Hej,

Jag ska renovera mitt kök. Tanken är att stommarna och luckorna skall vara från Ikea. Vitvarorna har jag köpt på Black Friday och tjänat en rejäl slant. Nu till min fråga. Har någon erfarenhet av häll med inbyggd fläkt ihop med ett Ikea kök? Om jag tittar på hällarna så behövs det plats bakom lådorna under hällen för att få plats med typ som ett utsug? Jag trodde bara att det va hällen haha och att oset m.m åkte ner i ett filter och droppade ner på en platta som man själv fick rengöra men jag har nog missuppfattat det....

Så om någon har Ikea kök ihop med häll med inbyggd fläkt får ni gärna dela med er av detta! =)
 
  • Gilla
Grod4n
  • Laddar…
Heij83
J Jacob87 skrev:
Hej,

Jag ska renovera mitt kök. Tanken är att stommarna och luckorna skall vara från Ikea. Vitvarorna har jag köpt på Black Friday och tjänat en rejäl slant. Nu till min fråga. Har någon erfarenhet av häll med inbyggd fläkt ihop med ett Ikea kök? Om jag tittar på hällarna så behövs det plats bakom lådorna under hällen för att få plats med typ som ett utsug? Jag trodde bara att det va hällen haha och att oset m.m åkte ner i ett filter och droppade ner på en platta som man själv fick rengöra men jag har nog missuppfattat det....

Så om någon har Ikea kök ihop med häll med inbyggd fläkt får ni gärna dela med er av detta! =)

Fins det inte grundare lådor till IKEA stomme, i skåpet under vasken ska dom ju inte gå hela vägen in.


Får man fråga vilken häll det blev och vad den kostade?
Har titta mycket på dessa hällar och priserna verkar ligga runt 30 000:-
 
Heij83 Heij83 skrev:
Fins det inte grundare lådor till IKEA stomme, i skåpet under vasken ska dom ju inte gå hela vägen in.


Får man fråga vilken häll det blev och vad den kostade?
Har titta mycket på dessa hällar och priserna verkar ligga runt 30 000:-

Hej,

Jo jag va på Ikea idag. Dom har lådor som är 370 och då funkar det!

Det blev en bosch på black friday via Elgiganten. 25000:- på rea. Jag tittade på Miele först, den kostar 37.000:- men då är det utan kolfiltret som sitter i skåpet. Det skulle landa på 50.000:- vilket är för mycket!
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
ullberg
Boschhällen med fläkt för 24995 på Elgiganten just nu (BlackF) måste också kompletteras med kolfilter (om det är kolfilterlösning du ska ha) den satsen kostar dock ”bara” 3500 så totalen blir fortsatt bättre än de mielepriser du sett - eller valde du kanske den hällen som kostar 20k + kolfiltret...

Har ingen erfarenhet av att sätta in i ikeakök, men jag tror att Bosch säger att lägsta sockelhöjd är 100mm och nya ikeaköken har väl bara 80mm, om det går att jobba runt vet jag inte men kanske ska du kolla upp så du inte blir stående med en häll som inte funkar bra...

/U

Edit: stavar som en kratta på iPad...
 
Redigerat:
ullberg ullberg skrev:
Boschhällen med fläkt för 24995 på Elgiganten just nu (BlackF) måste också kompletteras med kolfilter (om det är kolfilterlösning du ska ha) den satsen kostar dock ”bara” 3500 så totalen blir fortsatt bättre än de mielepriser du sett - eller valde du kanske den hällen som kostar 20k + kolfiltret...

Har ingen erfarenhet av att sätta in i ikeakök, men jag tror att Bosch säger att lägsta sockelhöjd är 100mm och nya ikeaköken har väl bara 80mm, om det går att jobba runt vet jag inte men kanske ska du kolla upp så du inte blir stående med en häll som inte funkar bra...

/U


Hej U,
Tack för ditt svar. Enligt killen på Elgiganten så ingår kolfiltret men han kanske lurade mig...

Va på Ikea idag och enligt dom så skulle det fungera, kanske ska dubbel kolla med Ikea! Tack
 
ullberg
Jag baserar påståendet på följande rad från produktbeskrivningen på elgigantens hemsida:

Ytan på induktionshällen är väldigt enkel att rengöra och gör att det är lätt att hålla köket rent och snyggt.Kolfilter (HEZ381501 ingår ej)


 
ullberg
I tillägg ser måttskissen på Bosch/BSHs hemsida ut enligt följande:

Måttskiss för köksfläkt med angivna dimensioner och minsta avstånd för sockelhöjd på 100mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där man kan se att sockeln ska vara mist 100mm, verkar vara så att utblåset är 95mm högt, vilket jag tycker verkar bli bökigt i ett ikeaskåp med 80mm sockel.

/U
 
ullberg ullberg skrev:
I tillägg ser måttskissen på Bosch/BSHs hemsida ut enligt följande:

[bild]

Där man kan se att sockeln ska vara mist 100mm, verkar vara så att utblåset är 95mm högt, vilket jag tycker verkar bli bökigt i ett ikeaskåp med 80mm sockel.

/U

Hej,
Jag får undersöka saken med mina snickare och Ikea för att hitta en lösning. Jag måste ha en spis med inbyggd fläkt. Tack för dina svar!
 
Hej, ¨
¨
Uppdatering för dom som är intresserade:

VI kommer att skippa Ikeas egna socklar pga av hällen plus att vårt hus är inte det rakaste då huset är byggt 1916 vilket gör att det är säkert lite olika höjder lite överallt. Kommer då att köpa ikeas täckskivor dom längsta dom har och sen såga till dom efter hur det ser ut under skåpen. Så täckskivorna blir socklar. Eventuellt om vi sätter Ikeas Socklar utanpå täckskivorna bara för att få det lite finare med bodbyns socklar.

Vitvarorna är köpta och köket är beställt. Kommer att börja renoveringen i början av 2019.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Hej,
Hur har det gått? Är inne på exakt samma lösning, funkar Ikea med en sån häll/fläkt?
 
Varför skulle det inte fungera? Det värsta som skulle kunna hända är ju att man får skippa lådan under hällen sätta en blindfront?! Sockel är inte heller något problem, bara att höja skåpen genom att ställa dem på högre fötter.

Ikea’s stommar ser inte mycket annorlunda ut mot någon annans, och det är ju ändå inte kökstillverkarna som utvecklar vitvarorna (med undantag av just Ikea..). Som exempel kan jag ta vårt eget kök som baseras på stommar från Ikea men höjda till 10 cm på köksön, 12 cm på stommarna mot väggen. Detta för att få samma totalhöjd med bänkskivor med höjd 4 resp 2cm. Djupet på bänkskivorna är ökat till 70cm och egna täcksidor tillverkade, samt bänkfläkt (ej inbyggd eftersom jag inte gillar konceptet utan fristående bakom hällen) i köksön i ett separat 37cm djupt skåp i stommen bakom hällen.

Så min erfarenhet är att Ikea’s kök går att anpassas precis som alla andras!

Modern köksö med upphöjda IKEA-stommar, tjock bänkskiva och bänkfläkt bakom en induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt kök med Ikeas förhöjda skåpstommar och ökad bänkskivsdjup på 70cm samt fristående bänkfläkt bakom häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kul att se, tack för att du delar med dig.
Men om du höjer bänkskivan mot väggen så hamnar höjden på total ca 92.
- känns inte det för högt?
- har du fått luckor och täcksidor tillverkade på ett snickeri?
- vad valde du för märke på fläkt?
 
A AndreasA81 skrev:
Kul att se, tack för att du delar med dig.
Men om du höjer bänkskivan mot väggen så hamnar höjden på total ca 92.
- känns inte det för högt?
- har du fått luckor och täcksidor tillverkade på ett snickeri?
- vad valde du för märke på fläkt?
Inte farligt högt tycker vi, men då är ingen av oss speciellt korta. Totalhöjden är 12 + 80 + 2 - 1,4 = 92,6 t o m!

Sen bör tilläggas att köket är flyttat och ej på dess ursprungliga plats vilket medförde att ett element behövdes flyttas. Det löstes genom ett element i sockeln vilket kräver lite utrymme, även om också den finns för 80mm-sockel.

Köksinredning med lådor och luckor i trä och integrerat element i sockeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Täcksidorna måttade vi till själva och fick tillsågade i 16mm MDF på Bauhaus (!). Sen lämnades de till ett lackeri som lackade dem och alla luckor i den kulör vi ville ha.

Fläkten, och samtliga vitvaror (utöver kyl/frys som inte är bytta än), är från Neff och köptes i Tyskland. Det blev långt mycket billigare än att köpa i Sverige, Black Friday eller ej.
 
Täcksidorna justerades och provmonteradespå plats innan lackering kanske ska tilläggas...
 
BirgitS
A AndreasA81 skrev:
Men om du höjer bänkskivan mot väggen så hamnar höjden på total ca 92.
- känns inte det för högt?
Höjden 90 cm är anpassad till en kroppslängd på 170 cm. Under 40--talet var en genomsnittlig kvinna 160 cm lång och då var standardhöjden 85 cm. Så om de som ska använda köket i genomsnitt är mer än 170 cm blir det bra med lite högre höjd.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.