Jag la planja trend på ett uterumstak i sommras. Att lägga själva plåtarna var mycket enkelt, tog bara några timmar för typ 30 m2.

Fixa alla plåtdetaljer runt om tog längre tid för en hemmapulare som jag.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag håller med Pelle plåt.

Eftersom jag är skeptisk mot klicktak så skulle jag begära offert på ett helt dubbelfalsat tak respektive offert på anslutningarna som måste göras för ett klicktak.
Är klicktaket mycket billigare måste man väl leva med skiten men om prisskilnaden är överkomlig skulle jag ta dubbelfalsat. Fastän jag är fanatisk gör-det-självare.
Vad är det som gör att du är så skeptisk - har du någon egen erfarenhet?

Jag har själv lagt http://www.johanssonplat.se/produkter/rediviva och är mycket nöjd. Naturligtvis tog jag hjälp av plåtslagare för alla genomföringar men i övrigt är det otroligt lätt att lägga. Taket blir ju naturligtvis inte lika tätt som dubbelfalsat men det är ju inte tegeltak heller.

Jag har lagt det både på "gamla" hus och garagetak samt på ett nytt verandatak och en ny carport. Så länge man är noga med första plåten och ser till att mäta taket noggrant så går det otroligt snabbt att lägga taket.

/Krille
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A
M Myckling skrev:
Företaget ligger förvisso rätt långt från Skåne men de har en rätt bra hemsida. www.falsat.se
Tack för tipset, de räknar på ett tak åt mig nu, jag kan återkomma med uppdaterade priser!
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingenting emot produkter som riktar sig till gördetsjälvare. Jag är ju gördetsjälvare själv också på en massa områden.
Någon plåtslagare är jag absolut inte inte även om jag faktiskt har lagt ett litet dubbelfalsat tak med en skorstensgenomföring. Det var ett gördetsjälvarprojekt åt mig själv. Jag var väl 17 eller 18 år då. Resultatet blev hyggligt.

Det finns två orsaker till att jag inte tycker om klicktak:

1. De är enkelfalsade. Alla enkelfalsade tak både klicktak och gammaldags handgjord skivtäckning har litet osäker infästning. Inte så illa att man måste byta tak för den skull men endå så pass att man ibland ser plåtar som har slitits loss. Eftersom jag bor på plattlandet vid kusten och ser sönderblåsta tak varje höst så tycker jag att om man nu en gång kostar på ett nytt tak på sitt boningshus så är åtminstone jag beredd att betala litet extra för ett tak som inte blåser sönder.
På oisolerade uthus kvittar det för 'även om en plåt blåser bort och det hällregnar under natten innan man reparerar nästa dag så blir det inga stora följdskador men på boningshuset vill jag ha bättre säkerhet för där blir följdskadorna stora.
Av samma orsak vill jag helst inte heller ha korrugerad plåt (til exempel pannplåt eller tegelimiterad) på boningshus.
Kanske tycker nu att jag är nojig av mig men eftersom jag snålar på det mesta så har jag lärt mig att det finns saker som man inte bör snåla på.

2. Jag tycker att girar och nockar och liknande är alldeles för primitiva på klicktak. Det är genomgående plåtskruvar här och var. Jag vill ha säkrare lösningar.

Om du får låna falsverktyg så kan då faktiskt lägga ett dubbelfalsat plåttak själv bara du får hjälp med genomföringarna och är nöjd med enkelfals på nocken.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
1. De är enkelfalsade. Alla enkelfalsade tak både klicktak och gammaldags handgjord skivtäckning har litet osäker infästning. Inte så illa att man måste byta tak för den skull men endå så pass att man ibland ser plåtar som har slitits loss.
Okay, förstår detta argument. Visst kan man se det som en svagare punkt.
Är dock hyffsat förtrogen med detta eftersom på ena sidan huset kommer jag montera solpaneler på ca 60% av ytan. Fästena till dessa kommer klämma ihop falsarna så de kan aldrig gå upp.
På andra sidan kommer där vara en del takbryggor och stegen för skorstenarna så deras fästen kommer även klämma falsarna på ganska många ställen. Känns som det kommer hjälpa till bra.

H heimlaga skrev:
2. Jag tycker att girar och nockar och liknande är alldeles för primitiva på klicktak. Det är genomgående plåtskruvar här och var. Jag vill ha säkrare lösningar.
Ja, det är mer primitivt än hantverksmässigt. Tyvärr. Det ser inte så bra ut som handgjort men... jag måste ta hänsyn till kostnad och då blir det nog detta ändå.

Har dock begärt offert nu på bandfalsat från två firmor. Får se var det slutar.
 
Rickard.
Vilka falsfästen har du tänkt använda? Har i min begränsade erfarenhet lärt mig att det inte finns några som är godkända på klickfals/enkelfalsade tak. Har jag fel? Eller fungerar dom kanske ändå.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vilka falsfästen har du tänkt använda? Har i min begränsade erfarenhet lärt mig att det inte finns några som är godkända på klickfals/enkelfalsade tak. Har jag fel? Eller fungerar dom kanske ändå.
Weland Stål har ett falsfäste som de säger fungerar till klickfalsar. Bevego är åf för Welands produkter.
 
Rickard.
T tompaah7503 skrev:
Weland Stål har ett falsfäste som de säger fungerar till klickfalsar. Bevego är åf för Welands produkter.
Se där, då rullade jag runt med grovt ouppdaterad info såg att flera av dom stora nu har fästen för klick. Är inte är plåtslagare så blir det inte många meter/år på plåttak men det är alltid bra att veta att det finns.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Funderar på nytt tak till bostadshuset.
Det är ett sadeltak med 45 gr lutning och ca 120kvm per sida (21x5,6)
Idag är det fyrkantiga eternitplattor men tanken är att riva ner dem, sätta ny råspont och underlagspapp. Sen täckning av något slag. Är två tegelskorstenar mitt i nocklinjen, ett takfönster på ena takfallet och en plåtskorsten som är helt på det andra takfallet.

Som gör-det-självare blir jag lite intresserad av klickplåten.

Har någon erfarenhet av att lägga sådant?
Är det så enkelt som monteringsanvisningarna gör gällande?
Vad kostar själva plåten? Det går inte hitta priser online förutom på ett ställe och jag misstänker att man kan få det billigare på offert, så hade varit roligt att ta del av priser för någon som lagt plåttak med klickfals nyligen.
Det är inte lätt med klick tack vid hinder det går inte att falsa då plåten är mycket styvare än takplåt . Klick takens lösningar vid hinder är som med TRP plåt alltså band som man lägger. Personligen tycker jag det är skit . Det kan funka bra på en lekstuga . Det är bättre med en riktigt bandtäckning gjort av en plåtis det håller i längden istället för klick tak som det definitivt kommer å läcka in vid hinderna med åren . Sen tror jag man måste söka bygglov om man ska göra en sådan stor förändring . Andreas plåtslagare.
 
  • Gilla
kimmens
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Jag vet inte vad som anses vara många hinder.

På bilden nedan är det från vänster till höger:
  • Skorsten mitt över nock, påverkar båda sidor
  • Takfönster
  • Plåtskorsten, påverkar endast baksidan
  • Skorsten, påverkar endast baksidan
Inget av detta är långt ner på taket. Har konsulterat en plåtslagare som sagt sig vara villig att göra anslutningarna mot dessa fyra föremål vid läggning av klicktak.

[bild]

Angående solpaneler så ska det läggas på detta takfall, hela ytan höger om takfönstret. Men det är en annan historia. Vill ha ett fullgott tak under panelerna.
T tompaah7503 skrev:
Okay, förstår detta argument. Visst kan man se det som en svagare punkt.
Är dock hyffsat förtrogen med detta eftersom på ena sidan huset kommer jag montera solpaneler på ca 60% av ytan. Fästena till dessa kommer klämma ihop falsarna så de kan aldrig gå upp.
På andra sidan kommer där vara en del takbryggor och stegen för skorstenarna så deras fästen kommer även klämma falsarna på ganska många ställen. Känns som det kommer hjälpa till bra.



Ja, det är mer primitivt än hantverksmässigt. Tyvärr. Det ser inte så bra ut som handgjort men... jag måste ta hänsyn till kostnad och då blir det nog detta ändå.

Har dock begärt offert nu på bandfalsat från två firmor. Får se var det slutar.
T tompaah7503 skrev:
Tack för synpunkter!

Allt jag läst om riktigt falsat tak är att det kostar mellan 500-1000 kr/kvm att lägga. Det handlar om 230 kvm så det blir 115-230.000 kr. Det har vi helt enkelt inte ekonomi till.

Klickplåten kostar listpris 260 kr/kvm och då är det innan man gått på offerter och ställt leverantörer mot varandra. Det är förvisso så att det tillkommer mer än själva plåten till detta men det är ändå betydligt billigare.

På vilket sätt är det befogat att vara skeptisk till klicktak eller "skiten"?
Jag kan förstå att yrkesman inte gillar produkten då det är riktat mot gör-det-självare. Men jag kan inte se att den skiljer sig från andra gör-det-själv-produkter som pannplåt eller TP20. Eller vad är det som gör klickplåt till "skit"?
Kom gärna med all saklig kritik nu, hellre nu än efter att jag köpt och lagt
Kolla på vilka lösningar dom har för att täta runt hinder . Tänkte mest på takfönstret. Klick tak går som trp å då ska det vara ett bakbeslag som går upp till nock kan vara lite svårt att få det att sitta om inte falserna kommer rätt dvs en på varje sida om takfönstret.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har ingenting emot produkter som riktar sig till gördetsjälvare. Jag är ju gördetsjälvare själv också på en massa områden.
Någon plåtslagare är jag absolut inte inte även om jag faktiskt har lagt ett litet dubbelfalsat tak med en skorstensgenomföring. Det var ett gördetsjälvarprojekt åt mig själv. Jag var väl 17 eller 18 år då. Resultatet blev hyggligt.

Det finns två orsaker till att jag inte tycker om klicktak:

1. De är enkelfalsade. Alla enkelfalsade tak både klicktak och gammaldags handgjord skivtäckning har litet osäker infästning. Inte så illa att man måste byta tak för den skull men endå så pass att man ibland ser plåtar som har slitits loss. Eftersom jag bor på plattlandet vid kusten och ser sönderblåsta tak varje höst så tycker jag att om man nu en gång kostar på ett nytt tak på sitt boningshus så är åtminstone jag beredd att betala litet extra för ett tak som inte blåser sönder.
På oisolerade uthus kvittar det för 'även om en plåt blåser bort och det hällregnar under natten innan man reparerar nästa dag så blir det inga stora följdskador men på boningshuset vill jag ha bättre säkerhet för där blir följdskadorna stora.
Av samma orsak vill jag helst inte heller ha korrugerad plåt (til exempel pannplåt eller tegelimiterad) på boningshus.
Kanske tycker nu att jag är nojig av mig men eftersom jag snålar på det mesta så har jag lärt mig att det finns saker som man inte bör snåla på.

2. Jag tycker att girar och nockar och liknande är alldeles för primitiva på klicktak. Det är genomgående plåtskruvar här och var. Jag vill ha säkrare lösningar.

Om du får låna falsverktyg så kan då faktiskt lägga ett dubbelfalsat plåttak själv bara du får hjälp med genomföringarna och är nöjd med enkelfals på nocken.
Jag har aldrig hört talas om att ett enkelfalsat tak skulle kunna blåsa bort om det monterats korrekt?

Varje plåt skruvas med cc max 400 mm och följer man monteringsanvisningarna skulle jag vilja påstå att det är en omöjlighet att falsarna skulle "öppna sig" och takplåtar blåsa iväg. Enda risken är väl om inte skruvar en enda skruv i en skiva i ytterkant och dessutom struntar i både vindskiva och gavelbeslag.


/Krille
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag har aldrig hört talas om att ett enkelfalsat tak skulle kunna blåsa bort om det monterats korrekt?

Varje plåt skruvas med cc max 400 mm och följer man monteringsanvisningarna skulle jag vilja påstå att det är en omöjlighet att falsarna skulle "öppna sig" och takplåtar blåsa iväg. Enda risken är väl om inte skruvar en enda skruv i en skiva i ytterkant och dessutom struntar i både vindskiva och gavelbeslag.


/Krille
Du har inte hört talas om det.....men jag har sett det med egna ögon på ett antal enkelfalsade tak. Jag har tittat på klicktak och sett hur de är gjorda och kan inte se någon orsak till att inte samma sak skulle kunna hända där som på traditionellt enkelfalsat.
 
Nja. Omvik runt takfotsplåt, skruv med cc 400 i roten och nockplåt som fäster övre delen. Nog får det storma rejält innan det släpper. Men för att citera Gunde-ingenting är omöjligt.
 
Nytt klickfalsat tak av aluzink på ett hus, med synliga falser och takrännor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snötäckt klickfalsat aluzinktak på ett hus med stora fönster och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lagt klickfalsat tak aluzink från falsat.se.
Väldigt enkelt när man väl riktat in den första plåten.
Naturligtvis fick jag pilla lite mer vid ränndalarna och takkupan, men med en vanlig plåtsax och falstång från Jula så var det inga problem.
När man lägger plåt på ett "rakt"tak utan genomförningar och sånt går det väldigt snabbt.
Man får plåtarna i rätt längder så det behöver man inte klippa till själv, förutom plåtarna vid kupan och ränndalarna förstås
163:-/kvm (ink moms) kostar själva plåten, sen måste man ha fotplåt, nockplåt, nockstöd, vindskiveplåt osv.

Så för 50kvm tak betalade jag 16 200:- för allt, inklusive frakt och emballage.
 
Redigerat:
  • Gilla
Singenjören89 och 12 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du har inte hört talas om det.....men jag har sett det med egna ögon på ett antal enkelfalsade tak. Jag har tittat på klicktak och sett hur de är gjorda och kan inte se någon orsak till att inte samma sak skulle kunna hända där som på traditionellt enkelfalsat.
Fast nu skiljer sig ju falsen mellan ett enkelfalsat tak och ett klicktak rätt mycket? En dåligt monterad enkelfals kan naturligtvis "öppnas" men på ett klicktak är falsen självlåsande och kan bara öppnas genom att vrida upp hela skivan rätt mycket. För att det ska kunna hända behöver alla skruvar ha lossnat och dessutom att gavelplåtarna och nockplåtarna har blåst bort först. Ofta monterar man dessutom klicktak direkt på takpappen vilket gör det svår för vinden att komma in under och blåsa upp takplåten. Det kan säkert hända men innan dess flyger nog takpannorna från omliggande tak redan omkring :)

/Krille
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.