Hörde någonstans att spindlarna på en hektar sätter i sig 100 kg flug-/mygguslingar på ett dygn. Vet inte om det är sant, men nog gör de nytta. Om de bara kunde lära sig att gå ut i skogen och skita istället för att göra det på fönsterblecken... Och plocka ner näten efter sig när de är klara...
 
Vissa spindlar tittar man både en och två gånger på innan man bestämmer sig... ;-) Speciellt vid målningsarbeten...

Har motat bort en liten söt snok från tomten. Annars har besöket av en Sorgmantel varit det förnämsta (förutom spaningsledning och operativa enheter då).
 
Jag blev tipsad av en luttrad kollega bosatt på Hallonvägen:

Ros Effekt Spray

Ska tydligen göra märkbar skillnad även om den inte marknadsförs som spindeldödare.

 
Äh, klart ni ska låta spindlarna vara, tänk, ni kanske blir bitna av en radioaktiv spindel så ni kan svingar er mellan talltopparna i Liljas skog ;)

Vi har slutbesiktning imorgon!
WOOHOO! :D
 
Nygren: Va skönt med en platt trädgård,va!? ;D

Skapligt stenrös ni fick? Är det där ormar och spindlar ska hållas? ::)
 
Vi tänkte först ha Linköpings första berg & annordna bergsklättringskurser (måste få ihop till lånet & amorteringen), men vi beslutades oss för att ha 2 minihögar kvar sen, de ska frakta bort resterm av stenarna & stubbarna senare. ;)
Jo, det är riktigt nice med en tomt man faktiskt kan gå på utan att snubbla ner i hålor & gropar. Jord kommer förmodligen nästa vecka också, så vi hinner nog kasta ut lite gräsfrön innan det blir för sent :)
Sen ska vi nog försöka flytta in också.. När det nu kan tänkas bli. :-?
 
Med regnet kommer geggamojjan... Idag skulle vi lagt ut jorden och sen skulle vi förhoppningsvis sått till helgen, men eftersom någon *blänger surt på himmeln* beslutade att det skulle regna så sköt de fram det hela... :(

Possitivt är att vi nästan kört alla kartonger och småsaker samt att stereon är ihopkopplad, det är RIKTIGT nice att kunna spela som en tok och veta att de enda man stör är resten av familjen, och möjligen de som går förbi på gångbanan utanför :p
 
Ja, vi fick lite problem med den nylagda matjorden, men det gick bra att välta och platta till det lite... sedan var vi tvungna att kratta upp "cementen"... Går ju bra när man rullar ut gräset...

Så nu har vi provat att både så och rulla ut gräs.. Återstår att se vad som blir bäst!

Tidigare när vi hade krattat klart och skulle så "dök" det upp en liten sten framför altanen precis vid ytan... Provade med spade och spett och slägga men utan att lyckas. Grävmaskinen fick sedan peta bort den. Det visade sig att den var 2 meter lång o 1.5 meter djup...  >:( Så nu har vi en liten rundel som vi kommer att stirra på tills snön gömmer den förmodligen.

Känns dock otroligt skönt med gräs och mur mot vägen!  ;D Nu kan man nästan sitta o njuta i lugn o ro på altanen! Sen var det det här med plattor, asfalt och häck... :-?

Vi ploppar nog ner lite träd och lökar i helgen, men väntar med resten till våren! Aaaah...  :)
 
INATT SOVER JAG I MITT HUS FÖR FÖRSTA GÅNGEN!
Vi har nu officiellt inte flyttat in eftersom vi inte har gjort adressändring, vi har inte ens en brevlåda ;)
 
Grattis! Vi började uppge vår nya adress här och var innan vi flyttat in. Ibland hittade man brev i garaget för att nån hantverkare var på plats, och ibland låg det en påse från posten utanför entrédörren  :surprised:

Nåväl, jag är iallfall glad att tidningsbudet har börjat lägga tidningen i distributionslådan och inte bredvid bara för att det ligger lite byggbråte från grannhuset ivägen.
 
A. Nygren skrev:
INATT SOVER JAG I MITT HUS FÖR FÖRSTA GÅNGEN!
Vi har nu officiellt inte flyttat in eftersom vi inte har gjort adressändring, vi har inte ens en brevlåda ;)
Grattis!! Hoppas ni sovit gott! :D
 
Det var rätt svårt att somna faktiskt, mest för att vi har 2 katter som undrar var katten de är och som jamade klippt hela tiden. Men visst, det var trevligt att äntligen få sova i sitt ofärdiga sovrum ;)
 
Hellberg skrev:
Ja, vi fick lite problem med den nylagda matjorden, men det gick bra att välta och platta till det lite... sedan var vi tvungna att kratta upp "cementen"... Går ju bra när man rullar ut gräset...

Så nu har vi provat att både så och rulla ut gräs.. Återstår att se vad som blir bäst!
Jag är lite nyfiken på prisskillnaden mellan att så och att rulla ut. Det verkar ju vara en smart ide att rulla ut runt huset och så resten...

På fredag kommer huset, hoppas att grunden är klar då  :-/
 
Jag tror vi lade 2-3 tusen på gräsfrö och gödsel för en tomt på 1349 m2. Jag är väldigt osäker på rullgräs, men det hade väl blivit det tiodubbla kanske? Resultatet kan du ju se på vår tomt och jämföra med de som lagt rullar (finns 3 tomter på Grönhögsvägen). En sak att poängtera är att Bergs Mark som vi anlitade lade ut riktig skräpjord på tomten. Jag rekommenderar inte att använda dem för tomtarbete. Vi fick förvisso 5 m2 topdress som "kompensation" (undrar när jag ska orka lasta ut den högen ::)) men nu känns det som att man inte vet om det nånsin blir riktigt bra vilket är jobbigt.

I slutändan var det dock en kostnadsfråga att så själv. Så här i efterhand var det ett riktigt beslut efterom det visat sig att man behöver lägga en ganska ansenlig summa på sol/insynsskydd också.... Vem hade med sånt i första kalkylen?
 
Tjenare! :)
Vi är på gång på Paprikavägen . Lilla kroken inne på tomatvägen.
Jag har kikat runt här ett tag och tänkte ge mig till känna.
Vi har beställt ett Lyckan vinkel och beräknad leverans är vecka 2. Hoppas det stämmer vi är sugna på att komma i gång snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.