M
Jag har ett mindre hyreshus, fjärrvärme är tillsammans med en kamin och en kakelugn är värmekällorna.
Har börjat kolla i detalj på husets el-förbrukning. Den går UPP på vintern, december till februari. Men ingen el-värme.
PANIK
Jag följer den dag från dag nu, och förbrukningen ligger mellan 20 och 50 KWH /dygnet.
Detta är ruggigt skumt, hur är det ens möjligt att dra 50kwh på ett dygn, borde vara teoretiskt omöjligt.
Någon som har en tanke om vad detta kan vara, det kan alltså skilja 30 kwh från en dag till nästa och detta i ett hus utan el-värme.

Tacksam för råd
 
Hyreshus säger du. Är det ett separat elabonnemang för huset (källare, tvättstuga mm) och sedan uppdelat på en elmätare med abonnemang för varje lgh?
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
R
Du har hyrt ut till någon som bryter bitcoin..
 
  • Gilla
  • Haha
Reqans och 9 till
  • Laddar…
M
det abonemanget jag pratar om innefattar.
lgh om 130 kvm,
källare 90 kvm
friggebod 15 kvm
trapphus
garage med 5 lampor som lyser på nätterna alltid.
 
M
R RapidSledge skrev:
Du har hyrt ut till någon som bryter bitcoin..
4

Är bara min lgh och allmänna utrymmen
 
Har grannen ett hönshus? Skojar bara, det är en obligatorisk fråga i elförbrukningstrådar :)

Hur många bor i huset? Tänkte om tvättmaskin och torktumlare brukas flitigt.
Har elförbukningen ökat plötsligt?
 
  • Gilla
  • Haha
rgba och 15 till
  • Laddar…
Hur är det med bilplatser etc? Så du bor ensam i hyreshuset?

Börja i elcentralen och se på utgående grupperna, känner du dig bekväm med el så skulle jag lyfta av locket och mäta med tångampere mätare på varje grupp, 50kwh/dygn är 2kw konstant, och räkna bort Cirkpumpar, hushålls el, ev motorvärmare mm, ingen värme i nåt garage eller friggebod eller dyligt?
 
Med så lite information är det svårt att säga något om orsaker. Men det kan vara på plats med ett par konstateranden.

1. 50 kWh på ett dygn motsvarar en kontinuerlig effekt på 2,1 kW. Du kan ha en last ikopplad i ett vanligt vägguttag och den förbrukar 50 kWh på ett dygn.

2.Även om du inte har elvärme är det fullt normalt att elförbrukningen stiger på sommaren. Detta eftersom det behövs mer belysning.

Det är en möjlighet att någon av hyresgästerna fryser och har ett element igång vissa dagar. Det kan finnas en värmekabel för en vattenledning som drar el på kalla dagar. Hur stort är huset och hur många bor där?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
M
L lordi skrev:
Har grannen ett hönshus? Skojar bara, det är en obligatorisk fråga i elförbrukningstrådar :)

Hur många bor i huset? Tänkte om tvättmaskin och torktumlare brukas flitigt.
Har elförbukningen ökat plötsligt?
Ingen motorvärmare, bor andra i huset men de har egna abonnemang,
 
M
Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning i kWh över tid med varierande förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så här ser förbrukningen ut, dag för dag.....
 
För det första, ta reda på hur du avläser effekten i realtid, dvs hur många watt det går åt just för stunden. Olika elmätare visar detta på olika vis. Info finns i tidigare trådar.
Viktigt att det är i realtid bara så det inte går flera minuter innan en tänd förbrukare ger utslag på mätaren.
För det andra, bryt säkring för säkring och notera förbrukningen tills du vet vad allt förbrukar.
För det tredje, kontrollera din elmätare. Den kan visa fel. Min rapporterade 3-4 kw till elbolaget för varje kw jag tog ut. Jag fick rätt och pengarna återbetalade. Info finns i tidigare trådar. (Läs noga, och tänk efter. Få förstår detta och kommer vilseleda dig. )
 
  • Gilla
Torgil och 2 till
  • Laddar…
Motorvärmare, någon har ett löst element/värmefläkt, hembrännare(sic!), tillsats-antikondens-värme i ventilationssystemet, värmekabel längs nåt rör, torktumlare, torkskåp...det finns säkert fler.
Sen tycker jag inte det är någon jätteförbrukning.
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
M
jag kollar av hos min nätleverantör, de släpper dag för dag , en dag i efterhand.
 
Att mätaren går fel är extremt ovanligt, men ändå litet luddigt med ”hyreshus”, hur är det med tvättstuga/torkrum?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
M
Det sjukaste är att det under flera år varit just december, januari och februari som skenar iväg.
Resten av året är helt rimligt.

Det får mig att tänka på värme, men det finns ingen känd elvärme, jag har haft huset i 4 år och det enda jag har åt det hållet är en värmekabel i stuprännan, men det är bara några dagar om året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.