Hellberg skrev:
Förresten, om det är någon som vill spela lite Texas Hold'em i Ekängen nu på lördag kväll (i en högst privat tillställning) är det bara att kontakta mig!  

Då kan man ju dessutom passa på att spana lite i vårt hus...   ;)
Hade ju kunnat vara trevligt, om jag hade sett inbjudan i tid  :(

Fast å andra sidan var det kanske tur, pokerfejset är väl inte det bästa  :-/
 
A. Nygren skrev:
Du bor ju i skogsbrynet Hellberg, smyg in o såga ner en :)
Nä men så får man ju inte göra! ;)
 
B. Klingspetz skrev:
Nä det är ett tag kvar. Alla innerväggar är resta och elektrikern har börjat med sin bit.
Det är väl försent nu att fixa antar jag... men en knapp inne i huset för att stänga av utebelysning på garage saknar jag! Ni kan ju tänka er vad man gör när man har lagt sig, släcker lampan och upptäcker att det är ljust ute...

Förresten, det borde finnas en knapp uppe i sovrummet som släcker ALLA lampor i och utanför huset... :cool:
 
Hellberg skrev:
Det är väl försent nu att fixa antar jag... men en knapp inne i huset för att stänga av utebelysning på garage saknar jag! Ni kan ju tänka er vad man gör när man har lagt sig, släcker lampan och upptäcker att det är ljust ute...

Förresten, det borde finnas en knapp uppe i sovrummet som släcker ALLA lampor i och utanför huset... :cool:
Jag instämmer med föregående talare! :)
 
Hellberg skrev:
Det är väl försent nu att fixa antar jag... men en knapp inne i huset för att stänga av utebelysning på garage saknar jag! Ni kan ju tänka er vad man gör när man har lagt sig, släcker lampan och upptäcker att det är ljust ute...

Förresten, det borde finnas en knapp uppe i sovrummet som släcker ALLA lampor i och utanför huset...  :cool:
Ja dessvärre, det skulle man nog ha tänkt på tidigare...

Det ligger väl något i det där med att det tredje huset man bygger blir som man vill ha det :-?

Jag fick hem reklam från Schneider Electric om smarta hem och de är inne på att styra hela huset från sovrummet, eller vilket rum som helst för den delen. Kul men jag misstänker att det blir dyyyyyyrrrrrt.

http://www.schneider-electric.se/smartahus/
 
Jo smarta hem kostar duktigt, jag tror faktikst jag hade nöjt mig med en lampknapp inne för att släcka utebelysningen :)
 
Hellberg skrev:
Det är väl försent nu att fixa antar jag... men en knapp inne i huset för att stänga av utebelysning på garage saknar jag! Ni kan ju tänka er vad man gör när man har lagt sig, släcker lampan och upptäcker att det är ljust ute...

Förresten, det borde finnas en knapp uppe i sovrummet som släcker ALLA lampor i och utanför huset...  :cool:
Borde du inte kunna byta strömbrytaren till belysningen mot en timer? Eljo har t.ex. följande modell:

Elektronisk timer för infällt IP20/IP44 montage i apparatdosa eller i utanpåliggande dosa. Omställbar mellan 15, 30 min och 1, 2, 4 och 8 timmar. Kräver nolledare.

Själv har jag faktiskt installerat Schneiders IHC-system, även om jag köpte komponenterna från Danmark där de tillverkas och säljs under annat varumärke (blev ca. 60% av priset jämfört med Schneiders prylar). Hursomhelst så är det rätt skönt med "självgående" utebelysning. Den tänds av ett ljusrelä och släcks vid en given tidpunkt. Husets viktigaste feature är dock att kunna starta bryggaren från sängen ;D.
 
janbo skrev:
Borde du inte kunna byta strömbrytaren till belysningen mot en timer?
Vi har funderat på det, men vill inte riskera att istället få gå ut och justera den. Lampa med sensor var för ful... Så kanske det blir en strömkontakt med fjärr istället. Det kommer nog finnas lite fiffiga prylar framöver man kan använda sig av, var på ericsson redan 2000 stängde av lyset med mobilen..! Det får nog bli att ta fram den fodrade morgonrocken istället så länge....
 
janbo skrev:
Husets viktigaste feature är dock att kunna starta bryggaren från sängen  ;D.
Vilken lyx! :) Här är det Tornado snabb-kaffe som gäller... ::)

Väggknappen som styr ett vägguttag är verkligen bra annars.. ska dra en elkabel över från vardagsrum till arbetsrum så knappen styr de tre lampor som finns där också! Det är bra med tomma rör i väggarna! :)
 
Hellberg skrev:
Det är bra med tomma rör i väggarna! :)
En av de saker som man inte kan få för mycket av.
 
Idag blev det klart, vi flyttar också till Ekängen! Närmare bestämt till Paradishagen (Stensätter), där vi tar över ett påbörjat byggprojekt och flyttar in i kedjehus redan i april.  :D

Ikväll ska nyheten kläckas för barnen - de ska äntligen få varsitt rum. Jag anar att det blir uppskattat...

Någon som har förskolerekommendationer (eller förskolevarningar...)?

/Jenny
 
- Jenny - skrev:
Idag blev det klart, vi flyttar också till Ekängen! Närmare bestämt till Paradishagen (Stensätter), där vi tar över ett påbörjat byggprojekt och flyttar in i kedjehus redan i april.  :D

Ikväll ska nyheten kläckas för barnen - de ska äntligen få varsitt rum. Jag anar att det blir uppskattat...

Någon som har förskolerekommendationer (eller förskolevarningar...)?

/Jenny
Då får man väl passa på att säga välkommen, även om vi inte har hunnit flytta in sjäva än (men det känns som att bygget går framåt med stormsteg just nu).   :)

Vilket av dem är det ni tar över och hur långt har de kommit?
 
B. Klingspetz skrev:
Då får man väl passa på att säga välkommen, även om vi inte har hunnit flytta in sjäva än (men det känns som att bygget går framåt med stormsteg just nu).   :)

Vilket av dem är det ni tar över och hur långt har de kommit?

Tackar så mycket! Vi har tagit över kedjehuset på tomt G vilket kanske inte säger så mycket egentligen, men det är iaf en hörntomt. Efter att ha läst i tråden så undrar jag om det inte är kedjehuset närmast Janbos hus? Huset restes iaf för några veckor sedan och just nu tror jag att det befinner sig i ett tält i väntan på puts. Vi ska åka dit i helgen och titta till det - vi har inte varit där sedan vi bestämde oss för att köpa det.

/Jenny
 
Vi ska också flytta till Ekängen! Vi har köpt en av de kommunala tomterna på Tomatvägen. Vi vet inte adressen ännu men det är tomt P som ligger norr om cykelvägen i korsningen med Paprikavägen.

Vi har också skrivit det första avtalet med Trivselhus och väntar nu på bygglovshandlingarna.

Inflyttning kommer bli någon gång under nästa höst, vi får se hur lång tid det tar att få ritningar och bygglov så ska vi få ett datum för husleverans och inflyttning sen.

Det har varit jättekul att läsa om andra som bygger i Ekängen under tiden som vi har funderat på vårt bygge.

/Anders
 
Välkomna alla! "Ju fler vi är tillsammans..." :)

Har bara en referens och det är Skogshyddan (vid Tomatvägen) och där fungerar det bra! Besök alla dagis och försök bilda er en uppfattning.

Om ni redan har en dagisplats inne i stan kan man fundera på att behålla denna, det är många gånger som jag suckat över att man måste ut till Ekängen efter jobbet innan man kan åka o göra ärenden på stan eller i Tornby. Man är inte direkt sugen på att åka in till stan igen...

Är man å andra sidan hemma med någon liten är det smidigast att ta det närmaste..!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.