt av kommunen!
 
  • Gilla
Sebkarlbjork
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag menade spännvidden på takstolarna men med 25m2 blir det ju inte så stort så 70x45 bör fungera men en kontrollberäkning är bra att göra. Snözon spelar ju också in
Bra. Så om jag förstått rätt, 108mm tegel + 20mm luftspalt + osbskiva + 70mm reglar med isolering 50mm + 1,2 x2 gipskivor fungerar. Något jag missar?
 
TS vill ju ha tegel på utsidan, antagligen av estetiska skäl. Pga olika värmerörelser är det nog ingen bra ide att ha både tegel och regel (bra ordval, va?) bärande.
Om du bygger ett bra bärande regelverk med 45x90, fyller det med 90 mm isoelring, se till att undvika köldbryggor och drag, och sedan en tunn tegelvägg utanpå så blir det en bra stuga.
 
Sebkarlbjork Sebkarlbjork skrev:
Bra. Så om jag förstått rätt, 108mm tegel + 20mm luftspalt + osbskiva + 70mm reglar med isolering 50mm + 1,2 x2 gipskivor fungerar. Något jag missar?
Om du nödvändigtvis vill ha OBS-skiva så sätt den på insidan istället en gip, då har du någonting att hänga bilderna i.
På utsidan regelverket sätter du bättre vindpapp.
 
  • Gilla
Sebkarlbjork
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
TS vill ju ha tegel på utsidan, antagligen av estetiska skäl. Pga olika värmerörelser är det nog ingen bra ide att ha både tegel och regel (bra ordval, va?) bärande.
Om du bygger ett bra bärande regelverk med 45x90, fyller det med 90 mm isoelring, se till att undvika köldbryggor och drag, och sedan en tunn tegelvägg utanpå så blir det en bra stuga.
Stämmer. Delvis för det estetiska men också för när jag jämför min första plan, dvs med Finja Isolerings block 290mm och putsad vägg, att om jag kör tegelvägg med trä reglar så "kanske" jag vinner invärtes ett par dm(här pratar vi totalt 80cm totalt, bättre för hemmabio)

Skulle gärna välja bort trä som bärande om det går att lösa med murblock eller dubbla skikt tegel..
 
Tegel har urkasst isolervärde, leca också så en träregelvägg med isolering och fasadtegel blir betydligt tunnare med samma "energivärde"
 
Man bör försöka hålla fler bollar i luften samtidigt. Tegel har som bäst ett isoleringsvärde som motsvarar 1/9 av mineralull, men en tegelfasad är praktiskt taget underhållsfri. Bygger du en helstensmur med isolering i mitten kan du få även en inomhusvägg som är underhållsfri och som ger en rustik känsla. Samma typ av resonemang kan man föra kring trästommar och lösningar baserade på lecasten. En bärande tegelmur bör vara en helstensmur. Det går att bygga bärande regelstommar baserade på 45x70 reglar i stället för 45x95 reglar. En 45x70 regel i en väggkonstruktion kan ta en last på 9 kN (ca 900 kg). Motsvarande värde för en 45x95 regel är 21 kN (ca 2100 kg). 9 kN var 600 mm klarar de flesta behov som uppstår i en enplansbyggnad.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tegel har urkasst isolervärde, leca också så en träregelvägg med isolering och fasadtegel blir betydligt tunnare med samma "energivärde"
Ok.
Min snabba kalkyl från allt sagt här då.

Trästomme med tegel: 108mm tegel med luftspalt och vindpapp, 95mm regel med 90mm isolering, plus gips på insidan.

25kvm = 6,1x4,1m
4100mm - 502mm = 3598mm
6100mm - 502mm = 5598mm

56x3,6m invändigt
 
J justusandersson skrev:
Man bör försöka hålla fler bollar i luften samtidigt. Tegel har som bäst ett isoleringsvärde som motsvarar 1/9 av mineralull, men en tegelfasad är praktiskt taget underhållsfri. Bygger du en helstensmur med isolering i mitten kan du få även en inomhusvägg som är underhållsfri och som ger en rustik känsla. Samma typ av resonemang kan man föra kring trästommar och lösningar baserade på lecasten. En bärande tegelmur bör vara en helstensmur. Det går att bygga bärande regelstommar baserade på 45x70 reglar i stället för 45x95 reglar. En 45x70 regel i en väggkonstruktion kan ta en last på 9 kN (ca 900 kg). Motsvarande värde för en 45x95 regel är 21 kN (ca 2100 kg). 9 kN var 600 mm klarar de flesta behov som uppstår i en enplansbyggnad.
Hmm. Ja, helstensmur var min första idé men då med med gips invändigt, för ljudisoleringens skull. Men när jag räknade så skulle jag förlora yta invändigt och bollade vidare med tanken med fint tegel istället, billigare och underhållsfritt som du säger men främst att vinna lite extra yta.

Så om jag väljer tegel så tolkar jag allas svar att jag utan problem kan regla upp stomme med 70mm/eller 90mm reglar med tegel fasad och sova gott därefter?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tack för alla råd och tips.

Som det ser ut nu så kommer jag köra som på bild 1 - tegel - utegips - 70mm reglar med 50mm isolering och gips.
Andra alternativet är Bild 2 - Tegel - 50mm isolering - 95mm murblock - 45mm reglar och gips.

Bild 1
Skiss av väggkonstruktion med tegel, utegips, isolering mellan reglar och inre gipsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2
Sektion av väggkonstruktion med tegel, utegips, isolering mellan reglar och ytterligare gipsbeklädnad, märkt 364mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Men sådär kan du inte låta plattan se ut! Du får allt isolera köldbryggan från plattan ut.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men sådär kan du inte låta plattan se ut! Du får allt isolera köldbryggan från plattan ut.
Uppdaterat nu. Nöjd? :D
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Bättre fast det blir ju en köldbrygga med teglet ;)
 
  • Gilla
Sebkarlbjork
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.