Varflr inte ha en skiva även på undersidan? Då kan du nog nästan regla med läkt.
 
Kör en heltäckningsmatta ovanpå. Blir mjukt och ombonat där uppe :)
 
  • Gilla
LoftJonas
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Kör en heltäckningsmatta ovanpå. Blir mjukt och ombonat där uppe :)
Men fukar att måla och använda plywooden direkt om man vill?
 
L LoftJonas skrev:
Grymt!

Funderar på alternativet att lägga en k-plywood som golv istället för plank. Funkar det att bara måla den? Vilken tjocklek på skiva om jsg har cc 30 resp 45 på reglarna för att det ska vars självbärande?
21mm för cc600 ”ok”
18mm för cc450 ”funkar, men gärna 21mm”
15mm för cc300 ”funkar, men gärna 18mm”
Plywood K20/70 spontad
 
Jag har byggt några sovlofter i min studentungdom och använde då 2"x4" med ungefär 400-500 cc. Uppepå 22mm spån. Spännvidden 2000-2500. Det gick hur bra som helst.
En av dom gick att fälla upp en bit mha gasfjädrar från en bil.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Tack alla för fina svar!

@bossespecial och övriga:
- Bärlinan blir alltså i fram/bakkant och blir knappt 4 meter lång. Ena sidan kan skruvas mot en befintlig vägg (reglar plyfa/gips) och andra sidan kommer vara en vägg med pelare i. Frågan är hur tunn bärlina jag kan komma undan med?

Jag kan alltså ha flera pelare att bära upp bärlinan. Tänker mig att avståndet blir ca: en meter mellan dem. Har dock öppningar som är 1,30m breda där jag inte kan ha pelare. Det blir alltså varierande fri längd på bärlinan på 1-1,3 meter.Kan jag klara mig med en 45x120?

Skulle kunna bli bra annars om jag tar dubbla 45x120 skruvlimmat i ena änden och en 42x180 limträ i bakkant. Räcker det?
 
Det börjar bli lite oklart. Gör en planritning (uppifrån) så att vi ser väggar, avstånd mm.
 
OK, inte riktig ritning men kanske säger mer än texten.

Frågan är altås hur jag bör dimensionera de röda reglarna som blir bärlina på långsidan. Kan jag klara mig med något av
1. Dubbla 45x120 skruvlimmat
2. 42x180 limträ i bakkant.

Räcker det?

/Jonas





Skiss av byggprojekt med dimensioner och positionering av röda reglar och pelare för bärlina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det nya pelare du tänkt sätta dit? Vad står dessa på i sin tur isf? Jag uppfattade att loftet spände mellan två befintliga väggar?
 
Till vänster på bilden är det idag en vägg som skall kapas så i praktiken en ny vägg. Kan ställa så många pelare jag vill i denna. Dock öppningen då.

Till höger går en vägg. Väggen består av ursprunglig murad/putsad ojämn vägg som det sedan är plåtregel, plyfa och gips på. Jag tänker låta den vara kvar som det är om det går. Kan tänka mig att ställa pelare mot väggen för att stötta bärlinan/den röda. Är altså en öppning om 1,30m så tätare än så kan jag inte ställa pelare.

Pelarna skulle så på golvet som ligger direkt på betonggolv. Ev skulle man kunna få ner pelarna direkt på betongen?

Förklarar jag förståeligt
 
L LoftJonas skrev:
Till vänster på bilden är det idag en vägg som skall kapas så i praktiken en ny vägg. Kan ställa så många pelare jag vill i denna. Dock öppningen då.

Till höger går en vägg. Väggen består av ursprunglig murad/putsad ojämn vägg som det sedan är plåtregel, plyfa och gips på. Jag tänker låta den vara kvar som det är om det går. Kan tänka mig att ställa pelare mot väggen för att stötta bärlinan/den röda. Är altså en öppning om 1,30m så tätare än så kan jag inte ställa pelare.

Förklarar jag förståeligt
?
 
L LoftJonas skrev:
Till vänster på bilden är det idag en vägg som skall kapas så i praktiken en ny vägg. Kan ställa så många pelare jag vill i denna. Dock öppningen då.

Till höger går en vägg. Väggen består av ursprunglig murad/putsad ojämn vägg som det sedan är plåtregel, plyfa och gips på. Jag tänker låta den vara kvar som det är om det går. Kan tänka mig att ställa pelare mot väggen för att stötta bärlinan/den röda. Är altså en öppning om 1,30m så tätare än så kan jag inte ställa pelare.

Pelarna skulle så på golvet som ligger direkt på betonggolv. Ev skulle man kunna få ner pelarna direkt på betongen?

Förklarar jag förståeligt
Jag tror jag förstår(y)
Väggen du ska kapa, du har koll så den inte är bärande?
Är det lägenhet eller villa?
 
B bossespecial skrev:
Jag tror jag förstår(y)
Väggen du ska kapa, du har koll så den inte är bärande?
Är det lägenhet eller villa?
Absolut! Det är från början ett större rum. Vi byggde denna vägg för att dela av! Det är plåtreglar med plyfa o gips på varje sida!
 
Vad finns våningen under?
 
B bossespecial skrev:
Vad finns våningen under?
Ingenting. Markplan. Betong

Är ett hus från 1911, flerfamiljshus på Södermalm, Stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.