Det behöver inte vara höga spänningar som orsakar blixtar eller överslag. Jag håller med föregående att det krävs >100 V/mm i luft under normaltryck att ett överslag ska uppstå.
Men tänk om spisen och diskbänken står i elektrisk kontakt med varandra och då händer det genom golvgung eller annat att den kontakte bryts tillfälligt till en väldigt liten glipa. Då räcker det med betydligt mindre spänningar att upprätthålla ett fräsande. Tänk gnistorna som uppstår när man koppla loss ett bilbatteri (12 V) under last.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
L Levin_m skrev:
Japp, blixtrar o fräser som mellan något står mot något där vagabondernade strömmar flyter. Det har jag felsökt på några gånger.
Ja då kan du säkert avgöra ifall det kan handla om vagabonderande strömmar med alla de symptom som TS beskriver, "hoppar", "inga märken" etc.
 
Bo nej det kan jag inte avgöra. Citat: "Jag skulle helt klart gissa på"...
 
bara en fråga, SKA diskbänksplåten vara jordad, eller är det en följd av att den är sammankopplad med vattenrören? Jag har nämligen monterat köket själv, haft hjälp av elektriker med elen, men jag är rätt säker på att ingen av oss specifikt jordat diskbänken och jag har "moderna" rör av plast... Spontant känns det som större risk att ha den jordad än flytande...
 
Diskbänken SKA inte vara jordad men det blir ofta det om man har äldre metallrör. Det är ju tex ingen som jordar diskbänken om köket är nytt och man använder plaströr till vattnet, iaf inte i bostäder. I storkök däremot kan det vara aktuellt.
 
J Johan456 skrev:
Diskbänken SKA inte vara jordad men det blir ofta det om man har äldre metallrör. Det är ju tex ingen som jordar diskbänken om köket är nytt och man använder plaströr till vattnet, iaf inte i bostäder. I storkök däremot kan det vara aktuellt.
vad är isåfall syftet med att jorda den? i fallet att en fas kommer i kontakt med bänken går JFB (och/eller säkring) direkt, men håller jag med ena handen i bänken och i vispen / brödrosten etc med andra så känns risken större för en rejäl snyting...
 
J JohanLun skrev:
vad är isåfall syftet med att jorda den? i fallet att en fas kommer i kontakt med bänken går JFB (och/eller säkring) direkt, men håller jag med ena handen i bänken och i vispen / brödrosten etc med andra så känns risken större för en rejäl snyting...
Läs mitt inlägg igen :). Den blir jordad genom vattenrören, det är inte mkt att göra åt. Eller syftar du på att de andra i tråden vill jords/potentialutjämna diskbänken? Tja, det skulle ju kunna vara aktuellt om det ligger några vilt mellan diskbänk och spis. Men msn behöver först lokalisera vad som är fel.
 
5
T Thomas_Blekinge skrev:
Det behöver inte vara höga spänningar som orsakar blixtar eller överslag. Jag håller med föregående att det krävs >100 V/mm i luft under normaltryck att ett överslag ska uppstå.
Men tänk om spisen och diskbänken står i elektrisk kontakt med varandra och då händer det genom golvgung eller annat att den kontakte bryts tillfälligt till en väldigt liten glipa. Då räcker det med betydligt mindre spänningar att upprätthålla ett fräsande. Tänk gnistorna som uppstår när man koppla loss ett bilbatteri (12 V) under last.
Ja om de står nära varandra på så sätt som du beskriver, så det borde väl vara rätt låga strömmar i sådana fall då det inte blir några märken.
En 24 vdc matning med ett par tiotal ampere lämnar ju ganska så tydliga märken om man kortsluter mot jord.
Sen låter det ju iaf som att det är en liten glipa emellan spis och diskbänk. Men å andra sidan hur stor är en glipa?
Får väl vänta på att TS skriver något igen, så man får lite mer info
 
Redigerat:
Kan uppstå "kul" saker med el i kök...
I en lgh jag bodde för länge sedan klagade min sambo över obehagliga stötar ibland när hon diskade. Jag mätte och grejade utan resultat, tills vi kom på att det bara hände ibland när bänkdiskmaskinen var igång.
Visade sig vara någon som i tidernas begynnelse satt upp ett jordat uttag i ett skåp i andra änden det lilla köket jmf med diskbänken, fastän det inte fanns jordledare. Skyddsjorden i uttaget hade man då kopplat till nollan (hoppas att det förfarandet aldrig varit enligt gängse praxis!). Vid någon senare renovering hade fas och nolla bytt plats i centralen => nu blev skyddsjord = fas i det uttaget
Detta märktes inte normalt, men när diskmaskinen (som jag installerat i skåpet, med en ett par meter lång avloppsslang) tömde sitt avloppsvatten så kopplades den via vattnet ihop med diskbänken. Diskbänken var inte jordad, men blandaren som "kom ut direkt ur väggen" var ju det. Så om man stod och handdiskade och fyllde vatten samtidigt som diskmaskinen tömde sitt, så hände spännande saker
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Där är inte en en brödrost/microvågsugn på diskbänken?
Har varit med om att det stack på handen när jag praktiserade på ett ställe. Det visade sig vara micron som var kopplat i ett jordat uttag, men det "jordade" uttaget var antingen utan jord eller så var det kopplat via rör ut i gatan.
 
Nu har bostadsbolaget kontrollerat felet och konstaterat att det är en spänning på 4V mellan diskbänken och spisen. Lösningen blev att byta spisen så nu är den utbytt och fenomenet har inte visat sig något mer. Än så länge. Det roliga var att alla som kom dit och tittade på felet hade olika teorier på vad det berodde på, allt mellan diskmaskinen och spisens anslutning.
 
Dels måste det ju varit mer än 4V när det blixtrar. Men jag har rätt svårt att se hur ett spisbyte skulle lösa det här problemet, såvida inte skyddsjord var av i spisen.

Vi får hålla tummarna att jag har fel.
 
Den nya spisen kanske hamnade så den har bättre kontakt med diskbänksplåten?
 
Ja det vore ju också en lösning.
 
Att det ska behövas så jäkla många teorier och spekulationer om vad det är för fel. Spis, diskbänk och övriga installationer är hyresvärdens egendom och följer med lägenheten. I och med detta är det hyresvärdens skyldighet att åtgärda fel på dessa installationer. Om hyresgäst sätter igång med egna reparationer på dessa installationer ska han ha skriftligt medgivande från hyresvärd. Om inte, kan hyresvärd kräva ersättning, eller t.o.m avflyttning från lägenheeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.